وزیر علوم با حضور در جمع اساتید حوزه و دانشگاه به سوالات متعدد آن ها در زمینه ی دانشگاهی پاسخ داد .

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه تهران به مناسبت هفته‌‍ وحدت دانشگاه و حوزه در جمع اساتید هم اندیشی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی دکتر مفتح گفت: امید داشته ایم در این چند سال مدرک گریزی و نمره گریزی حوزه ها الگویی برای دانشگاه ها باشد این نقطه ی قوت حوزه به دانشگاه ها منتقل شود و نظم و ترتیب هم از دانشگاه به حوزه بیاید اما این امر محقق نشده است.
 
استاد باید در دانشگاه در اولویت قرار گیرد و هیچ چیز دانشگاه از اینکه یک استاد درجه ی دکتری فردی را تایید کند نیست و ما به واسطه ی تایید همان استاد است که درجات مختلف را به فرد می دهیم.
 
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ایجاد بی‌سلیقگی فرهنگی در جامعه گفت: اعتقادهای زیادی به فضای فرهنگی دانشگاه ها شده که چرا نتوانسته‌ایم به قله‌ی رفیع فرهنگی در دانشگاه‌ها برسیم و این امر باید آسیب‌شناسی شود.
 
وی افزود: ما برخی از کارهایی که برای تبلیغ و ترویج دین داری انجام داده ایم را به ضد خود بدل کرده ایم و این بدترین کاری است که میتوانیم انجام دهیم و اشتغالات نباید ما را از وظایف دینی مان غافل کند.
 
هیات های نظارت بر دانشگاه‌ها بدون موضع گیری عمل می‌کند
 
رضا فرجی دانا در پاسخ به سوال یکی از اساتید در مورد تغییر روسای دانشگاه‌ها گفت: تصمیمات زیادی با اعزام هیات نظارت در دانشگاه ها گرفته می‌شود که این تصمیم گیری می‌تواند رئیس دانشگاه را هدف قرار دهد. اما اساس هیات های نظارت که به دانشگاه ها اعزام شده‌اند به هیچ وجه موضع گیری خاصی ندارند و این گروه ها خط گیری و جهت گیری سیاسی ندارند و افرادی با تجربه متخصص هستند.
 
وی افزود: هدف ما تعویض روسا نیست بلکه در بسیاری از مواقع ابقا و رفع مشکلات و مسائل است.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه ها از پذیرفتن هیات نظارت امتناع کرده‌اند و اگر رئیس دانشگاهی این کار را بکند به معنی عزل آن است.

 
وزیر علوم در پاسخ به این سوال یکی از اساتید در مورد افزایش تعداد دانشگاه های پیام نور گفت: برخورد با موسسات غیر انتفاعی، پیام نور و آزاد هم در مجلس و هم در وزارت علوم قابل توجه است.
 
دانشگاهی مانند دانشگاه پیام نور به جای داشتن جمعیت 45 هزار نفری یک میلیون و پنجاه هزار نفر دانشجو دارد که این آمار در دانشگاهی که ماهیتی غیر حضوری و نیمه حضوری دارند، نمی‌تواند پاسخ گوی این دانشجو ها باشد و این امر باعث به خطر افتادن اقتصاد غیر انتفاعی ها و آزادی ها می‌شود و ایجاد تعامل در مورد این موضوع و ایجاد آرامش باید در دستور کار قرار بگیرد.
 
وزیر علوم در خصوص بودجه ی دانشگاه ها گفت بودجه ی ما که چهار هزار و دویست  میلیارد  تومان بوده و هزار میلیارد تومان آن داده نشده، این بدین معنی ست که یک چهارم بودجه ی ما تامین نشده است و اکثر برنامه های فرهنگی ما از بودجه های دیگر تامین می‌شود.
 
وزیر علوم در خاتمه پس از پاسخ به سوالات متعدد اساتید حوزه و دانشگاه، برنامه قرار گرفتن بررسی مشکلات دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای در برنامه‌ی آتی وزارت علوم را اعلام کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار