نمایشنامه‌های منظوم "مصطفی رحماندوست" برای خردسالان در مجموعه‌ای با عنوان «آن، مان، نباران» از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار می‌شود.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از سوره مهر؛ "مصطفی رحماندوست" گفت: این نمایشنامه‌ها كوتاه، ریتمیك و منظوم هستند و هر كدام از آنها با حداكثر 3 شخصیت و بازیگر اجرا می‌شوند. به این ترتیب برای اجرای آنها به امكانات خاصی نیاز نیست و كودكان چهار تا هفت سال می‌توانند به راحتی آن‌ها را در خانه و مدرسه اجرا كنند. 

وی در ادامه تأثیر نمایشنامه‌های منظوم بر كودكان را مورد بررسی قرار داد و افزود: اجرای نمایشی كه به وسیله خود بچه‌ها بازی و كارگردانی شود كمك زیادی به رشد ذهنی و اتكا به نفس آنها می‌كند و هدف از نوشتن نمایشنامه برای خردسالان اینست كه بچه‌ها روی پای خودشان بایستند و احساس كنند كه می‌توانند افراد خلاقی باشند. 

 به گفته شاعر «صد دانه یاقوت» مضامین برخی نمایشنامه‌های این مجموعه مثل ««قصه ابر و باران» هم آموزشی است، هم سرگرمی اما برخی دیگر مثل «یك مسواك و یك دندان» تنها جنبه آموزشی دارند. با این حال ریتیمك بودن این نمایشنامه‌ها به كودكان كمك می‌كنند تا ضمن سرگرم شدن آموزه‌های تربیتی و اخلاقی را نیز فراگیرند. 

مصطفی رحماندوست در این گفت وگو، با تقسیم‌بندی كتاب‌های كودكان و خردسالان به سه دسته صرفا هنری، صرفا آموزشی و آموزشی- هنری، تصریح كرد: تعداد كتاب‌های آموزشی- هنری از انواع دیگر كتاب‌ها كمتر است به این دلیل كه هر هنرمندی تن به آموزش نمی‌دهد و هر آموزش‌دهنده‌ای هنرمند نیست. 

 وی همچنین نوشتن كتاب‌های آموزشی و رعایت اصول نگارش برای خردسالان در آنها را كار مشكلی دانست و گفت: نویسنده برای آموزشی نوشتن و در عین حال خوب نوشتن باید برنامه داشته‌باشد. یعنی اگر بخواهد تفكری را بیان كند یا نوعی از خیال‌انگیزی و نوعی از رشد را به خردسالان القا كند باید برنامه طولانی مدت داشته باشد. 

رحماندوست تعداد نمایشنامه‌های كودكان را بسیار كم دانست و اظهار داشت: نمایشنامه برای كودكان باید كودكانه و جذاب باشد. در عین حال فقط جنبه داستانی نداشته‌باشد و برای اجرا مناسب باشد. پیشنهاد می‌كنم نمایشنامه‌نویسان آثار خود را متناسب با توان جسمانی، روانی و همچنین با توجه به امكاناتی كه بچه‌ها در مدرسه و خانه دارند، به نگارش درآورند تا نمایشنامه‌هایشان قابل استفاده باشند. 

مجموعه «آن، مان، نباران» از هفت جلد كتاب با عناوین «یك بابا و یك مامان»، «یك مسواك و یك دندان»، « یك اخمو و یك خندان»، «بهار بود و زمستان»، «قصه گرگ و چوپان»، «قصه باغ و باغبان» و «قصه ابر و باران» تشكیل شده و از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار خواهد شد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار