وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش 50 درصدی پهنای باند اینترنت بین‌المللی طی 100 روز اول دولت یازدهم گفت:‌ انشاءالله در آینده نزدیک پهنای باند بین‌المللی را از 110 به 150 گیگابایت بر ثانیه افزایش خواهیم داد این در حالی است که در زمان تحویل وزارتخانه، پهنای باند 71.7 گیگابایت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،‌ عملکرد 100 روزه دولت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (10 آذرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
واعظی در ابتدای اظهاراتش درباره توافقات ژنو 2 گفت: بنده بیش از دو دهه در کار سیاست خارجی فعال بودم، به طوری که از دیدگاه من مذاکراتی که در نیویورک آغاز شد و در ژنو 2 ختم شد بسیار موفقیت بزرگی در عرصه سیاست خارجی کشور قلمداد می‌شود.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هیچکدام از ما فکر نمی‌کردیم که ایران در یک دوره کوتاه بتواند به یک موفقیت بزرگ دست یابد، اظهار داشت: سیاستمداران غربی باید به دنبال توجیه افکار عمومی‌شان باشد. 
 
وی با اشاره به اینکه توافق ژنو دستاورد بسیار بزرگی برای کشور به حساب می‌آید، خاطرنشان ساخت:‌ این توافقنامه موجب نشان دادن چهره مثبت جمهوری اسلامی ایران در نزد افکار عمومی جهان شد.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مسئولین براساس منطق در راستای منافع کشور مذاکره می‌کنند، گفت: پس از مسائل اخیر هسته‌ای شالوده تحریم‌ها به لرزه درآمده است و انشاءالله در آینده شاهد فضای بهتری در عرصه روابط خارجی کشورمان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهیم بود.  
 
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در دنیای امروز ICT زیربنای توسعه کشورها تلقی می‌شود، ادامه داد: اگر بخواهیم کشوری توسعه‌یافته داشته باشیم باید زیرساخت‌های خوبی را در ارتباط با ICT فراهم آوریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همه اقتصاددانان معتقدند اگر 10 درصد بر روی ICT سرمایه‌گذاری کنیم، یک درصد رشد در GTP خواهیم داشت، گفت: برای توسعه کشور باید با برنامه‌ریزی به صورت همگام در جهت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات برآییم.  
 
واعظی با اشاره به هماهنگی‌های خوبی که در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفت، افزود: باید متناسب با شأن ملت ایران به توسعه و افزایش سرعت پهنای باند اینترنت بپردازیم.  
 
وی با بیان اینکه باید از همه اطلاعات موجود در یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت بهره ببریم، گفت: باید بتوانیم پهنای باند اینترنت را به یک حد مطلوبی برسانیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید بتوانیم مطالبات مردم را پاسخگو باشیم، افزود: باید دسترسی مردم به سرویس‌ها و خدمات مختلف مخابراتی افزایش یابد.  
 
واعظی با اشاره به اینکه باید سرویس خوب و با کیفیتی را به مردم ارائه داد، خاطرنشان ساخت: در طی 100 روز گذشته برنامه‌های مختلفی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود آمده است.  
 
وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا پست در خدمت مردم قرار بگیرد، تصریح کرد: در مناطق روستایی و دورافتاده تعداد شعب پست‌بانک‌ها را باید افزایش دهیم.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید کنترل‌مان را بر روی اپراتورها افزایش دهیم، گفت:‌مخابرات به عنوان زیرساخت توسعه تلقی می‌شود.  
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اتفاقی سبب افزایش تعرفه تلفن شده‌ است، اظهار داشت: سیاست دولت تدبیر و امید افزایش تعرفه تلفن نیست، زیرا ما به دنبال خالی کردن پول مردم از جیب‌هایشان نیستیم.  
 
وی با اشاره به توافقاتی که میان شرکت مخابرات و همراه اول به وجود آمده است، ادامه داد: بنده پلی میان اپراتورها و مردم هستم و از حقوق ملت دفاع خواهم کرد.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بنده هم باید از منافع مردم و هم از منافع اپراتورها حمایت کنم، خاطرنشان ساخت: باید به ‌گونه‌ای عمل کرد تا اپراتورها به خوبی سرویس‌دهی شده و متضرر نشوند.  
 
واعظی با اشاره به اینکه ما بر روی مواضع دولت ایستادگی‌ می‌کنیم، گفت: چندی پیش یک اشتباهی رخ داد و آن اینکه شرکت مخابرات برای افزایش تعرفه به سراغ شورای رقابت رفت این شورا هم مرتکب اشتباه شد و افزایش تعرفه‌ها را اعلام کرد، این در حالی بود که افزایش تعرفه وظیفه شورای رقابت نبود.  

وی با اشاره به استعفای رئیس شورای رقابت افزود: بنده اجازه افزایش تعرفه را نمی‌دهم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تفاهم کاملی که میان دولت، وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه وجود دارد، گفت: وظیفه وزارت ارتباطات اجرایی کردن سیاست‌ها و حمایت از دولت است.
 
واعظی گفت:‌نیازی به افزایش تعرفه‌ها برای سود بردن نیست بلکه با ارائه پروانه‌ها به سرویس‌های جدید می‌توان به سودهای کلانی دست یابیم. 
 
