نويسنده فرانسوي در شبکه اينترنت نوشت: صهيونيسم زاده‌ي يهوديت نيست، بلکه دست‌پروده امپراطوري انگليس براي تسلط بر منطقه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پايگاه اينترنتي ولترنت (voltairenet.org) در مقاله‌اي به قلم تيري ميسان، با عنوان «ماندلا و اسرائيل» نوشت، غربي‌ها در عزاي مرگ نلسون ماندلا ، اولين رييس جمهور سياهپوست آفريقاي جنوبي، حتي بيشتر از آفريقايي‌ها غمزده به نظر مي‌رسند  . شايد آنان تلاش دارند ايدئولوژي استعماري و جناياتي را که به نام غربي‌ها در رژيم سابق آپارتايد آفريقاي جنوبي انجام شده است به اين وسيله تاحدي جبران کنند. 

با اين حال مشخص نيست که چگونه ممکن است مقامات و رسانه هاي غربي تا اين حد از نلسون ماندلا و سوابق مبارزاتي او عليه آپارتايد تحسين و قدرداني کنند، در حالي که ايدئولوژي زاييده از آپارتايد، که در آفريقاي جنوبي شکست خورد، هم اکنون در اسرائيل، با عنوان «صهيونيسم» کماکان ادامه دارد و غرب هيچ مشکلي با حمايت از اسرائيل و ايدئولوژي نژادپرستانه صهيونيسم ندارد! نويسنده اين مقاله افزود، صهيونيسم، زاده‌ي يهوديت نيست، زيرا دين يهودي مدت هاي مديد است که با صهيونيسم مخالفت کرده است.

صهيونيسم در حقيقت پروژه امپرياليستي متولد شده از ايدئولوژي پيوريتان انگليس است. امپراطوري انگليس از قرن هفدهم ميلادي به اين طرف به اين فکر افتاد که با مجتمع کردن يهوديان پراکنده در سراسر جهان، نيرويي ايجاد کند که از منافع استعماري انگليس دفاع کند. سرانجام سسيل رودز، بينانگذار شرکت الماس دبيرز و رودزيا، تئودور هرتزل را فردي مناسب براي ترويج ايدئولوژي صهيونيسم در ميان يهوديان جهان يافت. نامه‌نگاري‌هاي مفصلي ميان اين دو نفر در اين خصوص انجام شد که متعاقباً انتشار فحواي اين نامه‌ها توسط انگليس ممنوع اعلام شد. 

اسرائيل در دوران آپارتايد آفريقاي جنوبي از متحدان اصلي آفريقاي جنوبي و رودزيا به حساب مي‌آمد. 

تيري ميسان در خاتمه تأکيد کرد، نمونه نلسون ماندلا و مبارزات  نژادپرستانه‌اش حاکي از آن است که ايدئولوژي آپارتايد و صهيونيسم قابل شکست است تا همگان بتوانند به صلح مدني دست پيدا کنند. دستيابي به صلح مدني ميان اسرائيلي‌ها و فلسطينيان نيز مستلزم آن است که آنان نيز دي‌کلرک و ماندلاي خود را بيابند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار