شکست تروریست‌ها در سوریه شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و حکم امهز کارشناس راهبردی لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی شکست تروریست‌ها در سوریه شب گذشته (چهارشنبه، 27 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و حکم امهز کارشناس راهبردی لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
هادی محمدی در ابتدا در پاسخ به سوال اولی مجری برنامه مبنی بر اینکه وضعیت فعلی جبهه نبرد در سوریه چگونه است گفت: روند شکست و ناکامی گروه‌های تروریست در سوریه تقریبا از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده، به طوری که روز به روز پیامدها، ابعاد و بازتاب آن در حال پیشرفت است.
 
محمدی با اشاره به اینکه چشم انداز قابل پیش بینی را برای آینده سوریه می‌توان از هم اکنون حدس زد افزود: بشار اسد یک دوره شش ماهه را برای بازسازی کامل سوریه پیش بینی کرده است.
 
وی با بیان اینکه بازیگران منطقه‌ای مثل عربستان به شدت به دنبال حفظ سیاست جنگ افروزی و خونریزی ر سوریه هستند اظهار داشت: عربستان مانع از شکل گیری روند دیپلماتیک در سوریه شده است.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه موانعی برای برگزاری نشست ژنو 2 وجود دارد خاطرنشان ساخت: آن چیزی که در سوریه شکل می‌گیرد بازتاب‌های آن محدود به این کشور باقی نخواهد ماند، بلکه این مسئله به شدت دارای پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.
 
*** سوریه دارای پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است
 
محمدی با اشاره به اینکه بازتاب‌های سوریه نوع ائتلاف و اتحاد منطقه‌ای را تغییر خواهد داد گفت: موضوع سوریه جایگاه کشورها را تغییر خواهد داد.
 
وی افزود: اندیشکده‌های غربی معتقد هستند که با توجه به آن چیزی که در فضای سوریه رخ داده است، ترکیه ناچار است که خود را به سرعت به سمت ایران نزدیک کند، به گونه‌ای که این پیش بینی‌ها توسط نخبگان غربی برای یک یک کشورها در حال انجام است.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان اینکه عربستان سعودی وجود و یا عدم وجود خود را در گرو کسب یک روزی بزرگ در سوریه قرار داده است، ادامه داد: عربستان حاضر نیست از این عناد و سرسختی دست بردارد و برای اینکه به هدف خود برسد، حاضر است با شیطان هم نیز هم پیمان شود، به طوری که خبرهای فراوانی وجود دارد از اینکه مقامات امنیتی عربستان با کمک و تکیه رژیم صهیونیستی و لابی‌هایی که در اختیار این رژیم در آمریکا و غرب است، به طوری که به دنبال این موضوع است که رویکرد آمریکا را به سمت برخورد فعال تر و با شدت در سوریه هدایت کند.
 
محمدی با اشاره به اینکه صحنه داخلی سوریه در طی ماه‌های گذشته به این سمت و سو پیش رفته است که این فرسایش در کل اراضی و در سطح وسیعی از اراضی سوریه و همچنین در نقاط استراتژیکی همچون منطقه قلمون که به موازات لبنان است، تروریست‌ها هدایت شوند، افزود: در این منطقه روستایی وجود دارد که نیروهای تروریست یا تسلیحات و یا پول خود را به داخل سوریه سرازیر می‌کنند، به گونه‌ای که این منطقه تقریبا نفس‌های آخر خود را برای تروریست‌ها می‌زند.
 
وی با بیان اینکه در منطقه حومه دمشق عربستان تلاش می‌کند تا از طریق اراضی اردن تروریست‌ها را وارد سوریه کند خاطرنشان ساخت: عربستان از طریق این منطقه سه الی پنج هزار نفر را با تجهیزات جدید و نیروهای کارآزموده وارد حومه دمشق کرده است تا از طریق آن بتواند از محاصره نیروهای ارتش سوریه خارج شود به طوری که این اقدام بیشتر به یک خودکشی تشبیه شده است چرا که آنها مجددا با تلفات زیاد در این منطقه هم نیز زمین گیر شده‌اند.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه وضعیت گروه‌های تروریست در این منطقه مطلوب نیست گفت: عربستان در تلاش است تا مذاکرات سیاسی در قالب پرچم و یا یک تابلوی مشخص شکل نگیرد به گونه‌ای که در صحنه میدانی نشست ژنو 2 هم تشکیل نشود.

محمدی با اشاره به اینکه پروژه مشترکی را اسرائیل با مقامات آمریکا و غرب آغاز کرده است، افزود: اسرائیل اخطار داده که آمریکا این طرح را مورد پشتیبانی خود قرار دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه موعد تعیین شده در 2 بهمن برای برگزاری ژنو 2 قطعی نیست، خاطرنشان ساخت: اگر آمریکا و اسرائیل بخواهند با این شکل فعلی وارد مذاکرات شوند راه حلی جز امتیازدادن ندارند؛ بنابراین طبیعی است که عربستان و هم پیمانان دیگرش در سطح منطقه موافق چنین امتیازدهی نیستند، به گونه‌ای که منتظر هستند تا بتوانند در صحنه داخلی به پمپاژ نیروهای خود بپردازند.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترکیه و قطر دست از دشمنی خود در خصوص سوریه برداشته‌اند، گفت: آمریکایی‌ها در سال گذشته 50 میلیون دلار در اختیار ائتلاف قرار دادند به طوری که این 50 میلیون دلار در اختیار گروه‌های تروریست قرار گرفت به گونه‌ای که زمانی که امریکا فاکتور و صورتحساب هزینه این 50 میلیون دلار را خواست ارتش آزاد اعلام کرد که 25 میلیون دلار را خودشان خرج کردند و مابقی را به جبهه النصره دادند.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها متوجه شدند که چیزی به نام ارتش آزاد وجود ندارد خاطرنشان ساخت: وقتی آمریکا اعلام کرد که جبهه النصره تروریست است، ارتش آزاد گفت که آنها برادران مجاهدشان هستند و تروریست نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه شرایط پیچیده و بغرنجی پیش آمد که آمریکایی‌ها ناچار شدند قطر را از صحنه مدیریت تحولات خود کنار بگذارند و عربستان را حاکم کنند، خاطرنشان ساخت: در صحنه داخلی سوریه سه دسته از تروریست‌ها وجود دارند که شامل ارتش آزاد، جبهه النصره و داعش است.
 
حکم امهز؛ کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه "داعشگ شاخه القاعده عراق است که وارد سوریه شد، گفت: داعش مستقیما توسط عربستان مدیریت می‌شود به گونه‌ای که جریان القاعده‌ای به حساب می‌آید که رسما وابسته به عربستان است و همه به خوبی بر این موضوع اشراف دارند.
 
محمدی با اشاره به اینکه ارتش ازاد به واسطه رفتارش از صحنه رو به اضمحلال است، افزود: عربستان جریان جدیدی از گروه‌های وابسته به ترکیه را تحت عنوان جماعة الاسلامی ایجاد کردند به طوری که اخوانی‌ها و گروه هیا وابسته به ارتش ازاد و همچنین گروه‌های وابسته به ترکیه را تحت عنوان جماعة الاسلامی دور جمع جمع کرده است تا در نشست ژنو آنها را به عنوان نماینده مردم سوریه معرفی کنند.
 
وی با بیان اینکه داعش گروه القاعده‌ای است که هیچ اختلافی با جبهه اسلامی که عربستان آن را ایجاد کرده است ندارد ادامه داد: جبهه النصره با جبهه اسلامی درگیر است به طوری که نشان می‌دهد جریان اصلی القاعده زیر بلیط عربستان نیست.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه داعش و جبهه اسلامی مورد حمایت عربستان هستند خاطرنشان ساخت: عربستان درصدد است تا در مذاکرات بگوید که نماینده‌اش جماعة الاسلامی است که در این روند شرکت کرده است.
 
محمدی گفت: این شرایط مثل آئینه ای است که غربی ها به خوبی از طی ماه های گذشته شاهد آن بوده اند به طوری که آن چیزی که در صحنه وقوع یافته درست است که اسامی مختلفی را به خود اختصاص داده اند، به گونه ای که سلفی‌های افراطی اختیارشان در دست عربستان است.
 
وی با اشاره به اینکه بیشتر کسانی که در جریان 11 سپتامبر حضور داشتند سعودی بودند اظهار داشت: برخی از آمریکایی‌ها خواستار برخورد با سعودی‌ها هستند اما اغماض نسبت به سعودی‌ها انجام گرفت و فقط به واسطه اینکه عربستان سعودی باید روزی 10 میلیون بشکه نفت را به بازار انرژی دنیا و غرب بریزد تا مشکلی برای غرب پیش نیاید.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکا برای بهم نخوردن این مشکل در سطح جهانی این پدیده را نادیده گرفت افزود: غرب به خوبی می‌داند که تمام کسانی که تحت عنوان القاعده با اسامی مختلف در سوریه حضور دارند در آینده به کشورهای آنها و اروپا باز خواهند گشت و مثل آن چیزی که قبلا عرب افغان بازگردند.
 
محمدی با شااره به اینکه پیش از 4ماه گذشته مقامات کشوهای غربی و اروپایی همچون آلمان، اتریش و فرانسه وارد دمشق شدند تا راستی آزمایی کنند ادامه داد: آنها درصدد هستند تا دولت دمشق را مورد حمایت و کمک خود قرار دهند. این در حالی است که غرب در حالت تردید قرار دارد به گونه ای که از یک طرف شعار براندازی و ساقط کردن بشار اسد را سر می‌دهند و از طرف دیگر آمریکا و غرب ناچار هستند کسانی را که پرورش داده اند را در سیمای گذشته آنها را به عنوان یک برگ بازی حفظ کنند.
 
*** عربستان به فکر ادامه خونریزی و جنگ در سوریه است
 
وی با اشاره به اینکه عربستان به شدت به وحشت افتاده است افزود: عربستان به جای فکر کردن به نشست ژنو 2 به ادامه خونریزی‌ها و جنگ در سوریه می‌اندیشد به طوری که برای این منظور اقدام به خرید یک موشک ضد زره از آمریکا که مبلغی معادل یک میلیارد دلار دارد را نیز خریداری می‌کند، آن هم فقط برای اینکه در صحنه داخلی سوریه حضور داشته باشند.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان اینکه فضای فعلی برای غرب فضای تردید و عدم تصمیم گیری است، گفت: در آینده کشورهای غربی با جریان‌های افسارگسیخته تروریستی نیز مواجه خواهند شد.
 
محمدی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت سوریه مستقر شود این موضوع چه تاثیری را می‌تواند بر روی پرونده‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بگذارد اظهار داشت: موفقیت مقاومت در سوریه اثار و تبعات غیر قابل انکار و راهبردی را در محیط منطقه و در تک تک کشورها به جا خواهد گذاشت.
 
*** شکست سوریه به معنای به خون کشیده شدن عراق و لبنان است
 
وی با اشاره به اینکه اگر نظام سوریه دچار شکست شود باید منتظر به خون کشیده شدن عراق و لبنان و همچنین ایران هم نیز باشیم.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد بخشی از امنیت ما به حساب می‌آید ادامه داد: اگر سوریه پیروز شود قطعا پروژه‌ای را که عربستان برای به آتش کشیدن لبنان و عراق آغاز کرده است، منتفی خواهد شد، افزود: در شکل طبیعی آنها تلاش می‌کنند تا آخرین اقدامات خود را در خصوص لبنان و عراق انجام دهند.
 
محمدی با اشاره به اینکه جریان داعش ممکن است به داخل عراق برگردد به طوری که اکنون در بعضی از استان‌های عراق پایگاه‌هایی را درست کرده‌اند ادامه داد: این تروریست‌ها حتی زائرانی را که برای برگزاری مراسم اربعین حضرت امام حسین در حال حرکت بودند را مورد هدف گذاری و اقدامات تروریستی خود قرار دادند، به گونهای که این کار ممکن است به عنوان آخرین تیرهای ترکش عربستان در عراق و لبنان ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی نمی‌توانند از یک سقف معینی از تنش و بی‌ثباتی فرا‌تر بروند گفت: بازیگران درون لبنان تحت تاثیر مدیریت هوشمند و قوی حزب الله هستند به طوریکه رهبران سیاسی حاضر نیستند که وارد ریسک‌های خطرناک شوند.  
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا خاطرنشان ساخت: آن چیزی که در پیروزی سوریه سنگ بنا خواهد بود این است که یک ائتلاف منطقه‌ای پیروزمند به نام مقاومت شکل خواهد گرفت، به طوری که ادبیات گروه‌های مقاومت فلسطینی و مقاومت منطقه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.  
 
محمدی با اشاره به اینکه اگر کج روی‌ها و یا کج فهمی‌هایی هم طی یکی دو سال گذشته شاهد بودیم موجب غربال و پالایش آن‌ها نیز قرار خواهدگرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه هم پیمانان‌های نیروهای استعماری و قدرت‌های بزرگ و همچنین رژیم صهیونیستی درنقطه انفعال قرار گرفته‌اند گفت: در گام‌های اولیه شکست تروریست‌ها در سوریه قطر و ترکیه به سمت تهران سرازیر شدند به گونه‌ای که مقامات دیگر کشورهای عربی آمادگی دارند تا روابط فعال و توسعه یافته‌تری را با ایران داشته باشند.  
 
*** نظم منطقه‌ای مبنای تحولات سوریه خواهد بود
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه هجمه و هجومی به سمت محور ایران صورت گرفته است ادامه داد: نظم منطقه‌ای مبنای تحولات سوریه خواهد بود.  
 
محمدی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی باید درصدد بازنگری در دکترین نظامی و امنیتی خود برآید، خاطرنشان ساخت: هم پیمان‌های پنهانی که به اسرائیل خدمات می‌دهند، باید در رفتار خود تجدیدنظر کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه تمام این کشور‌ها به شکل انفرادی و یا دسته جمعی جاپای بزرگ قدرت بزرگ و یا هژمون آمریکا قرار گرفته‌اند گفت: وقتی این کشور‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند عملا باید انتظار داشته باشیم که فرآیند گفتگوهای هسته‌ای تغییر پیدا کند چرا که ایران قدرت قطعی و مسلم منطقه‌ای است.  
 
*** مقاومت پیروزی‌های بزرگی را در سطح منطقه کسب کرده است
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه نوع نگاهی که روسیه، چین، آمریکا و رژیمص هیوینستی به ایران خواهد داشت متفاوت از آن چیزی است که امروزه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پیکره به هم پیوسته مقاومت توانسته گامهای بزرگ پیروزی را در سطح منطقه‌ای بردارد.  
 
محمدی با بیان اینکه آنچه در سوریه اتفاق افتاده است، چهره گشایی خواهد شد، افزود: وقایع سوریه پروژه اسرائیلی و ارتجاعی است که تحت عنوان‌های مختلف تحقق یافته است.  
 
وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ناچار است در صحنه سیاسی داخلی گفتمان خود را عوض کند، ادامه داد: جریان افراطی در ساختار سیاسی اسرائیل به حاشیه کشیده خواهد شد، بنابراین گفتمان نظامی و جنگ افروزی دیگر در اولویت کمتری قرار می‌گیرد.  
 
حکم امهز کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص بحران سوریه گفت: عده‌ای می‌گفتند که دولت بشار اسد طی چند هفته سردرگم خواهد شد اما ما شاهد هستیم که همه امید‌ها و خواب‌های دشمنان سوریه نقش بر آب شد.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همیشه صدای رژیم صهیونیستی آل سعود، ترکیه و خطر را می‌شنیدند، خاطرنشان ساخت: کشورهایی که در میدان حضور داشتند از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کردند به طوری که این کشور‌ها به کاخ سفید گزارش می‌دادند که ما می‌توانیم دولت بشار اسد را در طی مدتی سرنگون کنیم اما خوشبختانه با گذشت زمان شاهد بودیم که همه امیدهای آن‌ها برای پیروزی ناکام مانده.  
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به خاطر منافع ملی خود کار می‌کنند نه برای منافع ال سعود و سایر کشور‌ها اضافه کرد: مواضع آمریکا تغییر پیدا کرده است مخصوصا پس از اینکه همه تروریست‌ها باز به سوریه سرازیر شدند.  
 
**** ورود تروریست‌ها به سوریه خطری بزرگ برای جهان است
 
امهز با اشاره به اینکه سرازیر شدن تروریست‌ها به سوریه نه خطری برای این کشور و خاورمیانه بلکه خطری بزرگ برای همه جهان محسوب می‌شود افزود: ۱۲۰ هزار تکفیری تخریبی وارد سوریه شده‌اند به طوری که اکنون در این کشور حضور دارند و خطرناک هستند.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به اینکه ترکیه گذرگاه داعش را بست و اجازه تردد را نداد افزود: در ترکیه زنگ خطری آغاز شده، اما آن‌ها فهمیدند که چه بازی خورده‌اند زیرا تروریست‌هایی را که وارد کرده‌اند حالا می‌خواهند به خود آن‌ها حمله کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا درصدد است تا اوضاع را آرام کند اظهار داشت: اکنون بسیاری معتقد هستند که بشار اسد باید در قدرت بماند زیرا ماندن آن بسیار بهتر از این است که برود، زیرا هرج و مرج دوباره شروع می‌شود و گروه‌های تکفیری و تخریبی به اقدامات خود دست می‌زنند.  
 
امهز با اشاره به اینکه توافق ژنو هسته‌ای بسیار مهم است افزود: توافق ژنو در منطقه تاثیرگذار است، به گونه‌ای که قطر با ایران رایزنی کرد و گروهی را برای نزدیک‌تر شدن روابطش به ایران فرستاد تا دوباره برگ تازه‌ای میان ایران و قطر باز شود تا این دو کشور بتوانند به کمک سوریه برآیند.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به اینکه در ترکیه داوو اوغلو وزیر امور خارجه به ایران آمد تا با مسئولان ایرانی به رایزنی بپردازد.  
 
وی با اشاره به اینکه دولت ترکیه در خصوص محکومیت دولت بشار اسد دیگر چیزی نمی‌گوید گفت: در شورای همکاری خلیج فارس عمان ضربه سنگینی را به آل سعود وارد کرده است، بنابراین باید گفت که منطقه آرام آرام تغییراتی را به خود می‌بیند.  
 
امهز با اشاره به اینکه برگ‌های برنده عربستان تماما از بین رفته است اظهار داشت: تروریست‌ها هرچه پول و سلاح بکار بگیرند نمی‌توانند دیگر برای سوریه خطرناک باشند افزود: همه تلاش‌های آمریکا به باد رفته زیرا دیگر بازیگران منطقه‌ای حضور ندارند.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به اینکه همه کار‌شناسان سیاسی به خوبی می‌دانند که رژیم ‌آل سعود خسارت‌های فراوانی دیده است، ادامه داد: وقتی بحران در سوریه اوج بگیرد تبعات آن نیز به لبنان و عراق کشیده خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه اگربحران فروکش کند دولت بشار اسد به عنوان یک دولت مقاومت می‌تواند تاثیرات منطقه‌ای فراوانی داشته باشد.  
 
امهز با بیان اینکه غربی‌ها سوریه را به یک آتشکده و دامی برای تروریست‌ها تبدیل کرده‌اند خاطرنشان ساخت: کشورهای غربی از گروه‌های تروریست حمایت می‌کنند.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به پیشرفت‌های ارتش سوریه گفت: ارتش سوریه روز به روز مناطق مختلف را آزاد می‌کند به طوری که تکفیری‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر نفوذ می‌یابند.  

 کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان در منطقه قلمون بین سوریه و لبنان منطقه‌ای مرزی وجود دارد که سوریه آنجا را توانسته پاکسازی کند خاطرنشان ساخت: خوشبختانه نیروهای سوری توانسته‌اند مناطق استراتژیک و راهبردی را از گروه‌های تروریستی پاکسازی کنند به طوری که فقط یک قلعه مانده آن هم به اسم جبروت که در دست تروریست‌ها است.  
 
وی با بیان اینکه همه شاهراه‌هایی که از آنجا سلاح و اموال به سوریه وارد می‌شد، بسته شده است، گفت: هر کسی که با فکر تروریست‌ها همخوان نباشد این گروه‌های تکفیری مردم را زنده زنده به آتش می‌کشند.  
 
*** تروریست‌ها به دنبال انتقال شعله فتنه از سوریه به لبنان هستند
 
امهز با اشاره به اینکه تروریست‌ها به دنبال انتقال شعله فتنه از سوریه به لبنان هستند افزود: تروریست‌ها درصدد هستند تا به حزب الله فشار آورند تا دیگر حزب الله نتواند در معادلات سیاسی نقش خود را به خوبی ایفا کند.  
 
کار‌شناس مسائل راهبردی لبنان با اشاره به اینکه عربستان با استفاده ابزاری از برخی از دولت‌های تکفیری به دنبال حمایت از گروه‌های تروریستی است گفت: تروریست‌ها درصدد ایجاد رعب و وحشت در میان مردم سوریه هستند به گونه‌ای که باید گفت این نقشه آن‌ها راه به جایی نخواهد برد زیرا حزب الله به خوبی توانسته بازی آن‌ها را شناسایی کند.  
 
وی با بیان اینکه کنترل امنیتی حزب الله در منطقه بسیار بالا رفته است اظهار داشت: تروریست‌ها دیگر نمی‌توانند شعله جنگ را از سوریه به لبنان بکشانند.  
 
امهز با اشاره به اینکه محور مقاومت طی سال‌های گذشته آرام آرام قدرت گرفته، خاطرنشان ساخت: مقاومت طی سه جنگ توانست سیاست‌های رژیم صهیونیستی را ناکام بگذارد.  
 

انتهای پیام/
برچسب ها: شکست ، تروریست ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار