نتایج تحقیق یک موسسه نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از 85 درصد مردم "افغانستان" در انتخابات شرکت خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این نظرسنجی توسط موسسه غیردولتی "اینترنشنال دموکراسی" از 115 منطقه و 34 ولایت افغانستان انجام شده که 71 درصد مردم افغانستان شرکت در انتخابات را وظیفه هر شهروند این کشور دانسته اند.
 
به گفته مسئولان این موسسه، در این نظرسنجی 135 مصاحبه کننده از 2500 نفر در مورد انتخابات آینده در افغانستان، میزان علاقه و شرکت مردم در این انتخابات، شفافیت انتخابات و آگاهی مردم از نامزدهای انتخابات سوالاتی را مطرح کرده‌اند.
 
"محمد حسن وفایی" عضو موسسه اینترنشنال دموکراسی افغانستان در این مورد گفت: 85 درصد از کسانی که با آن‎ها مصاحبه شده است، گفته‎اند که در انتخابات پیش‌روی افغانستان شرکت می‎کنند و تنها 8 درصد می‎گویند که در این عرصه حضور نخواهند داشت.
 
وفایی افزود: بیش از 60 درصد مصاحبه شوندگان گفته‎اند که خانواده و افرادی را که آنان می‎شناسند نیز در انتخابات شرکت خواهند کرد و 14 درصد در این مورد پاسخ منفی داده‎اند.
 
وی اظهار داشت: برقراری امنیت پس از انتخابات، عدم تقلب، عادلانه بودن و میزان شرکت مردم از دیدگاه مصاحبه شوندگان، به انتخابات آینده افغانستان مشروعیت بیشتری خواهد داد.
 
به گفته وی، نبود امنیت در هنگام برگزاری انتخابات، فساد اداری، دخالت طالبان، ناعادلانه بودن و دخالت کشورهای خارجی بزرگ‎ترین تهدید در برابر انتخابات آینده افغانستان از دید مردم این کشور است.
 
با این حال، "فوزیه رحیمی" عضو دیگر این موسسه گفت : 81 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‎اند که وضعیت زندگی مردم افغانستان نسبت به سال‎های گذشته بهتر شده است.
 
رحیمی افزود: 34 درصد شرکت کنندگان گفته‎اند که وضعیت امنیتی از پنج سال گذشته به این سو کمی بهتر شده، 30 درصد گفته‎اند یکسان است و 20 درصد دیگر گفته‎اند که وخیم‎تر شده است.
 
در نظرسنجی اعلام شده از سوی موسسه اینترنشنال دموکراسی ، به نظر می‎رسد که اکثر شرکت کنندگان گفته‎اند که رئیس جمهور آینده دارای ویژگی‎هایی از جمله، مسلمان، صادق، عادل و خادم باشد.
 
همچنین در این نظر‌سنجی از میزان آگاهی مردم نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز پرسیده شده است.
 
"سید یاسین حسینی"، عضو دیگر موسسه، گفت: حدود 52 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفته‎اند که اطلاعات مفیدی در مورد انتخابات و آشنایی با کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری به دست آورده‎اند.
 
حسینی افزود: اکثر مصاحبه شوندگان گفته‎اند که اطلاعات در مورد انتخابات را از طریق رسانه‎ها کسب کرده‎اند.
 
وی خاطرنشان ساخت: این نظر سنجی ابتدایی است و این موسسه در نظر دارد در 2 مرحله دیگر آن را تکمیل کند.
 
گفتنی است، موسسه اینترنشنال دموکراسی یکی از موسسه‎های غیر‌دولتی است که این نظر سنجی را بدون هماهنگی دولت افغانستان انجام داده و تاکنون دولت این کشور واکنشی در خصوص این تحقیق نداشته است.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار