در این روز اسرای اهل بیت (ع) به حوالی شام رسیدند...

به گزارش خیمه گاه باشگاه خبرنگاران؛

در این روز اسرای اهل بیت (ع) به حوالی شام رسیدند.

ابراهیم بن طلحه بن عبدالله جلو آمد و به امام زین العابدین(ع) نزدیک شد، و کنیه هایی که از جراحت شمشیر های جنگ جمل در سینه ذخیزه کرده بود ظاهر ساخت و به حضرت گفت: دیدی غلبه با کیست؟

حضرت فرمود: اگر می خواهی بدانی غالب کیست صبر کن تا هنگام نماز اذان و اقامه بگو، آن وقت می دانی آوازه چه کسی تا قیامت باقی است.

در این ماه در سال ۱۱ هـ صحیفه ملعونه دوم نوشته شد و به امضاء منافقین رسید. محتوای آن چنین بود که نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر(ص) به علی بن ابی طالب(ع) برسد، و بر اساس آن مقدمات و زمینه های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممکن را فراهم نمودند. با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهل بیت(ع) را بنا نهادند، که به فرموده امام صادق(ع) : اذا کتب الکتاب قتل الحسین(ع). : هنگامی که صحیفه ملعونه نوشته شد امام حسین(ع) به شهادت رسید.

وفات ماریه قبطیه

در ماه محرم سال ۱۵ یا ۱۶ هـ ماریه قبطیه رحلت فرمود.

ماریه دختر شمعون قبطی بود که همراه با خواهرش شیرین و یک خواجه که برادر ماریه به نام ماپور بود و هزار مثقال طلا و بیست جامه حریر و درازگوشی به نام یعفور و قاطری به نام دلدل، در سال هفتم از سوی پادشاه اسکندریه به رسم هدیه خدمت رسول خدا(ص) فرستاده شد.

پیامبر(ص) ماریه را به همسری خود برگزید، و در محله علیه ـ که آ را مشربه ام ابراهیم می گویند. ـ منزلی برای آن حضرت تهیه کرد و خداوند جناب ابراهیم(ع) را از این بانو به آن حضرت عنایت فرمود.

حضرت امیر المومنین(ع) به خاطر ولادت ابراهیم(ع) بسیار اظهار سرور می فرمود و به آنان خدمت می نمود، و بدین جهت عایشه از حضرت امیر المومنین(ع) بسیار ناراحت و ملول بود.  از عایشه نقل شده که گفت: من به ماریه حسد می بردم، چون زنی بسیار زیبا بود. سر انجام این حسادت باعث شد که تهمتی به جناب ماریه زد و آیه ای در بقبیح این کار عایشه نازل شد، که در تفاسیر شیعه و سنی به تفصیل توضیح داده شده است. جناب ماریه بعد از پیامبر(ص) در مدینه طیبه رحلت فرمود.



برچسب ها: محرم ، ورود ، شام ، اهل بیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار