نایب رئیس دوم مجلس گفت: طرح‌های عمرانی باید با اولویت بندی انجام شود شاید نیاز باشد که مکانیزم‌ها را عوض کنیم در حال حاضر بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه کاره داریم که باید این پروژه‌ها اولویت بندی شوند و آن‌هایی که احتمال تمام شدنشان در سال 93 وجود دارد در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم(ع) به سالروز تاسیس انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی اشاره کرد و گفت: این شورا در طول سابقه 30 ساله‌اش فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی از خود به جای گذاشته است.  
 
وی افزود: در دوره کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهنمودهای مقام معظم رهبری توفیقات خوبی را به دست آورده است، هر چند که نام این نهاد در قانون اساسی نیامده ولی با حکم حکومتی امام خمینی(ره) تشکیل شده و اکنون نیز با حکم مقام معظم رهبری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.  
 
*شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار دولت و مجلس فعالیت‌های خود را طراحی کند

وی با اشاره به سیاست‌های کلی قانونگذاری که از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است، تصریح کرد: باید حد و مرز قوانین فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود و این نهاد فرهنگی در کنار دولت و مجلس فعالیت‌های خود را طراحی کند.
 
نایب رئیس دوم مجلس هم چنین رحلت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسین ارسنجانی اولین امام جمعه فسا و عضو مجلس خبرگان رهبری و رحلت والده سردار شهید بروجردی را نیز تسلیت گفت.

باهنر در ادامه با اشاره به تاخیر در برگزاری جلسه علنی مجلس اظهار کرد: امروز جلسه علنی به دلیل دعوت از آقای نوبخت برای بیان توضیحات تکمیلی پیرامون لایحه بودجه سال 93 با تاخیر آغاز به کار کرد.  
 
وی افزود: آن چه تاکنون مشخص نشده وضعیت رکود تورمی موجود است، علی‌رغم تلاش‌های دولت وضعیت شاخص‌های کلان خوب نیست.
 
*لایحه بودجه باید عالمانه و محتاطانه مورد بررسی قرار گیرد

نایب رئیس دوم مجلس تاکید کرد: موضوع بودجه موضوع خطیری است که باید عالمانه و محتاطانه بررسی شود.
 
نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به تورم ادامه داد: از طرفی باید برای کنترل تورم، بودجه را انقباضی تصویب کرد ولی از طرف دیگر برای خروج از رکود نیاز به تزریق منابع بیشتر داریم.  
 
باهنر با انتقاد از بودجه عمومی 195 هزار میلیارد تومانی اظهار کرد: میزان بودجه عمومی باید در مجلس به دقت واکاوی شود تا اعداد بودجه به واقعیت نزدیک شوند.  
 
*نباید بودجه جاری سال 93 افزایش پیدا کند

وی افزود: همگی می‌دانیم که دولت در جاهای مختلف بدهکار است اما باید دقت جدی داشته باشیم که بودجه جاری در سال 93 به هیچ وجه افزایش پیدا نکند و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم چرا که بودجه جاری در سال 92 نیز قابل تخصیص نبود.  
 
*طرح‌های عمرانی باید با اولویت اجرایی شوند 

باهنر با اشاره به طرح‌های عمرانی گفت: طرح‌های عمرانی باید با اولویت بندی انجام شود شاید نیاز باشد که مکانیزم‌ها را عوض کنیم در حال حاضر بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه کاره داریم که باید این پروژه‌ها اولویت بندی شوند و آن‌هایی که احتمال تمام شدنشان در سال 93 وجود دارد در اولویت قرار گیرد.  
 
وی تاکید کرد: دولت باید طراحی انجام دهد تا به راهکاری دست یابد به تعادل منطقه‌ای نیز توجه شود.
 
باهنر ادامه داد: هم چنین باید مسئولان اجرایی جدا از رایزنی و برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان و یا در راهروهای مجلس برای افزایش بودجه جاری خود خودداری کنند.
 
نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: هم چنین واگذاری بخشی از پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی در مقابل خرید خدمت راهکار مناسبی به نظر می‌رسد بودجه‌های عمرانی گاهی حتی به اندازه استهلاک پروژه‌ها نیست، دولت راهکارهایی را در لایحه بودجه پیش بینی کرده ولی کافی نیست، مجلس آن‌ها را چارچوب دار می‌کند تا منافع طرح‌ها نصیب مردم شود.  
 
باهنر هم چنین با اشاره به استفاده از سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: دولت باید این موضوع را دنبال کند، اکنون در لایحه بودجه سال 93 پیش بینی ریالی آن صورت گرفته مجلس نیز در این باره عنایات ویژه‌ای خواهد داشت.  
 
باهنر با تاکید بر افزایش مالیات‌ها اظهار کرد: در لایحه بودجه سال 93 مالیات‌ها افزایش چشم گیری دارد ولی این افزایش نباید ناشی از افزایش نرخ مالیاتی باشد، افرادی که مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند مانند حقوق بگیران و برخی بنگاه‌ها نباید تحت تاثیر فشار مالیاتی قرار گیرند از این رو دولت باید پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد، در حال حاضر بخشی از تولید ناخالص ملی زیر چتر مالیاتی نیست چرا که عده‌ای یا از پرداخت مالیات فرار می‌کنند یا خود را از پرداخت آن معاف می‌دانند.  
 
*دولت لایحه جامع هدفمندی یارانه‌ها را به سرعت به مجلس ارائه دهد

باهنر هم چنین با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: دولت نتوانست درباره موضوع خطیر هدفمندی یارانه‌ها به جمع بندی برسد، این قانون در اقتصاد خانوارها، بنگاه‌ها و شاخص‌های کلان تاثیر می‌گذارد از این رو توقع داریم که همان گونه که دولت وعده داده لایحه جامع هدفمندی یارانه‌ها را به سرعت تقدیم مجلس کند تا مجلس بتواند آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه نیز مشخص کند.  
 
نایب رئیس دوم مجلس افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها به دنبال کاهش مصرف، تامین عدالت اجتماعی و افزایش قدرت اقتصادی خانوارها بود که باید در آینده به همگی این اهداف دست یابیم.  
 
*عدم تعادل بودجه علت اصلی تورم است

وی هم چنین با تاکید بر عدم تعادل در لایحه بودجه دولت گفت: عدم تعادل بودجه علت اصلی تورم است و دولت باید عملیاتی کردن کامل بودجه عمومی را در دستور کار خود قرار دهد، از این رو امیدواریم لایحه بعدی بودجه در سال 94 کاملا عملیاتی باشد تا از این طریق بتوانیم عدم تعادل بودجه را هرچه زودتر درمان کنیم.
 
وی ضمن تشکر از دولت در ارائه به موقع لایحه بودجه ادامه داد: دولت یازدهم توانست پس از چندین سال لایحه بودجه را در موعد مقرر به مجلس ارائه دهد، امیدواریم در دهه فجر قانون بودجه را به تصویب برسانیم و به شورای نگهبان بفرستیم تا پس از آن شورای نگهبان تا پایان بهمن اصلاحات لازم را در قانون بودجه سال 93 انجام دهد.  
 
نایب رئیس دوم مجلس خاطر نشان کرد: براین اساس مجلس لایحه بودجه را احتمالا تا پایان بهمن ماه به دولت می‌دهد تا پس از سال‌ها دولت از فروردین 93 قانون بودجه را جاری و ساری کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار