استاندار خراسان رضوی گفت: لایحه بودجه 93 واقع بینانه و با رویکرد اقتصاد مقاومتی تدوین شده است .

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمدحسین فروزان مهر در جلسه ی شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان با اشاره به وضعیت تخصیص اعتبارات ، اظهار داشت: استفاده ی بهینه و اثر بخش از منابع دولتی با توجه به محدودیت های موجود، از مهم ترین وظایف مدیران دستگاه های اجرایی به شمار می رود.

وی اولویت تخصیص اعتبارات را تکمیل پروژه های نیمه تمام، پرداخت مطالبات پیمانکاران دانست و افزود: در کنار استفاده ی صحیح از اعتبارات کنونی و اولویت بندی جهت تخصیص آن، بهره گیری از سایر بودجه ها مانند عواید حاصل از فروش ساختمان های مازاد و اموال منقول و غیرمنقول در راستای عملی شدن اولویت های احصا شده ضروری است.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه ی خراسان رضوی با اشاره به رخدادهای اخیر در حوزه ی بین الملل و ثبات نسبی در بهبود فضای کسب و کار، یکی از بهترین راه ها برای تامین منابع مالی را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و خواستار فعال تر شدن ستاد سرمایه گذاری استان جهت تحقق این مهم شد.

استاندار خراسان رضوی به رشد 20.3 درصدی درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه 93 استان نسبت به سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی الزاما به معنی افزایش نرخ های مالیاتی نیست بلکه به معنای شناسایی واحدها به عنوان منابع جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی می باشد که باید با نهادینه شدن فرهنگ مالیات نسبت به تحقق درآمدهای استان از این محل اقدام شود.

فروزان مهر با بیان این که سال گذشته درآمدهای استان هزار و 53 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این رقم در سال جاری هزار و 497 میلیارد تومان پیش بینی و برای سال آینده نیز هزار و 800 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه ی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با گسترش چتر مالیاتی علاوه بر افزایش شفافیت فعالیت های اقتصادی، شاهد رشد بیش از پیش استان نیز خواهیم بود.

وی با بیان این که تدوین بودجه ی سال آینده براساس منطق کارشناسی و مبتنی بر واقعیت بوده است، تصریح کرد: جهت گیری دولت تا پایان امسال، برنامه ریزی برای جلوگیری از منفی تر شدن رشد اقتصادی کشور و رساندن آن به صفر است.

استاندار خراسان رضوی گفت: رشد سه درصدی اقتصاد، مهار تورم 40 درصدی و کاهش آن تا سقف 25 درصد از جمله برنامه های دولت در سال 93 است که با جدیت در استان نیز پیگیری می شود.

وی اظهار داشت: جهت گیری بودجه ی 93، اختصاص اعتبار به پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد است که با توجه به 246 طرح عمرانی ملی در استان ها ، سهم قابل توجهی از اعتبارات نیز به خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت. ضمناً اعتبارات کمکی دیگر از محل فاینانس چین و صندوق توسعه ملی نیز جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی و پروژه های تولیدی اقتصادی در نظر گرفته شده است .

فروزان مهر در ادامه در خصوص اجرای پروژه های مصوب کمیته ی تخصصی امور زیربنایی شامل بازنگری طرح جامع شهر جدید گلبهار، احداث واحد شن شویی در شهر چناران و ایجاد ترمینال ضبط پسته در بردسکن، تاکید کرد: هرگونه بارگذاری در مناطق استان باید مبتنی بر سند آمایش و براساس مزیت های منطقه ای صورت پذیرد و از جرم گذاری در پهنه های بلوکه شده ی دارای مواد معدنی به شدت اجتناب کرد.

رضا جمشیدی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان این که بودجه ی سال 93 کل کشور در مقایسه با سال جاری 7.6 درصد رشد دارد، اظهار داشت: درآمدهای کشور نیز با 2.3 درصد رشد از 90 هزار میلیارد تومان در سال 92 به92.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: براین اساس درآمد استان ها نیز از 41 هزار میلیارد تومان در سال جاری با رشد 23.4 درصد به 50.7 هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش می یابد و سهم استان ها در درآمدهای کشور از 45 درصد به 54 درصد ارتقا می یابد.

جمشیدی گفت: اعتبارات هزینه ای کشور هم از 128 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 143 هزار میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافته که 11.6 درصد رشد دارد درحالی که این رقم برای استان ها با رشد منفی 0.8 درصدی مواجه بوده و این موضوع به خاطر پیشنهاد ملی شدن اعتبار استانداری ها و شرکت های آب و فاضلاب روستایی در لایحه بودجه سال آینده می باشد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان این که اعتبارت عمرانی استان ها از هشت هزار و200 میلیارد تومان به پنج هزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافته است، از رشد منفی33 درصدی اعتبارات عمرانی کشور در سال 93 در مقایسه با سال جاری خبر داد و گفت:اعتبارات عمرانی کشور نیز از 56 هزار میلیارد تومان به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است؛ البته در کنار 37 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای طرح های عمرانی قرار است از منابعی نظیر صندوق توسعه ملی با موجودی 20میلیارد دلار بصورت ارزی و 10هزار میلیارد تومان بصورت ریالی نیز بهره گیریو به بخش خصوصی تزریق شود ، ضمن اینکه حدود 35 میلیارد دلار برای توسعه فعالیتهای عمرانی و اقتصادی از طریق فاینانس چین اختصاص خواهد یافت که در حال حاضر پیشنهاداتی از استان به مرکز ارسال گردیده و فرآیند تصویب طرح در حال طی شدن است .

وی درخصوص بودجه ی استان در سال آینده از پیش بینی رشد 20 درصدی درآمدهای استان خبر داد و افزود: این رقم از هزار و 497 میلیارد تومان در سال جاری به هزار و 800 میلیارد تومان در سال آینده افزایش می یابد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان این که اعتبارات هزینه ای به علت ملی شدن بودجه ی استانداری و شرکت آبفای روستایی، از 274میلیارد تومان در سال جاری به 268 میلیارد تومان در سال آینده کاهش یافته است، تصریح کرد: سهم بودجه ی عمرانی استان از بودجه ی عمرانی استان های کشور در سال آینده نیز 5.8 درصد ثابت باقی مانده و تغییر کاهشی نداشته است ولیکن بلحاظ قدرت مطلق عددی معادل متوسط تغییرات اعتبارات عمرانی کشور می باشد .

گفتنی ست در این جلسه مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه ی استانداری خراسان رضوی نیز گزارشی از اعتبارات مصوب سال جاری و میزان تخصیص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای ارایه کرد./س


برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.