از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند. برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نژادپرستی همواره به عنوان یک مسأله مهم در ایالات متحده از دوره استعمار و برده‌داری مطرح بوده است. آمریکا کشوری است که مجموعه ای از انواع تبعیض ها را در خود جای داده و مصداق بارز نقض حقوق بشر در جهان به شمار می رود. روزی نیست که خبری از برخورد وحشیانه پلیس این کشور با اقلیت های به ویژه سیاه پوست به گوش نرسد.

در آمريكا تبعيض نژادي در همه ابعاد زندگي اجتماعي گسترده است؛ به نحوی که قوانین این کشور نیز طوری تنظیم شده اند که نژادپرستی و تبعیض در آنها موج می زند و این قانون است که در بسیاری موارد موجبات برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز با سیاه پوستان و سایر اقلیت ها را به عنوان شهروندان درجه دو فراهم می سازد و دستگاه قضائي آمريكا نیز در این بین مشكلات بسیاری را برای آنان ایجاد می کند.

در حقیقت نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا ریشه در تاریخ این کشور دارد و تبعیض‌ نژادی در آمریکا که با نظام برده‌داری در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته ‌است. با گذشت سال‌ها از سخنراني معروف مارتين لوتر کينگ با عنوان "رویایی دارم"، سياهپوستان آمريکا همچنان به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه دولت این کشور، در محدودیت و محرومیت به سر می‌برند.

در حال حاضر سياهپوستان و ساير اقليت ها، پایین ترین اقشار جامعه آمریکا را تشکیل می دهند؛ به گونه‌‌ای که ميانگين ثروت يک خانواده سفيدپوست ۲۰ برابر درآمد يک خانواده سياهپوست است و درصد بالایی از سياهپوستان آمریکایی، از بيمه درمانی محرومند. گسترش نژاد پرستی در بخش‌های دولتی این کشور باعث شده تا بسیاری از افسران پلیس بی محابا به مظنونان سیاهپوست خود شلیک و آنان را به قتل برسانند؛ به نحوی که طبق آمارهای منتشره به طور متوسط در هر ۳۶ ساعت یک سیاه پوست به دست پلیس آمریکا کشته می‌شود. این درحالی است که انعکاس اخباری از این دست به شدت منکوب و هر نوع اعتراضی در این زمینه با قدرت تمام سرکوب می شود.

کیمانی گری نوجوان شانزده ساله سیاه پوستی که با شلیک هفت گلوله از فاصله بسیار نزدیک توسط پلیس اوکلند از پای درآمد و شانتا دیویس زن جوان بیست و سه ساله ای که هدف گلوله پلیس قرار گرفت و در حالیکه زخمی بود آنقدر روی زمین کشیده شد تا بر اثر خونریزی جان باخت، تنها نمونه های کوچکی از رفتارهای تبعیض آمیز پلیس آمریکا با جامعه سیاهپوستان این کشور است. تبعیض نژادی و قتل روازنه سیاه پوستان در کشوری که ادعای نشر دموکراسی و حقوق بشر را در دنیا دارد، به رویه ای عادی تبدیل شده است.

 از دولت مردانی که به مردم خودشان رحم نمی کنند انتظاری نیست که برای مردم سایر کشورها خصوصا مسلمانان عراق، افغانستان و فلسطین دل بسوزانند. با این وجود بودند کسانی که با ایستادگی در برابر قوانین و رفتارهای تبعیض آمیز ایالات متحده آمریکا سعی در اصلاح امور داشتند و در این راه جان خود را از دست دادند.

مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در سن 39 سالگی در شهر ممفیس ایالت تنسی ترور شد.

 مالکوم ایکس مبارز سیاهپوست مسلمانی بود که در چهار سالگی شاهد به آتش کشیده شدن خانه اش توسط فرقه ای از سفیدپوستان نژاد پرست بود. در شش سالگی پدرش را ربودند و دو سال بعد جسد مثله شده او را کنار ریل راه آهن پیدا کردند و مادرش نیز  بعد از مدتی تاب نیاورد و در یک بیمارستان روانی چشم از دنیا فرو بست.

 

مالکوم شباز نوه مالکوم ایکس بود که وی نیز به دست صهیونیزم شهید شده بود

مالکوم  که در نوجوانی به بزه کاری روی آورده بود در زندان با مسلمانانی که صرفا به دلایل اعتقادی در بند بودند آشنا و به دین مبین اسلام گرایش پیدا کرد. وی پس از آزادی از زندان اسلام آورد و به تدریج به عنوان سخنگوی جمعیت ملت مسلمان، طیف وسیعی از جامعه سیاه پوست آمریکا را به اسلام جذب و در مدت کوتاهی به عضویت جمعیت ملت مسلمان درآورد.

  وی پس از تشرف به سفر حج نام حاج ملک شبّاز را برای خود برگزید؛ اما در راه بازگشت بود که خانه اش را به آتش کشیدند و یک هفته بعد در 21 فوریه 1965در ۳۹ سالگی هنگام سخنرانی در سالن بالروم منهتن، با شلیک چند گلوله از پای درآمد. اما سالها بعد نوه وی قدم در راهی نهاد که حاج ملک شباز  جان خود را برای آن نثار کرد.

مالکوم شباز به مذهب تشیع مشرف شده بود

مالکوم ال. شباز اندیشمند مسلمان سیاه پوست آمریکا و نوه حلج ملک شباز رهبر برجسته مسلمانان آمریکا در سال 1984 متولد شد. وی که به مذهب تشیع مشرف شده بود همچون پدربزرگش از رهبران مسلمانان آمریکا و از مبارزین صاحب نام علیه تبعیض نژادی و برده داری نوین در آمریکا بود.

وی که از همان کودکی به دلیل رنگ چهره اش و مهمتر از آن مسلمان بودنش بارها و بارها طعم تلخ خشونت و بد رفتاری دستگاه های حکومتی آمریکا را چشیده بود، مدتی پیش برای شرکت در همایش هالیوودیسم به تهران دعوت شد اما قبل از ترک آمریکا توسط پلیس فدرال FBI دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. این دستگیری دلیلی جز ترس از مطرح شدن هرچه بیشتر این فعال حقوق مدنی که تبدیل به یکی از سخنگویان محور مقاومت- نه فقط نیروهای ضد صهیونیسم در خاورمیانه بلکه سخنگوی نیروهای ضد امپریالیستی در تمام جهان شده بود- نمی توانست داشته باشد.

این دستگیری زمانی صورت گرفت که شبکه تلویزیونی لایف‌تایم آمریکا شروع به پخش فیلم "بتی و کورتا" کرده بود که  سرگذشت بتی و کورتا، همسران مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ، را پس از مرگ همسرانشان به تصویر می‌کشید.
 سرانجام مالکوم شباز نیز همانند پدربزرگش و بسیاری دیگر از کسانی که در راه مبارزه با صهیونیسم و استکبار جهانی از جان خویش گذشتند، هنگامی که برای دیدار از یک فعال حقوق کارگری به مکزیک رفته بود به دست عوامل استکبار به شهادت رسید.

وی هفته پیش برای دیدار از یک فعال حقوق بشری و رهبر یک جنبش کارگری به نام میگوئل سوارز ساکن کالیفرنیا که مقامات آمریکایی وی را یک ماه قبل از کشور اخراج و به مکزیک تبعید کرده بودند راهی مکزیک شده بود.
میگوئل سوارز که در لحظه مرگ با مالکوم بوده می گوید مالکوم شباز به مکزیک آمده بود تا از او و جنبش تحت رهبری وی اعلام حمایت کند. وی در مورد مرگ مالکوم می گوید به اتفاق وی در یک رستوران بودیم که ناگهان یک درگیری کاملا ساختگی با برنامه قبلی رخ داد. یک نفر با تهدید اسلحه از من خواست که به اتاقی در پشت رستوران بروم. من توانستم از آنجا فرار کنم و جان خود را نجات دهم اما دقایقی بعد با تاکسی برگشتم تا از حال مالکوم باخبر شوم. اما وی را که به شدت مضروب و مجروح شده بود نقش بر زمین جلوی رستوران پیدا کردم.

 سوارز به خبرنگار اسوشیتد پرز می گوید: "صورت مالکوم به شدت کوفته شده بود . من بلافاصله او را به بیمارستان رساندم اما ساعاتی بعد دوستم مالکوم شباز بر اثر شدت جراحات فوت کرد."

مالکوم شباز که در زندگی راه پدربزرگ فقیدش را در پیش گرفته بود، همچون وی  بارها و بارها مورد برخوردهای تبعیض آمیزی که ریشه در قوانین تبعیض آمیز آمریکا دارد قرار گرفت. وی سخنرانی های متعددی در مورد سوءاستفاده از مسلمانان در سراسر دنیا داشته و نقش مهمی در افشای جنایات و سیاست های نژادپرستانه دولت آمریکا داشت. وی همچنین کتابی را در زمینه تجارب شخصی و رنج هایی که  خود و خانواده اش در طول سالها زندگی در آمریکا از سوی دولت آمریکا متحمل شده اند در دست نگارش داشت که با مرگ وی ناتمام ماند.

 

مالکوم در مراسم های مختلف بیداری اسلامی نیز شرکت کرده بود

ماکولم شباز جدای از نوه مالکوم ایکس بودن به دادن کنفرانس های گوناگون در زمینه مسائل روز جهان اسلام و تحلیلگری در شبکه های تلویزیونی و رادیویی شهرت داشت و در حالی در سن 28 سالگی ترور شد که موج بیداری اسلامی اوج گرفته و تبدیل شدن وی به یکی از رهبران بزرگ اسلامی در کشور اسلام ستیز آمریکا می توانست زمینه ساز قیام های عظیم مردمی باشد و ضربات جبران ناپذیری بر کالبد پوسیده استکبار جهانی وارد آورد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار