طبق امار بیشترین علت مراجعه به "مراکز درمانی" درد در اعضای مختلف بدن است که ایجاد کلینیکهای درد در طی چندسال اخیر اثر بسزایی در تشخیص علت بیماری و درمان ان داشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،دکترسید مسعود هاشمی مدیر برنامه آموزش فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:شایعترین علت مراجعه به مراکز درمانی بر اساس آمارهای بین المللی، درد است و بیشترین داروهای خریداری شده از داروخانه ها نیز مسکن ها هستند.

وی درخصوص علت تشکیل کلینیک های چندتخصصی درد افزود: بیماران با شکایت درد به منظور تشخیص علت درد و یافتن راه درمان به مراکز تخصصی مراجعه میکنند. اما در موارد زیادی این تشخیص و درمان به سادگی حاصل نمی شود و بیمار ناگزیر بین مراکز مختلف و پزشکان متفاوت برای یافتن چاره درد خود،سرگردان می شود. از این رو کلینیک های چند تخصصی درد در کشورهای توسعه یافته بوجود آمد که  تاثیر مثبت آنها اثبات شد.

 هاشمی عنوان کرد: در سالهای اخیر در ایران نیز پس از تصویب تاسیس کلینیک های درد و شروع آموزش فوق تخصصی این رشته، شاهد گسترش چشمگیر مراجعه بیماران به این نوع کلینیکها هستیم. از سوی دیگر علاقمندان رشته دردشناسی و به ویژه درمان های اینترونشنال در کشور رو به افزایش است و بسیاری از متخصصان رشته های مختلفی مانند فلوشیپ درد ، جراحی اعصاب، ارتوپدی و رادیولوژی علاقمند به فعالیت در این زمینه هستند . البته سایر پزشکان و گروه های مرتبط مانند پرستاری نیز هر روزه با بیماران دردمند و درمان درد آنها مواجه هستند و با این مساله ارتباط دارند.

وی با بیان این که متخصصان و دستیاران برای آموزش و کسب تجربه بیشتر در این زمینه با صرف هزینه زیاد راهی کنگره ها و کارگاه های خارج از کشور می شدند خاطرنشان کرد: امروزه در داخل کشور و توسط دانشگاههای بزرگ نیز کنگره های پرباری در این زمینه برگزار می شود که همکاران می توانند از آنها بهره مند شوند.

 هاشمی با اشاره به اجرای برنامه های بازآموزی و همایشهای متعدد برای پزشکان و پرستاران به منظور به روز رسانی دانش دردشناسی در کشور گفت: در این راستا سمینار روش های مداخله ای کنترل دردهای ستون فقرات برای اولین بار به صورت چند تخصصی توسط گروه آموزش فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با همکاری انجمن بررسی و مطالعه درد ایران و مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه برنامه ریزی و اجرا شد.

انتهای پیام/

وی اتصریح کرد: در این گردهمایی اساتید صاحبنظر کشور در رشته های جراحی اعصاب ، رادیولوژی و ارتوپدی در کنار اساتید فلوشیپ درد  به بحث و تبادل نظر پرداختند و دو تن از اساتید  دانشگاه مانهایم آلمان نیز به ارایه سخنرانی و اجرای کارگاه پرداختند.

 هاشمی با اشاره به برگزاری سمینار مذکور در دو بخش تئوری و عملی خاطرنشان کرد: در بخش عملی دو کارگاه با عناوین کارگاه اعمال با فلوروسکوپی روی کاداور(جسد) و کارگاه سونوگرافی بر روی بیمارنما اجرا شد که در کارگاه سونوگرافی امکان انجام مانورهای سونوگرافی برای شرکت
کنندگان میسر شد .استقبال از این کارگاه بیش از حد تصور بود و شرکت کنندگان ضمن ابراز رضایت از کیفیت آموزش آن  بر کاملتر بودن آن نسبت به کارگاه های مشابه خارج کشور تاکید داشتند.

 وی با اشاره به تحسین سطح علمی و توانایی متخصصان ایرانی توسط اساتید دانشگاه مانهایم حاضر در این سمینار افزود: کارگاه فلوروسکوپی نیز با تلاش اساتید و متخصصان گوناگون مانند رادیولوژی ، جراحی اعصاب ارتوپدی و فلوشیپ درد اجرا شد که برای اولین بار در کشور امکان انجام مداخلات روی ستون فقرات بر روی جسد توسط شرکت کنندگان بوجود آمد./م

برچسب ها: درد ، فلوشیپ ، متخصص ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار