مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: با اختصاص اعتبار 70 درصد گیشه به گروه‌های نمایشی فقط می‌تواند از گیشه درآمد خود را تأمین کنند.

حسن دولت آبادی مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: حوزه هنری یکی از پیش‌گامان عرصه تئاتر کودک و نوجوان است.
 
فعالیت‌های امروز حوزه هنری شاخه‌های زیادی دارد که می‌توان به اجراها و تولیدات تئاتر کودک در حجم زیاد، تعامل با مراکز و فرهنگسراهای مختلف، بررسی اجراها و بهبود سطح کارگاه‌های چاپ و نشر کتاب‌های مختلف در حوزه ادبیات کودک که توسط انتشارات حوزه هنری به اسم سوره مهر، برگزاری مسابقات نمایش نامه نویسی کودک و نوجوان برگزاری دوره‌های آموزشی یک ساله حوزه هنری برگزاری جشنواره‌های مختلف و حمایت از گروه‌های شهرستان حوزه هنری اشاره کرد.
 
وی افزود: بعضی از اجراهایی که در کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان و سالن‌های دیگر به اجراء می‌رسد از سطح کیفی خوبی برخوردار است اما متأسفانه در کشور ما حوزه کودک و به خصوص تئاتر کودک در درجه دوم و سوم اهمیت قرار دارد و نیازمند توجه مسئولان و سیاستگزاران کلان کشور است.
 
مدیر تولید تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که تئاتر کودک، تئاتر تعلیمی آموزشی است و اگر فرزندان امروز ما درست تربیت شوند در آینده جامعه سالم‌تری برای این کودکان فراهم می‌شود.
 
دولت آبادی در ادامه گفت: دلیل ضعف تئاتر کودک به‌خاطر عملکرد ضعیف فعالیت‌ها در این حوزه نیست بلکه ضعف کم اهمیت شدن حوزه‌های تربیتی است که در حال فعالیت هستند، مثل کم اهمیت شدن نقش مربی تربیتی در مدارس و یا کم اهمیت شدن اجراهای تئاتر مدارس که در نهایت این کم توجهی به سطح کلان می‌رسد و باعث می‌شود که حوزه تئاتر کودک در درجه دوم و سوم اهمیت داده شود.
 
وی در ادامه گفت: گروه‌هایی که قصد اجرا در حوزه هنری دارند می‌توانند متن کار خود را به همراه رزومه کاری کارگردان به حوزه هنری ارسال کنند، بعد از بررسی در شورا اگر اثر آماده بازبینی باشد نوبت بازبینی داده می‌شود و اگر هم گروه‌ها آماده نباشد یا سطح کیفی کار در سطح مطلوب نباشد به گروه‌ها محل تمرین داده می‌شود، وقتی کار به سطح قابل قبول برسد به آنها نوبت اجراء داده می‌شود.
 
دولت آبادی درخصوص امتیازهایی که به گروه‌ها داده می‌شود گفت: اعتبارات مالی حوزه هنری محدود است و گروه‌ها فقط می‌توانند از گیشه درآمد خود را تأمین کنند معمولاً 70 درصد گیشه به گروه نمایش و 30 درصد صرف هزینه‌های سالن و مسئول گیشه می‌شود.
 
دولت آبادی در مورد حمایت از گروه‌های برگزیده گفت: حمایت از گروه‌های برگزیده تئاتر وظیفه حوزه هنری نیست اما اگر گروه‌هایی به اجرا کار خود در حوزه هنری باشند می‌توانند پس از طی مراحل کار خود را به اجرا برسانند.
 
حسن دولت آبادی نویسنده و فعال تئاتر کودک و نوجوان در پایان تصریح کرد: نیاز اصل تئاتر کودک و نوجوان نظارت روانشناسانه و تعلیمی تربیتی است. گروه‌ها باید مبانی تئاتر کودک را رعایت کنند که همانا جاذبه‌های اجرایی و تناسب آن با محتوای اثر و توجه به تأثیرات مثبت است و امیدواریم که نگاه مسئولان به تئاتر کودک و نوجوان نگاهی کارشناسی‌تر و دقیق‌تر باشد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.