نشست خبری همایش وقف و رسانه با حضور حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، مفید معاون روابط عمومی سازمان و جمعی از خبرنگاران در راستای حمایت از فرهنگ وقف و موقوفات صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حسن ربیعی، با اشاره به اینکه فراکسیون احیای وقف، منزلت امام‌زادگان و مساجد متشکل از بیش از 250 نفر از نمایندگان است،افزود: طی چند سال گذشته محلس و نمایندگان محترم کمک شایانی به سازمان اوقاف و امور خیریه در احیای فرهنگ وقف داشته‌اند که جا دارد از این تلاش‌ها و خدمات عزیزان قدردانی شود.
 
مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف، ادامه داد: سنت حسنه وقف از آموزه‌های اسلامی است و پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، بر اجرای آن تاکید فراوان داشته‌اند و هم‌اکنون در کشور، این سنت حسنه گسترش یافته است و در این زمینه نقش مجلس شورای اسلامی و قانو‌گذاران، قابل انکار نیست.‌
 
ربیعی، تصریح کرد: با برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولان و مدیران کشوری تصمیم گرفته شده با تصویب مجلس شورای اسلامی، 100 میلیارد تومان اوراق وقفی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکتی وقفی بین مردم توزیع بشود.
 
وی اذعان داشت: توجه به وقف و امور خیریه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش مهم و بسزایی در خدمات حکومت اسلامی ایفا می‌کند.
 
مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، ادامه داد: در کشور ایران 168 هزار مکان وقفی وجود داشته که 15 شهر و در کل، یک سوم از اراضی کشور به موقوفات تعلق گرفته است.
 
ربیعی سه شاخص شناخت، اعتماد و رضایت‌مندی مردم نسبت به درآمد حاصله از موقوفات را از اولویت‌های مهم این سازمان معرفی و تصریح کرد: در کشورهای غربی توجه به وقف روز به روز بیشتر شده و حتی سران برگ این کشورها، به وقف به عنوان یک ارزش اجتماعی نگاه ویژه‌ای دارند.
 
وی تأکید کرد: طبق آمارهای موجود، براساس یک تحقیق 9 ماه به این نتیجه رسیدیم که 77 درصد مردم از آثار و برکات وقف آگاهی نداشته و این امر رسالت رسانه‌ها را در مورد ترویج فرهنگ وقف بیشتر می‌کند.
 
ربیعی، با اشاره به اینکه در حال حاضر وقف به گذشتن از اموال مادی خلاصه نمی‌‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که با ترویج وقف خانوادگی، وقف ارزان، کوچک و قشری، همه مردم را در بحث وقف سهیم کنیم.
 
*امور مساجد به سازمان اوقاف واگذار می‌شود

محمد حسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: وقف از جمله معدود راه‌های برقراری ارتباط انسان با اموال خویش پس از مرگ بوده و مانند صدقه‌ای است که همواره در طول حیات و پس از مرگ جاری خواهد بود.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: موقوفات زیادی در سراسر استان‌ها داریم تا جایی که امروزه شاهد هستیم برخی از روستائیان اموال خود را وقف می‌کنند.
 
فرهنگی، تصریح کرد: بدون شک سازمان اوقاف و خیریه وظایف خطیری در مراقبت از موقوفات و به نتیجه رساندن آنها به عهده دارد.
 
وی در پایان با اشاره به طرح مجلس برای واگذاری کامل امور مساجد به سازمان اوقاف، خاطرنشان کرد: در صورت اتمام و به کارگرفتن  کامل این طرح می‌‌توان از ظرفیت عظیم فرهنگی، اجتماعی، و ... مساجد در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: وقف ، همایش ، ترویج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار