استاندار مرکزی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا طلاق، این حلال مذموم از جامعه رخت برکند، اظهار داشت: آمار و ارقامی که درخصوص طلاق عنوان می‌شود نگران‌کننده است و باید در راستای کاهش آن اقدامات مؤثری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی در بازدیدی که به مناسبت هفته ثبت احوال از این اداره کل داشت، عنوان کرد: سازمان ثبت احوال ثبت‌کننده چهار واقعه مهم تولد، ازدواج، طلاق و فوت است.

مقیمی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی ثبت احوال با سیستمی سنتی و دستی فعالیت داشت و تعداد بسیاری از وقایع مهم زندگی افراد مانند ازدواج و یا فوت به ثبت نمی‌رسید و آماری که از سوی ثبت احوال عنوان می‌شد با آمار سرشماری‌ها مغایرت‌های بسیاری داشت و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های درستی نیز انجام نمی‌شد و قطعا سوء‌استفاده‌هایی نیز صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی سیستم مکانیزه وارد ثبت احوال شد افزود: ثبت احوال و وزارت کشور در مکانیزه شدن ثبت احوال تلاش‌های بسیاری را انجام دادند. اولین اقدام در زمان انقلاب ثبت موارد فوت بود چراکه بسیاری از افراد مرگ‌شان به ثبت نرسیده بود و همچنان در آمار جمعیتی کشور محاسبه می‌شدند که این اقدام به خوبی صورت گرفت و سپس صدور شناسنامه‌های جدید و کارت ملی که اقدام خوبی بود در کشور صورت گرفته است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: امروز این سازمان به دنبال ارائه کارت هوشمند ملی است که اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهد و علاوه بر آن خدمات بیشتری از طریق آن به مردم ارائه می‌شود.

وی نقش آمار و اطلاعات جمعیتی که توسط ثبت احوال ارائه می‌شود را در تصمیم‌گیری‌های کشور بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در دنیا متخصصین بسیاری هستند که اطلاعات آماری را تحلیل می‌کنند و براساس آن تصمیم گیری‌ها صورت می‌گیرد. در ایران نیز تحلیل این اطلاعات بسیار مهم است و می‌توان براساس آن تصمیم‌های سازنده‌ای برای کشور گرفت.

مقیمی اظهار کرد: امروز همه برنامه‌ریزی‌ها با توجه به مهمترین عامل که جمعیت است صورت می‌گیرد و در همه بخش‌ها این نگاه جمعیتی حاضر است. اگر آمار صحت نداشته باشد تصمیم‌گیری‌ها درست انجام نخواهد شد و به مشکل برمی‌خوریم.

مهدی چقایی مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این بازدید اظهار داشت: ثبت احوال علاوه بر اقدامات روزمره خود مانند صدور شناسنامه، کارت ملی و کدملی اقدامات زیربنایی نیز انجام می‌دهد.

وی افزود: ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی با 50 نوع گزارش‌دهی از جمله اقدامات ثبت احوال است و علاوه بر آن الکترونیکی کردن اسناد هویتی از اقدامات دیگر است که باعث می‌شود در اسرع وقت خدمات صورت گیرد و افراد نیاز به مراجعه به مبدأ صدور شناسنامه خود برای انجام برخی امور ندارند.

چقایی با اشاره به اینکه گسترش بخش‌های مختلف روستایی از طریق ICT و پییشخوان‌ها از اقدامات دیگر این اداره کل است، تصریح کرد: تولید و انتشار آمار کمک کرده است که گروه‌ها و هرم‌های سنی تحلیل شود وبرای تصمیم‌سازان در سطح ملی و استانی مثمرثمر باشد.

وی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه ثبت احوال از پرمراجعه‌ترین ادارات است بهتر است در ارزیابی دستگاه‌ها به گونه دیگر ارزیابی شود و همچنین به جهت اینکه اداره کل و اداره شهرستان در یک مکان فعال است درخواست داریم که مساعدت‌هایی صورت گیرد تا هر چه سریع‌تر ساختمان جدید ثبت احوال ساخته شود.

در خاتمه این بازدید از سند سجلی میرزاعبدالکریم‌خان قریب پدر علم زمین‌شناسی رونمایی شد و همچنین از برخی کارمندان نمونه اداره کل نیز تقدیر به عمل آمد./س
/
برچسب ها: آمار ، طلاق ، نگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.