وی ادامه داد: این شرکت‌ها به دنبال کاهش تعرفه هستند تا مشتری را جلب کنند. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید رقابت جدی در داخل کشور بوجود ‌آید، گفت: طبق برنامه‌، پهنای باند را با قیمت ارزان تر به شرکت‌های مصرف‌کننده خواهیم رساند. 
 
واعظی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار نمی‌دهد، افزود: پهنای باند اینترنت از طریق 12-11 شرکت در اختیار مردم قرا ر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال فروش پهنای باند با قیمت ارزان به شرکت‌ها هستیم به شرط آنکه این شرکت‌ها تعرفه را برای مردم پایین بیاورند، افزود: امیدواریم با تلفن همراه مسابقه برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد بلکه مسابقه برای افزایش خدمت باشد. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده شاهد ارائه سرویس‌ها و خدمات بهتر به مردم باشیم، خاطرنشان کرد: مردم منتظر افزایش تعرفه‌ها نباشند. 
 
واعظی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات به رغم مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعرفه مکالمه تلفن ثابت را افزایش داده بود، گفت: قبض‌های دوره 15 مرداد تا 15 مهرماه با نرخ پالسی 58.71 ریال صادر شده بود که انشاءالله قرار است در قبض‌های این دوره این رقم اصلاح شود و کاهش یابد. 
 

وی با بیان اینکه از روزی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم پهنای باند اینترنت را از 71.7 به 110 گیگابایت بر ثانیه رساندم، افزود: این امر به این معنی است که در طی 100 روز گذشته پهنای باند اینترنت  50 درصد افزایش یافت. 
 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امیدوارم تا 100 روز آینده نیز 40 گیگابایت بر ثانیه به این رقم اضافه شود، افزود: انشاءالله پهنای باند اینترنت از 110 به 150 گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید. 
 
واعظی با اشاره به توزیع 10 گیگابایت اینترنت به شرکت‌های پت گفت:‌ 30 گیگابایت دیگر نیز توزیع خواهد شد. 
 
وی  با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم، ادامه داد: باید آرام آرام زیرساخت‌ها را بسازیم و به مردم تحویل دهیم. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ممکن است در دو سه هفته آینده 30 گیگابایت باقیمانده را میان شرکت‌های پت توزیع کنیم تا آنها خودشان اینترنت را میان مشتری‌های‌شان صادر کنند، خاطرنشان ساخت: امیدواریم هرچه پهنای باند بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند دست شرکت‌های پت نیز بازتر شود. 
 
واعظی با بیان اینکه انشاءالله در 100 روز آینده پهنای باند بین‌الملل افزایش پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: در زمان تحویل وزارتخانه‌، پهنای باند داخلی 620 گیگابایت بر ثانیه بود که در طی این 100 روز به 850 گیگابایت رسید و ما در تلاش هستیم تا در صد روز آینده این میزان را به 950 و یا هزار گیگابایت برسانیم. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قیمت ADSLها در برخی موارد افزایش یافته است، افزود: پهنای باندی که شرکت‌های پت داده می‌شود هنوز به قیمت قبلی است. 
 
واعظی با بیان اینکه ما جلوی افزایش تعرفه‌ها را خواهیم گرفت، گفت: وظیفه کمیسیون تنظیم مقررات تعیین تعرفه مشخص است تا شرکت‌های مختلف زیر تعرفه با یکدیگر به رقابت بپردازند. 
 
وی با اشاره به اینکه انشاءالله همه اپراتورها، شرکت‌های پت و ثبت بر طبق مقررات عمل خواهند کرد،‌ ادامه داد: یکی از اقدامات ما طی 100 روز گذشته عملیاتی کردن سامانه تلفن 195 از هفته گذشته به صورت آزمایشی بود. 
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در سیستمی که در این سامانه تعبیه شده به درخواست‌های مردم پاسخ خواهد داد، خاطرنشان ساخت: باید با بهره‌گیری از روش‌های مختلف به دنبال ارتقا جزئیات باشیم. 

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پست‌بانک‌ها افزود: وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است هر ماه در قالب پست، خدمت جدیدی را به مردم ارائه دهد تا نیاز مردم را بتوانیم به خوبی پاسخگو باشیم.  
 
وی با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم که پست باید در کشورمان متحول شود، خاطرنشان ساخت: باید پست با IT ازدواج کند و حاصل این ازدواج خدمت‌های سریع و جدید به مردم باشد، ما کارهای جدیدی را در پست در این رابطه شروع کرده‌ایم.  
 
 
واعظی با اشاره به اینکه هر چه تکنولوژی بیشتر شود، باید پست هم به تناسب آن قوی‌تر وارد عمل شود، افزود: ما سامانه 193 را در پست فعال کرده‌ایم تا مردم بتوانند از خدمات پستی به خوبی استفاده کنند.  
 
وی در پایان با اشاره به اینکه باید بعد از 72 ساعت هر محموله را با تعرفه ارزان به مقصد برسانیم، اظهار داشت: پست در 100 روز گذشته با بسیاری از شرکت‌های زنجیره‌ای قرارداد امضا کرده تا مردم بتوانند به خوبی از  خدمات استفاده کنند. 


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 



برچسب ها: واعظی ، پهنای ، باند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار