معاونت ریاست کل قاره آمریکا وزارت خارجه گفت: چه می‌شود که یک کشور غربی بی‌‌ریشه غیر موثر در نظام بین‌الملل علیه ایران قطعنامه حقوق‌بشری می‌دهد و اکثریت سازمان‌ملل که کشورهای در حال توسعه هستند، به آن رای مثبت می‌دهند و چرا متوجه نیستند که خودشان می‌توانند یک روز قربانی این اقدامات شوند.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "بهاروند" معاون ریاست کل قاره آمریکای وزارت خارجه با حضور در دومین میزگرد شناخت اتحادیه آلبا و زمینه‌های همکاری جمهوری‌اسلامی‌ایران و آمریکای لاتین که صبح امروز (شنبه) در دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: در حقوق بین‌الملل 3 اصل به خطر افتاده و باید اقداماتی را انجام داد تا صلح و ثبات، برابری احترام حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و عدم توسل به زور نهادینه شود، چرا که امروز این سه اصل تضعیف شده و صلح به خطر افتاده است.
 
وی تصریح کرد: اقدامات یکجانبه‌گرایانه به نحو بسیار تاسف‌باری محور روابط شده و هم‌اکنون مشروعیت‌بخشی جعلی به این اقدامات را شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه جامعه مدنی بین‌المللی رشد زیادی داشته، اظهار داشت: غرب به دنبال یکجانبه‌گرایی و از طریق سازمان‌ملل به دنبال مشروعیت اقدامات غیرقانونی که این امر نقض منشور ملل‌متحد است.
 
معاون ریاست کل قاره آمریکای وزارت خارجه افزود: باید در سطح بین‌الملل از اقدامات یکجانبه جلوگیری شود اما در این راستا دو چالش وجود دارد و آنها عبارت است از اینکه اگر فقط ایده داشته باشیم و برنامه‌ای برای اقدام نداشته باشیم، تبدیل به نظاره‌گران نگران می‌شویم و نمی‌توانیم نقشی در نظام بین‌الملل ایفا کنیم.
 
وی تصریح کرد: چیزی که بین ما مشترک است، امری جز صلح‌طلبی نیست اما اگر ما برنامه‌ای برای اقدام نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود به همین‌خاطر شاید لازم باشد که برنامه کاری کشورهای غیرمتعهد تغییر کند و از صدور بیانیه فراتر رود و برنامه‌ای برای تصمیم‌گیری در سازمان‌ ملل‌ متحد داشته باشد.
 
بهاروند بیان داشت: چالش دوم ما وضعیتی است که در درون کشورهای در حال توسعه موجود است، چون گاهی آرمان‌های ما در نظام بین‌الملل پیاده می‌شود و اکثریت سازمان‌ملل را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند، اما چه اتفاقی می‌افتد که کشورهای در حال توسعه به مشروعیت‌بخشی اقدامات یکجانبه کمک می‌کنند و چرا در رای‌ گیری در سازمان‌ملل مرعوب می‌شوند و به زیان کشورهای در حال توسعه رای می‌دهند.
 
معاون ریاست کل قاره آمریکای وزارت خارجه اضافه کرد: چه می‌شود که یک کشور غربی بی‌‌ریشه غیر موثر در نظام بین‌الملل علیه ایران قطعنامه حقوق‌بشری می‌دهد و اکثریت سازمان‌ملل که کشورهای در حال توسعه هستند، به آن رای مثبت می‌دهند و چرا متوجه نیستند که خودشان می‌توانند یک روز قربانی این اقدامات شوند.
 
بهاروند اظهار داشت: فشاری که به ایران می‌آید فشار به کلیه جوامع بین‌المللی است و چرا کشور بزرگی مثل کوبا به هوای پی‌در‌پی تحت‌تحریم شدید قرار می‌گیرد و کشورهای در حال توسعه کمکی به آن نمی‌کنند و علاوه بر آن به محکومیت کوبا در سازمان‌ملل و کمیسیون حقوق‌بشر کمک می‌کنند، بنابراین باید برنامه‌ای داشت تا بتوان در مقابل تهاجم یکجانبه به نظام بین‌الملل مقابله کرد و در مشروعیت‌بخشی به این اقدامات ایجاد اخلال کرد.
 
وی ادامه داد: خلاء نظام بین‌الملل باید توسط سایر کشورها پر شود و چین و روسیه در نظام فعلی بین‌المللی رسالت مهمی دارند و باید سعی کنند توازن قوا در نظام جهانی را به همراه کشورهای در حال توسعه ایجاد کنند.
 
بهاروند افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت آمریکای لاتین را منکر شود و از طرفی هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت دیپلماتیک و خلاقانه ایران در سازمان‌های بین‌المللی را نادیده بگیرد، البته ما در جهان در حال گذار هستیم و باید حداقل منافع برای کشورهای در حال توسعه ایجاد شود.
 
معاون ریاست کل قاره آمریکا بیان داشت: ایران پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه است و هیچ کشوری نیروی متخصص به اندازه ایران ندارد و در خاورمیانه هیچ کشوری صنعت بومی و پتانسیل‌های ایران را از نظر دانش و صنعت ندارد.
 
بهاروند اضافه کرد: ایران از نظر فنی و مهندسی از کشورهای برتر دنیا است و آماده است خدمات فنی و مهندسی خود را در خدمت آلبا قرار دهد.
 
معاون ریاست کل قاره آمریکای وزارت خارجه افزود: ایران مایل است امنیت غذایی را به همراه آمریکای لاتین ایجاد کند، اما برای مبادلات نباید وابسته به مکانیزم‌های کشورهای سلطه‌گر باشیم و باید مکانیزمی ایجاد شود که تحریم‌ها نادیده گرفته شود.
 
وی ادامه داد: ابتکار داشتن چالش دوم ما است و واقعیت عجیب این است که مردم ما ما شناخت کمی از ظرفیت‌های یکدیگر دارند و این رسانه‌های غربی هستند که ملت‌های یکدیگر را به هم معرفی می‌کنند، به همین‌ خاطر باید همکاری رسانه‌ای در راس اقدامات ایران و آمریکای لاتین قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: معاونت ، ریاست ، کل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار