استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی تهران گفت: محیط بین‌الملل و سازوکارهای خارجی به نوعی تحولات داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا نباید نقش ساختار بین‌المللی را در این میان مورد غفلت قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سياسي باشگاه خبرنگاران "الهه کولایی" عصر امروز، در همایش جوانان آینده که به همت شاخه جوانان حزب اسلامی کار برگزار شد، درباره مدیریت و استفاده از فرصت‌ها در یک کشور اظهار داشت: ما باید تلاش داشته باشیم که برای مدیریت و تغییر به شکلی که منابع مردم را تامین می‌کند، گام برداریم.  
 
وی افزود: ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که با وجود منابع عظیم و گسترده قدرت اجرایی و عملیاتی کردن استفاده از آن‌ها را نداشته است.
 
این استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی تهران بیان داشت: یکی از عوامل بروز چنین ناتوانی نگاهی است که به جامعه و به تغییرات در آن داریم و در واقع نوع نگاهمان به نوگرایی براساس رویکردی است، که به دستاوردهای مختلف در جامعه‌ای مثل ایران وجود دارد.
 
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در دور ششم تصریح کرد: برهمین اساس مسئله‌ای که کشورمان را متمایز و متشخص از سایر کشورهای منطقه کرده تکاپو و تلاش ایرانیان برای دستیابی به یک جایگاه برتر است.
 
کولایی با اشاره به انقلاب مشروطه کشور و ورود قانون اساسی گفت: تصور مهار اقتصاد از طریق ورود قانون اساسی به کشور در آن زمان در جامعه وجود داشت و این که با تصویب قانون اساسی قدرت مهار می‌شود و حقوق و تکالیف مردم، دولت و جامعه مشخص می‌شود، اما این جنبش با دیکتاتوری رضا خان خاتمه یافت و پاسخ یک جنبش مطالبه‌گر برای حقوق و آزادی‌ها انتقال به مرحله‌ای دیگر است که دیگر اثری از آن قانون در آن برجای نمی‌ماند.
 
وی با بیان این که ساده انگاری پیچیدگی‌های موجود در جامعه یکی از ویژگی‌ها ما ایرانیان است، گفت: متاسفانه ما قادر نیستیم که رویکرد کارآمدی را برای رسیدن به نتایج مطلوب در پیش بگیریم.
 
عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح طلب با اشاره به تحولات بین‌المللی و درک آن از سوی جوامع توسعه نیافته خاطر نشان کرد: ما در شمار کشورهای توسعه نیافته‌ای مطرح هستیم که محیط بین‌الملل و سازوکارهای خارجی به نوعی تحولات داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا نباید نقش ساختار بین‌المللی را در این میان مورد غفلت قرار دهیم.  
 
استاد دانشگاه تهران با اشاره به تحولات جامعه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب سال 57 در ایران شاهد تغییرات گسترده‌ای با نام دین و ارزشهای دینی درجامعه بودیم و این نظام سیاسی برخلاف تجربه‌های کشورهای توسعه یافته این بار از طریق دین و با پسوندهای اسلامی درصدد رسیدن به رویکردهای جدید عمل می‌کنند.  
 
کولایی افزود: ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که هر گاه قصد انزوا را در جهان داشته این اجازه را هرگز به آن نداده‌اند.  
 
نماینده مجلس ششم بیان داشت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فرصت‌های زیادی پیش روی کشورمان قرار داشت اما هرگز نتوانستیم از آن‌ها به دلیل نگاه ایدئولوژیکی که بر سیاست داشتیم، نهایت استفاده را ببریم.  
 
عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح طلب به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: امیدواریم که توافق حاصل شده 1+5 بتواند ما را گام به گام به موقعیتی مناسب در منطقه و جهان برساند.
 
کولایی با بیان این که درک ناقص ما از فرصت‌ها به دلیل ضعف ارتباطی بوده است، گفت: به دلیل عدم وجود رویکردهای منطقی و عدم ارتباط با جامعه جهانی نارسایی‌ها و نواقصی پیش رو داشتیم که ما را از دیگر کشورها عقب انداخته تا آن چه را که شایسته ملت ایران است غربی‌ها به خود اختصاص دهند اما امیدواریم تا با تغییر رفتار خود از جنس 24 خرداد بتوانیم به نحو احسنت در این مسیر گام برداریم. 
 
نماینده مجلس ششم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: مردم نشان دادند که به صندوق‌های رای به عنوان بهترین مسیر برای حرکت به سمت دموکراسی ایمان دارند و در 24 خرداد شاهد بودیم که با رویکردی مبتنی بر اعتدال قصد حرکت به جلو را داریم.  
 
وی افزود: ایران با توجه به فرصت‌هایی که در طول تاریخ خود از دست داده و بدون استفاده از رویکردی سازنده به کارت بازی دیگران تبدیل شده است و همواره ایران مورد توجه رهبران آمریکا و روس‌ها قرار گرفته است.
 
کولایی بیان داشت: امیدواریم با یک نگاه دقیق و بدون تقلیل دادن مسائل پیچیده نقش عوامل داخلی و خارجی را در تحولات جامعه مورد بررسی قرار دهیم و البته آن چه که مورد توجه است این که دموکراسی باید از داخل شکل بگیرد تا بتواند پایداری خود را حفظ کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: احزاب ، جامعه ، رویکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار