"رفلاکس مری" در افراد چاق زیاد دیده می شود، خوردن غذاهای سرخ شده است از ادویه جات و غذاهای فست فودی هم موجب ابتلا به برگشت اسید معده به مری می شود.

امیر حسین فقیهی متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حقیقت شایع ترین مشکل مری که مردم به مطب های مراجعه می کنند که ترش کردن و یا همان "رفلاکس مری" و "معده" است که ناشی از برگشت اسید معده به داخل مری است و عوامل مختلفی دارد.

فقیهی گفت: علت اصلی در ابتدا بد خوری، یعنی پرخوری است که معمولا در افراد چاق زیاد مشاهده می شود خوردن غذاهای سرخ شده و استفاده از ادویه جات تند و فست فوت ها هم به این مسئله دامن می زند و اساسا نباید رژیم غذایی خود را تغییر داده و به طرف غذاهای غربی سوق دهیم.

فقیهی در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ترش کردن می تواند یکی از علائم" سرطان مری" باشد یا خیر گفت: "سرطان مری" معمولا تظاهرات خاصی دارد یعنی یکسری علائم هشدار دهنده دارد که اگر در هر سی دیده شود باید مری و دستگاه گوارش فوقانی بررسی شود مخصوصا در افراد بالای چهل یا پنجاه سال باید جدی تقلی شود.

یکی از این علائم هشدار دهنده اشکال در بلع غذا است البته منظور گروهی از افراد نیست که غذا را بلع می کنند ولی بعد از بلعیدن احساس می کنند که غذا در مری مانده است بلکه آنهایی که هنگام بلعیدن غذا در مری به صورت جدی گیر می کند.

فقیهی در رابطه با راههای تشخیص گفت: آندوسکوپی بهترین راه تشخیص است که تمام قسمت های مری در آن مشاهده می شود.

وی اذعان داشت: استرس به تنهایی باعث رفلاکس نمی شود ممکن است فردی به علت وجود فتق های دریچه مری دچار برگشت اسید شود البته باید در زمینه صحیح غذا خوردن، مثل خوب جویدن، به میزان غذا خوردن، به حداقل رساند مصرف نوشابه ها ... فرهنگ سازی شود چون در ایجاد رفلاکس و سپس سرطان مری نقش بسزایی دارد.

فقیهی گفت: به افراد چاق توصیه می شود با انجام ورزش های مناسب و سبک لاغر شوند و عضلات شکم خود را قوی کنند اما باید به این نکته توجه کرد حداقل دو ساعت بعد از خوردن غذا ورزشی کنند و هرگز با معده پر به انجام تمرینات ورزشی نپردازند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.