نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه نقض حقوق بشر در ايران بهانه‌ جديدي است که غرب ما را به آن متهم مي‌کند، گفت: توافق نامه هسته‌ای اخیر شروع مبارزه در یک عرصه‌ای است که هر کس باید نقش اساسی خودش را در این زمینه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش میقات صالحین با بیان این که امروز در یکی از حساس‌ترین برهه‌های مسائل کشور هستیم، اظهار داشت: باید در مسیر ایجاد فرصت‌های جدید انقلاب اسلامی که از ما انتظار می‌رود حرکت کنیم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه مهم است از چه منظری به موضوع توافق نامه هسته‌ای نگاه کنيم، گفت: باید بیشتر منافع موجود را در این توافق نامه در نظر گرفته و برای تقویت آن اقدام کنیم.  
 
زاکانی با طرح خطراتی که در توافق نامه هسته‌ای ما را تهدید می‌کند، بيان داشت: باید از خطرات و تعلیق‌هایی که در توافق نامه موجود بوده و ما را تهدید می‌کند خود را نجات دهیم که این مبنی بر تحلیل درست در این راستا است.  
 
وی اضافه کرد: باید بدانیم توافق نامه هسته‌ای اخیر شروع مبارزه در یک عرصه‌ای است که هر کس باید نقش اساسی خودش را در این زمینه ایفا کند.  
 
نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: امروز حق و باطل و اسلام و کفر در چارچوب انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرده و ایران محور انقلاب اسلامی در جهان است.
 
وی با بیان این که باید با نگاه به افق‌های دور دست از هر شرایطی برای خودمان فرصت خلق کنیم عنوان کرد: اگر فرصت‌های موجود را در نیابیم و در دام‌هایی که برای ما پهن کرده‌اند بیفتیم با مشکلات جدی روبه رو می‌شویم که باید به صورت فعال حاضر باشیم.  
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید در زمینه مسائل هسته‌ای برداشت صحیح کنیم و به نتیجه واحد برسیم اظهار داشت: نباید بحث مسائل هسته‌ای کمتر از نقطه تلاقی صف حق و باطل و نظام سلطه و انقلاب اسلامی تحلیل شود.  
 
زاکانی با بیان این که غرب به ویژه آمریکا با اصل انقلاب مشکل داشتند تصریح کرد: از منظر آمریکا انقلاب اسلامی منشا دگرگونی در جهان است.
 
وی با بیان این که در 35 سال پس از گذشت انقلاب اسلامی آمریکا با تمام دستاوردهایی که کسب کرده‌ایم مخالف بوده است مطرح کرد: مخالفت آمریکا با هر دستاوردی که ایران داشته کاملا شفاف بوده مخصوصا مخالفت با دستاوردهای ویژه‌ای که برنامه‌های آن‌ها را برهم می‌زند.  
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه آمریکا و غرب درباره ایران بهانه جویی می‌کنند عنوان کرد: امروزه بهانه هسته‌ای بهانه خوبی بوده تا آمریکا به دروغ ما را متهم به داشتن و ساختن بمب هسته‌ای کنند.  
 
زاکانی ادامه داد: دروغ گویی آن‌ها درباره نقض حقوق بشر کشور ما بهانه دیگری که آن‌ها مطرح می‌کنند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حمایت ایران از کانون‌های مقاومت و مبارزه کشورمان با نظام سلطه موجب شده تا این اتهام را به ما بزنند که ایران حامی تروریسم است.

زاکانی اظهار داشت: سه کشور اروپایی به همراه چین و روسیه توافق کردند تا با ایران درباره مسائل هسته‌ای مذاکره کنند اما چند روز پس از مذاکرات اتحادیه اروپا به بهانه دیگری 17 رقم تحریم برای ما تعیین کرد.

وی با بیان اینکه باید با شناخت صحیح این صحنه با آنها مقابله کنیم تصریح کرد: غرب و آمریکا ما را متهم به داشتن بمب هسته‌ای کردند در صورتی که خودشان حامی کشورهای تروریسم و سازنده سلاح‌های هسته‌ای می‌باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رژیم جعلی صهیونیستی 400 کلاهک هسته‌ای دارد مطرح کرد: اتحادیه اروپا و آمریکا با اینکه از داشتن سلاح هسته‌ای رژیم غاصب صهیونیستی در جریان هستند نه تنها با آنها مخالفت نکرده بلکه خودشان به آنها کمک می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه رژیم جعلی صهیونیستی غده سرطانی است ابراز داشت: رژیم دولتی و غیر دولتی صهیونیستی دست پرورده غرب و آمریکا بوده که آنها بیشترین تعهد را درباره اسرائیل دارند و به طور صریح در حمایت از آنها ایستاده‌اند.

وی عنوان کرد: از جانب استکبار حق حیات نداشتیم که امروزه حق حیات داریم.

زاکانی افزود: از جانب آنها حق مطالبه حقوق خود را نداشتیم که امروزه حقوق خود را مطالبه می‌کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات گذشته ایران و غرب اظهار داشت: باید تصمیم درست را اتخاذ کنیم.

وی اضافه کرد: از نظر نظام سلطه نباید انقلاب اسلامی وجود داشت که امروزه انقلاب اسلامی در راستای نظام سلطه قد علم کرده و موجودیت خود را به جهانیان ثابت کرده است.

زاکانی تاکید کرد: با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی ایران فاصله نجومی در قدرت منطقه و جهان کسب کرده است که نظام سلطه از این موضوع رنج می‌برد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر اتفاقی در منطقه صورت می‌گیرد باید با نظر ایران باشد ابراز داشت: آمریکا در سوریه تصمیم گرفت کار را یکسره کرده و تمام تلاش خود را کرد تا جنگ عظیمی برپا دارد اما به دلیل نفوذ و اراده ایران در مقاومت این کشور آمریکا سه ماه پیش از ایران درخواست کرد که چند نقطه از سوریه را خالی کرده و آنها بمباران کنند تا آبروی آمریکا در جهان حفظ شود.

وی با تاکید براینکه ایران با صدور اندیشه، مدل مقاومت، مدل فکری و حمایت معنوی در سوریه موجب پیروزی شد تصریح کرد: امروزه ایران در جایگاهی قرار گرفته که هر اتفاقی در بسیاری از ابعاد در نقاط جهان می‌افتد با اراده ایران صورت می‌گیرد.

زاکانی با بیان اینکه مستکبران خواستند ایران حق داشتن هیچ گونه سطحی از فناوری هسته‌ای را نداشته باشد اظهار داشت: امروزه ایران در سطح بالایی از فناوری هسته‌ای قرار گرفته و مهم‌ترین بخش غنی‌سازی که فعالیت سانتریفیوژها است 97 درصد بوده و ما به خودکفایی رسیده‌ایم.

زاکانی اظهار داشت: سال 90 حتی یک سانتریفیوژ هم نداشتیم امام همت دانشمندان هسته‌ای ما به جایی رسید که اکنون توان ساخت دهها سانتریفیوژ را داریم.

وی ابراز داشت: اوباما در سخنان خود اعلام کرد که اگر می‌توانستیم نمی‌گذاشتیم که حتی پیچ روی پیچ دیگر در ایران بگذارند و اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که ایران را به داشتن بمب هسته‌ای متهم کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سعی کردند ما را به خود وابسته کنند اما تلاش آنها به جایی نرسید تصریح کرد: آمریکایی‌ها در سال 88 به بهانه‌ای دیگر مولیبدن را برای ایران تحلیل کردند در صورتی که از مولیبدن تنها در مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک میلیون مریض داریم که به توسط مولیبدن درمان می‌شوند تاکید کرد: تنها کاربرد مولیبدن در حوزه پزشکی بوده که کاملا صلح‌آمیز است و آمریکایی‌ها با تحریم مولیبدن قصد داشتند تا ما را برده خودشان کنند.

وی ادامه داد: ایران موفق شد مولیبدن را در داخل کشور بسازد و اکنون حق خرید و انتخاب دارد چراکه آنها متوجه شده‌اند ایران در تمامی زمینه‌ها توانمند است و نیازمند هیچ کشوری نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: زمانی که در تهران در حال فعالیت پزشکی هسته‌ای بودیم به آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم که به دلیل اتمام سوخت هسته‌ای امکان آلودگی محیط زیستی در مناطق شهری تهران وجود دارد اما چون برای آنها حفظ جان انسان‌ها بی ارزش بود هیچ گونه اقدامی انجام نداده‌اند.

زاکانی تاکید کرد: دانشمندان ما در اصرع وقت راکتورها را به گونه‌ای طراحی کردند تا به دشمنان ثابت کنند که هیچ احتیاجی به کمک آنها ندارند.

وی با تاکید براینکه اکنون به کانون مولد در سراسر جهان تبدیل شدید اظهار داشت: در توافقنامه هسته‌ای بندهایی وضع شده که سقف و کف دارد و آمریکایی‌های می‌خواهند ما را در سطح پایین نگه داشته و ما باید تلاش کنیم که سقف هسته‌ای را مطالبه کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: باید تلاش کنیم که کف تحمیلی نیاز را از طرف آنها نپذیریم چراکه انرژی هسته‌ای و  عنی‌سازی برای آمریکایی‌ها خط قرمز است نه برای ایران.

زاکانی با اشاره به اینکه از سال 80 تا به امروز 4 تیم مذاکره‌کننده داشتیم مطرح کرد: از سال 80 تا 84 حجت‌الاسلام روحانی و ظریف در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور داشتند که قرار بود از گسل بین آلمان، فرانسه و انگلیس شرایطی را محیا کنند اما مسیری طی شد که با بدخلقی طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده و عدم تعهد آنها در نشست پاریس موجب شد تا مذاکرات به سرانجام نرسد و آنها می‌خواستند که 22 سانتریفیوژهایی که در آن مقطع داشتیم متوقف کنند.

زاکانی ادامه داد: اروپا کفایت برای تولید یک سانتریفیوژ نیز به ایرانیان در گذشته نداد اما از سال 84 به بعد شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بالغ بر 18 هزار سانتریفیوژ تولید که 9 هزار تای آن در قسمت تزریق گاز فعالیت می‌کنند.

هم چنین 8 تن مواد غنی شده در کشور وجود دارد و حدود 560 تن مواد با غنای 20 درصد در ذخایر ما نگه داری شده که به اندازه 10 سال دیگر نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: معادن زیادی در کشور وجود دارد که پشتوانه خوبی برای ذخایر هسته‌ای ما است و ما امروز از موضع قدرت در جهان صحبت می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص مذاکرات گذشته اظهار داشت: کشور تا سال 92 ، 9 دور مذاکره با طرف خارجی به ریاست جلیلی در ژنو، مسکو و آلماتی برگزار کرد حتی پیش از جلیلی ، لاریجانی مسئول مذاکره ایران را برعهده داشت.

وی به مذاکرات چند سال اخیر اشاره و بیان کرد: در مذاکرات بغداد ایران به غنای 20 درصد رسیده بود اما شرطی که طرف مقابل مذاکره کننده برای ایران داشت این بود که سایت فردو تعطیل و هم چنین 20 درصد غنی سازی متوقف و تولید نشود که ما در آن دوره این شروط را نپذیرفتیم اما در مذاکرات آلماتی پیشنهاد شد که سایت فردو در ایران به کار خود ادامه دهد و فقط کاهش سطح غنی سازی را داشته باشیم اما غنای 20 درصد را در داخل کشور نگه داریم و به تولیدات دیگری تبدیل کنیم اما ایران که این پیشنهاد را حاکی از ترس طرف مقابل دانست گفت شما نیز باید شرط ما را قبول کنید تا به پیشنهادی در یک تراز واحد برسیم.

وی ادامه داد: ایران در دوره آلماتی به مذاکره کنندگان غرب پیشنهاد داد که تحریم‌های بانکی علیه ایران برداشته شود اما در آن زمان کشور انگلیس با این موضوع مخالفت داشت.

زاکانی نماینده مجلس به مذاکرات در دولت یازدهم اشاره و اظهار داشت: بعد از انتخابات با واقعیت جدیدی روبه رو شدیم و حاصل این توافق‌ها قطعا به دلیل زحمات گذشته تیم مذاکره کننده قبلی بود.

وی مطرح کرد: گروهی در کشور معتقدند که نظام موجود در جهان آمریکا است و ما باید این سلسله نظام را قبول و در دل این سلسله فعالیت‌های مناسبی برای ادامه حیات انجام دهیم.

زاکانی افزود: در دوره ریاست جمهوری خاتمی این گروه‌ها معتقد بودند که باید چارچوب جهان را پذیرا باشیم اما بازیگری خوبی نیز در این عرصه داشته باشیم حرکت ایران با اهداف این گروه قطعا به تحلیل خواهد رفت.

نماینده مجلس به گروه دوم موجود در کشور که اصلی‌ترین گروه و اندیشه امام و رهبری است اشاره و ادامه داد: این گروه اعتقاد دارد که اساس انقلاب اسلامی و شعار الله اکبر نفی نظام موجود جامعه جهانی است و ما باید به سمت کشوری خودساخته که تمدن اسلامی را دارا است حرکت کنیم.

زاکانی تصریح کرد: افق‌های بلندی پیش روی کشور ما است اما در این صد روز دولت یازدهم باید بدانیم که با لبخند طرف مقابل کوتاه نمی آید و قطعا در ادامه کار امتیازات بیشتری از کشور طلب می‌کند اما نباید بی‌توجه باشیم که در دل این تحریم‌ها فرصت بسیاری برای کشور خلق شده است.

وی به فرصت‌های ایجاد شده در این توافق نامه اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از این فرصت‌ها شکست ایران هراسی در جهان و اجتماع بین المللی بود و ما باید طوری حرکت کنیم که این اجتماع جهانی را بشکنیم و ایران هراسی را در تمام جهان از بین ببریم.

نماینده مجلس تهران با توجه به سخن حسنه سیدحسن نصرالله گفت: جهان امروز چند قطبی است و قطعا ایران کانون یکی از این قطب‌ها می‌باشد، فرصت بعدی راستی آزمایی غرب است چرا که امروز غرب در این توافق نامه محک می‌خورد که این یک فرصت ارزشمند برای ارتقای آگاهی‌های مردم است.

وی ادامه داد: دشمن به استیصال درآمده و به این دلیل است که با ایران راضی به توافق شده است که اگر غرب نیز به این توافقات عمل کند ما با دقت بیشتر بر این فرصت‌ها پیروز هستیم و اگر غرب تحریم‌ها را بشکند سنگینی از دوش مردم ایران برداشته می‌شود اما به قول فرمایشات رهبری اگر آن‌ها عمل نکردند ما نیز چیزی از دست نمی‌دهیم.

زاکانی به فرصت دیگر اشاره و اظهار داشت: آرامش نسبی در جامعه و اقتصاد ایجاد شده که در این برهه باید به اقتصاد مقاومتی نیز توجه کنیم و آن را در دستور کار قرار دهیم اما نباید سرخوش از این توافق نامه گامی برداریم که تبدیل به دام برای کشورما شود چرا که ما زمانی از دام عبور می‌کنیم که روی پای خودمان بایستیم.

وی مطرح کرد: دکتر روحانی در اوایل کار دولت این گونه ارزیابی کرد که چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد اما در واقع مسئله این است که چرخ زندگی مردم در روزهای عادی با چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد چرا که سوخت فسیلی کشور روزی به پایان می‌رسد.

زاکانی تصریح کرد: آمریکا امروز محتاج ماست و این گونه برخورد می‌کند اگر ما روزی با اتمام سوخت فسیلی محتاج کشورهای دیگر شویم چه برخوردی با ما خواهند داشت.

نماینده مجلس ادامه داد: فناوری هسته‌ای در حوزه پزشکی، صنعت، کشاورزی و هوا و فضا فعالیت دارد.

وی گفت: نباید در داخل کشور دو قطبی و حزبی برخورد کنیم و باید متحد در این عرصه قدم برداریم.

زاکانی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید به تیم مذاکره کننده اعتماد داشته باشیم اما باید آنان نیز قوی‌تر برخورد کنند و اصل امانت داری را رعایت کنند چرا که ما به دشمن اعتماد نداریم چون عقل و تجربه داریم ما در مسیر توافقات گام برداشتیم و باید راهی که شروع شده است را طی کنیم اما نه با تزلزل چرا که در آن زمان دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار