معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ،با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» گفت: 160 هزار نفر زائر پیاده در قالب این طرح به حرم رضوی مشرف می شوند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی صبح امروز در نشست خبری پیرامون طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» در جمع خبرنگاران  با اشاره به این‌که «یکی از سنت‌های خوب که در سال‌های اخیر در کشور ما نهادینه شده برنامه پیاده‌روی کاروان‌های زیارتی امام رضا (ع) در ایام شهادت آن امام بزرگوار است» گفت: سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود که براساس آمار و ارقام احصاء شده بیش از 130 هزار نفر از اقشار مختلف مردم به صورت خودجوش در این مراسم شرکت می‌کردند، اما نهاد و سازمانی متولی میزبانی و استقبال از آنها نبود.

 ایجاد 96 پایگاه برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع)


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این سازمان احساس کرد در حرکتی که زائران حرم رضوی به صورت فرهنگی و معنوی انجام می‌دهند می‌تواند بحث پذیرایی، اسکان و خدمت‌رسانی را عهده‌دار شود، لذا با این نگاه در شش استان که بخش عمده‌ای از کاروان‌ها از آنجا حرکت می‌کنند، 96 پایگاه، امامزاده، بقعه و مسجد و حسینیه برای خدمت‌گزاری به زائران در مسیر پیاده‌روی تا مشهد مقدس ایجاد شد.

شرفخانی با بیان این‌که «در این راستا طرح بزرگ «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» برای خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائران پیاده‌روی امام رضا(ع) درنظر گرفته شده است» گفت: هدف دیگر این طرح ایجاد فضای معنوی و فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه با نگاه قطب فرهنگی شدن و استفاده از فرصت فضای معنوی این کاروان‌ها برای رفع شبهات و پاسخگویی به مبانی دینی و مباحث فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف، یک سازمان مردمی است و با این طرح سعی دارد، خدمت‌رسانی به زائران اهل بیت(ع) را در جامعه نهادینه کند که تاکنون این موضوع آنچنان که باید در کشور جا نیفتاده است در حالی که در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) در کربلا شاهدیم که مردم عراق به صورت خودجوش به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان این‌که «تاکنون بیش از 160 هزار نفر از مردم برای شرکت در این مراسم ثبت‌نام کرده‌اند» گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای اسکان، پذیرایی و خدمت‌رسانی به این زائران در 96 پایگاه اعلام شده در نظر گرفته شده است و در این راستا بسیج امکانات استانی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی، هماهنگی با هلال‌احمر، نیروی انتظامی، پلیس راه، بسیج و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته است.

شرفخانی یادآور شد: بیش از 100 روحانی و مبلغ در این ایام به پایگاه‌های اوقاف در مسیر پیاده‌روی زائران حرم رضوی اعزام می‌شوند و خیمه‌های فرهنگی، معرفتی و نمایشگاهی در ارتباط با فضیلت و آداب زیارت و بعضی از خاطرات مرحوم ابوترابی به عنوان بنیان‌گذار این حرکت در کشور و همچنین ایستگاه‌های مشاوره و وقف در این مسیر در نظر گرفته شده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: همچنین بسته‌های فرهنگی شامل قرآن، جانماز، کتاب ادعیه، دفترچه خاطرات و کاورهای مخصوص فصل سرما در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که «سازمان اوقاف دخالتی در ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی حرم رضوی ندارد» گفت: تاکید ما بر این است که این کار همانند گذشته توسط حرکت مردمی و خودجوش صورت گیرد و ما تنها مقوله اسکان، پذیرایی و خدمت‌رسانی را در طول مسیر بر عهده خواهیم گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: از سراسر کشور کاروان‌هایی برای حضور در این مراسم اعزام می‌شوند که اولین اعزام، هفتم ماه صفر انجام خواهد شد که اکثر این کاروان‌ها مبدأ حرکت خود را از یکی از استان‌های سمنان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی قرار داده‌اند و بر این اساس پایگاه‌های اسکان و خدمت‌رسانی ما در این استان‌ها مستقر شده است.

شرفخانی همچنین از برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ‌ زیارت در سراسر کشور خبر داد و گفت: فراخوان این مسابقه در بخش مطبوعات و خبر، کلیپ و نماهنگ، شعر، عکاسی، خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی در روزها‌ی آینده منتشر می‌شود که علاقمندان تا 12 بهمن ماه مهلت دارند آثار خود را در این بخش‌ها به دبیرخانه ارسال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی در ادامه با ارائه گزارشی از برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول ماه محرم گفت: این طرح در 2 هزار و 980 امامزاده و بقعه در سراسر کشور برگزار شد. همچنین در راستای اجرای نیات واقفین 7 هزار و 86 حسینیه، ‌مسجد و تکیه میزبان طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در ایام ماه محرم بودند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح 23 هزار جلسه سوگواری و عزاداری در امامزادگان و بقاع متبرکه و 173 هزار جلسه عزاداری در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد برگزار شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از اطعام بیش از 20 میلیون نفر پرس در دهه اول ماه محرم از محل اجرای نیات واقفین خبر داد و گفت: در دهه اول ماه محرم بیش از 4 هزار مبلغ به سراسر کشور اعزام شد و 1200 خیمه معرفت، 713 محفل انس با قرآن و در 1326 بقعه و امامزاده نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و در بیش از 2هزار امامزاده نمایشگاه بصیرت عاشورایی با عنوان «پند سرخ تاریخ» برگزار شد.

برچسب ها: زائر ، پیاده ، قالب ، طرح ، آسمان ، مهربان ، زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار