بیش از 25 درصد تلفات حوادث رانندگی موتور سیکلت سواران هستند و بیش از 60 درصد کشته های موتور سیکلت سواران زیر 30 سال هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ ضربه به سر و شکستگی های متعدد علت بیش از 80 درصد مرگ های موتورسیکلت سواران است، بیش از 60 درصد کشته های موتورسیکلت سواران، زیر 30 سال هستند، 46 درصد کشته های موتورسیکلت سوارها در جاده های برون شهری جان می بازند و این ها همه واقعیت های تلخی هستند که در آمار سازمان پزشکی قانونی کشور به چشم می خورند. امنیت پایین موتورسیکلت سواران و عدم استفاده از کلاه ایمنی، جدی نگرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط آنها، تردد در جاده های برون شهری و دلایل دیگر دست به دست هم داده اند تا یک چهارم کشته های حوادث رانندگی هر سال را موتورسیکلت سواران تشکیل دهند.
 
همچنین  بخش قابل توجهي از تلفات حوادث رانندگي در هر سال، مربوط به موتورسيكلت سواران است به نحوي كه مطابق آمارهاي موجود در فاصله سال‌هاي 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسيكلت سوار در حوادث رانندگي جان خود را از  دست دادند كه اين رقم 25.7 درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد.
 
گفتنی است : از كل 120 هزار و 70 كشته ناشي از تصادفات رانندگي طي سال هاي 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسيكلت سوار بودند كه اين رقم 25.7 درصد از كل قربانيان حوادث رانندگي را در برمي گيرد. همچنين اين رقم بعد از قربانيان تصادفات خودروهاي سواري كه 34.6 درصد تلفات را شامل مي شود، دومين جايگاه را به خود اختصاص داده است.
 
عمده‌ترين علت مرگ موتورسيكلت سواران، ضربه به سر
 
برخورد با وسايل نقليه ديگر با رقم 83.1 درصد، عمده‌ترين علت تصادفات منجر به فوت موتورسيكلت ها است. همچنين بيشترين علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با 61.2 درصد و پس از آن شكستگي هاي متعدد با 19.7 درصدگزارش شده است. از سويي 42.3 درصد موتورسواران در همان محل وقوع حادثه درگذشته‌اند كه تمامي اين موارد لزوم استفاده از لوازم ايمني مانند كلاه ايمني، لباس مناسب و در كنار آن احتياط بيشتر در رانندگي و حفظ سرعت مطمئنه را بيش از پيش روشن مي كند.
 
60 درصد كشته ها زير 30 سال
 
از نظر سني نيز افراد 18 تا 24 سال با 34.1 درصد موارد بيشترين كشته هاي تصادفات موتورسيكلت را به خود اختصاص داده‌اند و تأسف بارتر آنكه 60.4 درصد كشته ها افراد زير 30 سال هستند بنابراين اگر 15.4 درصد كشته هاي 30 تا 39 ساله را هم به آن اضافه كنيم، به اين نتيجه مي رسيم كه سه چهارم كشته هاي موتورسيكلت زير 40 سال سن دارند.
 
بر اساس اين گزارش در اين مدت، 95.2 درصد كشته هاي تصادفات موتورسيكلت سواران مرد و 4.8 درصد آنان زن بوده‌اند، اين در حالي است كه 78.8 درصد اين افراد راننده موتور و 20.3 درصد افراد راكبان ترك موتورسيكلت بوده اند و البته وضعيت هشت دهم درصد افراد نيز نامعلوم گزارش شده‌‌است.
 
هشدار سازمان پزشکی قانونی کشور به متور سیکلت سواران:

 
1- حتماً از كلاه ايمني استفاده نماييد. به ياد داشته باشيد ضربه به سر علت مرگ بيش از 60 درصد كشته هاي تصادفات موتورسيكلت را تشكيل مي دهد.
 
2- از موتور جهت انجام امور داخل شهري استفاده كنيد و از رانندگي موتور در جاده هاي برون شهري پرهيز نماييد.
 
3- از موتور سيكلت جهت جابه جايي وسايل و بار استفاده نكنيد.
 
4- حتي الامكان از سوار كردن ترك نشين خودداري فرماييد.
 
5- از پوشش مناسب در هنگام رانندگي استفاده كنيد تا در صورت تصادف دچار حداقل صدمات شويد.
 
6- رعايت قوانين، اجتناب از حركت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پياده روها، انجام حركات مارپيچ، تك چرخ زدن و لايي كشيدن و مواردي از اين دست و رعايت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با وسيله نقليه در حال حركت ضامن سلامت شما و ساير هموطنان خواهد بود.
 
7- همواره از سلامت وسيله نقليه و اجزاي آن مانند چراغ ها، ترمز ها و غيره اطمينان حاصل نماييد.
 
8- با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهاي باراني و برفي و ايمني پايين موتورسيكلت بهتر است در چنين اوقاتي از رانندگي با موتورسيكلت اجتناب كنند.
 
9- خوردن، آشاميدن و صحبت با تلفن همراه طي رانندگي با هر وسيله نقليه اي خطر آفرين است و در مورد موتور سيكلت به مراتب خطرناك تر است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار