معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور تنها 10 میلیارد متر مکعب سفره‌های زیرزمینی داریم که این برای کشاورزی ما زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، خداکرم جلالی در نشست خبری که در محل ایستگاه جنگل و مرتع طرق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه انسانها 11 برابر غذا به هوا نیاز دارند، افزود: بنابراین در این رابطه نیازمند تأمین اکسیژن از طریق پوشش گیاهی و جنگل‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به چالش‌های پیش‌رو امنیت اکولوژیک به عنوان یکی از امنیت‌های مهم است که باید به آن توجه داشت، ادامه داد: امروزه در جهان ما امنیت اکولوژیک فراتر از حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته و همه انسانها از اهمیت و جایگاه آن مطلع هستند.

جلالی با بیان اینکه اکنون وسعت عرصه‌های منابع طبیعی ما 135 میلیون هکتار است، تصریح کرد: از این میان 14.3 میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی، 86 میلیون هکتار مرتع و 32 میلیون هکتار آن بیابان را شامل می‌شود.

جلالی با بیان اینکه در 100 سال گذشته در کشور ما از 18 میلیون هکتار جنگل 4 میلیون هکتار آن کاهش یافته ادامه داد: این در حالی است که سالانه 3.7 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در سال گذشته افزود: اختصاص اعتبارات در سازمان تنها 220 میلیارد تومان در سال 91 بوده که از مجموع غیر واقعی این بودجه تنها 30 درصد آن تخصیص یافته و امیدواریم تا پایان سال جاری حداقل این رقم به 50 درصد برسد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در سال آینده دولت تدبیر و امید رقم بودجه واقعی را به این بخش اختصاص داده تاکید کرد: برای بودجه سازمان در سال آینده 180 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بخش مهمی از آن برای پروژه‌های آبخیزداری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ما در سازمان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، مالچ‌پاشی، حفاظت از بیابان، جنگلها و غیره نیازمند یک هزار میلیارد اعتبار هستیم، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش در سال آینده تنها 20 درصد از بودجه مورد نیاز است؛ بنابراین نیازمند مشارکت‌های مردمی و جذب بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی در کشور هستیم.

جلالی با اشاره به میزان کم بارندگی در کشور ادامه داد: میزان بارندگی در کشور ما یک سوم بارندگی در جهان است، بنابراین باید برای استفاده از نزولات آسمانی و هدایت آن به سمت سفره‌های زیرزمینی اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری صورت گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 60 درصد آب کشاورزی از طریق چاه‌های آب تامین می‌شود؛ ادامه داد: در کشور تنها 10 میلیارد متر مکعب سفره‌های زیرزمینی داریم که این برای کشاورزی ما زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

جلالی با بیان اینکه از مجموع 140 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در کل کشور برای 132 میلیون هکتار آن سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شده افزود: در خراسان رضوی نیز از 8 میلیون 146 هزار هکتار در کل عرصه‌ها برای 6 میلیون و 865 هزار هکتار که چیزی حدود 84 درصد است سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

وی با اشاره به اعتبارات استان خراسان رضوی در این بخش افزود: از کل اعتبارات استان 17 میلیارد و 500 میلیون تومان ملی، 8 میلیارد تومان اعتبارات استانی و 10 میلیارد تومان اعتبارات جاری، در سال جاری بوده است.

جلالی ادامه داد: اعتبارات تخصیص یافته به این بخش‌ها تاکنون 33 درصد در بخش استانی 25.5 درصد در بخش ملی و 63 درصد در بخش جاری، در استان خراسان رضوی بوده است.

 

برچسب ها: وزیر ، جهاد کشاورزی ، اب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.