روسيه آمريکا را به ناديده گرفتن درخواست مسکو براي ارائه مدرک در خصوص دست داشتن دولت سوريه در حملات شيميايي در جنگ داخلي سوريه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، "ويتالي چورکين" سفير روسيه در سازمان ملل متحد در پايان نشست شوراي امنيت پشت درهاي بسته که به منظور بررسي گزارش نهايي تيم تحقيق سازمان ملل متحد درباره استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه تشکيل شد گفت: «واشنگتن درخواست ما را براي ارائه اطلاعات بيشتر که ثابت کند دولت سوريه در استفاده از تسليحات شيميايي نقش داشته است ناديده گرفت».

وي گفت ادعاها درباره دست داشتن دولت سوريه در حملات شيميايي از جمله حمله با گاز سارين که به کشته شدن صدها نفر در روز 21 اوت منجر شد «متقاعد کننده نيست» و افزود مسکو حمله 21 اوت را اقدامي تحريک آميز از طرف مخالفان مسلح در سوريه مي داند.

سفير روسيه همچنين به اطلاعاتي که ادوارد اسنودن پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا فاش کرده است اشاره کرد. 

روابط آمريکا و روسيه در ماه هاي اخير به علت تصميم مسکو به اعطاي پناهندگي موقت به اسنودن که مدارکي را درباره برنامه گسترده آمريکا براي جاسوسي از ارتباطات فاش کرده، متشنج شده است. 

چورکين گفت: «وجود نداشتن هيچ گونه مدرکي درباره استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايي مسئله اي عجيب  است به ويژه آن که گزارش هاي رسانه اي مرتبط با افشاگري هاي اسنودن نشان مي دهد دستگاه اطلاعاتي آمريکا منابع اطلاعاتي گسترده اي در سوريه داشته است».

وي از جمله اين منابع را حسگرهايي ذکر کرد که مي تواند اطلاعاتي درباره هرگونه اقدام نيروهاي مسلح سوري به ترکيب مواد شيميايي براي توليد گاز سارين را در لحظه ترکيب آنها ارائه کند به ويژه آن که گاز سارين ناپايدار است و مدت زيادي دوام نمي آورد. 

چورکين اين سئوال را مطرح کرد که: چرا بايد دولت سوريه روز 21 اوت از تسليحات شيميايي استفاده کند در حالي که واشنگتن اين کار را خط قرمز دانسته است که حملات موشکي به سوريه را به دنبال خواهد داشت؟

وي افزود: «چرا بايد مخالفان سوري از سلاح شيميايي استفاده کنند؟ مشخصا به علت همين خط قرمز، تا خواستار مداخله نظامي خارجي درکشمکش سوريه شوند. کاملا روشن است که روز 21 اوت اقدام تحريک آميز گسترده اي صورت گرفته است».

هيئت نمايندگي آمريکا در سازمان ملل واکنشي فوري به اظهارات چورکين نشان نداد ولي ديپلمات‌ها اعلام کردند سامانتا پاور سفير آمريکا در سازمان ملل در نشست پشت درهاي بسته گفته است «تعطيلات کريسمس احتمالا حال سفير روسيه را بهتر خواهد کرد».

يک ديپلمات که در اين نشست حضور داشت به شرط اعلام نشدن نامش گفت پاور همچنين مدعی شده است «نظام سوريه اعتماد قابل ملاحظه اي به دولتي دارد که به سوي ملت خود موشک و بمب پرتاب مي کند». 

چورکين به خبرنگاران گفت روسيه به سوريه اطمينان ندارد بلکه براي ارزيابي اوضاع به واقعيت ها نگاه مي کند. 

بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد پيش از اين گفته بود قبل از آغاز گفتگوهاي سياسي درباره تشکيل دولت انتقالي در سوريه بايد درگيري ها متوقف شود. 

قرار است نمايندگان دولت سوريه و مخالفان آن روز 22 ژانويه به همراه اخضر ابراهيمي ميانجي صلح سوريه براي بررسي راه هاي پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه تشکيل جلسه دهند. 

چورکين به اين سئوال پاسخ نداد که آيا روسيه از توقف درگيري‌ها حمايت خواهد کرد يا خير. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار