مدیر پروژه زهکشی اراضی حاشیه شوره زار مرکزی قزوین گفت: تاکنون بیش از 55 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح زهکشی شوره زار مرکزی دشت قزوین هزینه شده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

سید مجید توسلیان دشت قزوین را از جمله دشت‌های تابع حوزه شور عنوان کرد و افزود: از مجموع 440 هزار هکتار وسعت کل این دشت حدود 56 هزار هکتار آن به اراضی شوره‌زار مرکزی و حاشیه آن اختصاص دارد که از لحاظ مختصات جغرافیایی در جنوب شرقی دشت قرار گرفته است.


وی ادامه داد : طرح زهکشی شوره زار مرکزی قزوین به طول 45 کیلومتر و با ايجاد جاده‎هاي دسترسي با تعداد چندين سازه تقاطعی ساخته شده و 99 حلقه چاهک مشاهده‌ای در 9 راستا در مسیر طرح حفر شده و درحال پایش قرار دارد، که روان شدن و خروج شورابه از زهكش احداثي موفقیت طرح را به‌همراه داشته است.


مدیر پروژه زهکشی اراضی حاشیه شوره زار مرکزی قزوین با بیان اینکه شوره زار مرکزی دشت قزوین دارای اکو سیستم منحصر به فرد خود بوده و تحت تاثیر جریانهای ناشی از آبراهه ها و رودخانه های فصلی و دائم منتهی به دشت قزوین است اظهار کرد: تجمع املاح و بالا بودن سطح ایستابی در شوره زار مرکزی به مرور زمان آن را به باتلاق شور تبدیل کرده است.


وی تغییرات هیدرولوژیکی و سایر عوامل را عامل مهم رفتارهای متفاوت در منطقه شوره زار مرکزی دشت قزوین ذکر کرد که در سالیان اخیر نیز باعث توسعه سطحی شوره زار، تهدید مزارع و اراضی کشاورزی از لحاظ منابع آب و خاک شده است.


توسلیان تصریح کرد: مطالعات اولیه از دهه 70 آغاز شده که در نهایت از سال 1387 با بازنگری و تکمیل مطالعات، احداث زهکشی سطحی حائل طی سه فاز و در مجموع حدود 45 کیلومتر در اراضی استان‌های قزوین و البرز انجام شده است.


وی مسائل فنی ، زیست محیطی ، حفظ ظرفیت آبخوان دشت ، خروج صرف شورابه غلیظ و ورود آن به رود شور را از عوامل مهم در پروژه زهکشی برشمرد.


رئیس اداره امور فنی و مهندسی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعمال و لحاظ موارد فنی همچون ایجاد سازه های مختلف به ویژه آبگذر سطحی بمنظور هدایت آبهای با کیفیت جریانی سطحی به عمق شوره زار ، ارتقاء کمی و کیفی آبخوان ، شستشوی لایه‌های نمکی خاک اراضی و همچنین جاده‌های دسترسی را از جمله عملیات مهم این طرح عنوان کرد.


وی خاطرنشان کرد: به‌منظور مستند سازی کارایی کارکرد زهکشی 2 پروژه تحقیقاتی زهکشی شامل بررسی تغییرات عوامل فیزیکی و شیمیایی منابع آب و خاک محدوده پروژه و نیز تغییرات و پایش پوشش گیاهی منطقه که تحت تاثیر احداث زهکشی حائل بوده از اقدامات انجام شده می‌باشد.


توسلیان نتایج حاصله تاکنون از پروژه را گویای روند مثبت اثر بخشی پروژه دانست و ابراز کرد: با تکمیل فازهای دیگر بتوان گام‌های موثر و اساسی تری در توسعه بخش کشاورزی استان برداریم.


پروژه زهکشی شوره زار مرکزی دشت قزوین به جهت پایلوت بودن پروژه در نوع خود، منحصربه فرد بوده و در سطح کشور مورد توجه بازدید کنندگان فراوانی قرار گرفته است./س




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.