نماینده ولی فقیه گفت: برای اولین بار در تاریخ اوقاف که 100 سال از آن می‌گذرد این سازمان تمام اسناد موقوفات را بعد از ثبت و ضبط در سامانه جامع جهت اجرای نیات به مدیران ابلاغ کرده است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز 6 دی سال جاری به مناسبت هفته وقف دعوت شده بود، گفت: یکی از احکام الهی که پیامبر اکرم حکم آن را امضا کرده سنت حسنه وقف است.
 
وی افزود: ایشان علاوه بر تایید گفتاری، موقوفاتی را با دست مبارک خود ایجاد کرده که بعد از ایشان، حضرت علی‌(ع)، فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار (ع) نیز این سنت حسنه را ادامه داده‌اند.
 
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: وقف یکی از احسان‌های ماندگار است و در روایت معتبر از پیامبر و امام صادق(ع)‌ و برخی دیگر از امامان معصوم نیز نقل کرده‌اند که وقتی انسان از دنیا می‌رود، اعمال صالح و کارهای خوبش با او منقطع می‌شود، به جز 3 گروه.
 
وی افزود: گروه اول عالمی است که از علم و دانش او دیگران استفاده کنند، گروه دوم پدر و مادری است که فرزند صالح داشته باشند که بعد از وفات آنها برای والدین طلب مغفرت کنند و سوم کسی که صدقه جاریه را ایجاد کند که بعد از خودش استمرار داشته باشد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه و ماندگار است که اگر بخواهیم طبق فطرت‌مان عمل کنیم باید به این عمل مبارک خدای متعال گوش دهیم. بشر دوست دارد ماندگار باشد و زحمات و مشقاتی که در عمر خود متحمل شده از بین نبرد. یکی از راه‌های عملی شدن این موضوع وقف کردن است.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: در کشورمان موقوفاتی داریم که مربوط به 1118 سال پیش است و واقف بیش از یازده قرن است که از دنیا رفته اما از ثواب آن موقوفه همچنان بهره‌مند است.
 
وی افزود: خانمی 800 سال پیش بخشی از مالش را وقف کرده و تمام اجری که آن موقوفه تاکنون داشته است، برای آن مرحومه نیز ثبت می‌شود.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید برای حفظ همبستگی جامعه و روابط عاطفی و اخلاقی و برقراری عدل اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد شود، وقف است که بر اساس آن افراد بخشی از ثروت خود را برای نیات عام‌المنفعه وقف کنند.
 
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: کسانی که به امر حسنه وقف می‌پردازند آدم‌های زیرک، باهوش و خیراندیشی هستند که در زمان حیات سرمایه‌شان را مدیریت کردند.
 
وی افزود: وقتی انسان از دنیا می‌رود ورثه‌اش درباره اموال او تصمیم می‌گیرند، اگر صالح باشند آن را به درستی مصرف می‌کنند و اما اگر ناصالح باشند آن را حیف و میل می‌کنند.
 
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، وصی خودت باش و در زمان خودت برای ثروتت تصمیم بگیر، برخی از ما وصیت‌نامه می‌نویسیم و در آن از وصی می‌خواهیم تا کارهایی را برای ما انجام دهد، اگر آن فرد متدین باشد به وصیت‌نامه عمل می‌کند اما اگر نباشد، عمل نمی‌کند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به برکت انقلاب اسلامی امام راحل و خون شهیدان مجددا موقوفات احیا شد. یکی از خدمات امام راحل و انقلاب اسلامی احیای مجدد موقوفات در کشور بود که در زمان رضاشاه و پسرش با اجرای اصلاحات ارضی بین مردم تقسیم شده بود و اگر انقلاب نبود، آثاری از موقوفات نیز باقی نمی‌ماند.
وی با بیان میانگین ثبت موقوفات تا پایان سال 88 گفت: میانگین موقوفات تا پایان سال 88، 200 موقوفه در سال بوده است اما امسال در سطح کشور به 1800 موقوفه رسیده است.
 
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: این رقم نیز کافی و مطلوب نیست و لازم است نسبت به احیای فرهنگ وقف در کشور اقدام شود، همه دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی باید توجه و عنایت لازم نسبت به احیای سنت حسنه وقف را داشته باشند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: از اول انقلاب شکوهمند اسلامی مردم عزیز ما کار خیر فراوانی انجام داده و می‌دهند. پیشنهاد ما این است که خیرین مدرسه‌ساز، مسجدساز و سلامت در کنار این اقدام حسنه، مهر وقف را نیز به امور خیریه خود بزنند تا از ثبات بیشتری برخوردار شوند.
 
وی گفت: بر این اساس واقف می‌تواند طبق قوانین شرعی، شرایطی برای موقوفه‌اش در نظر بگیرد و متولی شرعا و قانونا موظف است به نیات واقف توجه داشته باشد و حق ندارد کاربری موقوفه را تغییر دهد و مطابق سلیقه خود عمل کند.
 
حجت‌الاسلام محمدی گفت: در حال حاضر خیرین مدرسه‌ساز با این کار خود کمک شایانی به آموزش و پرورش کردند اما ممکن است بعد از سالیان سال کاربری این مدارس تغییر داده شود و چون وقف نیست، مدیران بعدی می‌توانند در آن دخل و تصرف کرده و با میل و سلیقه خودشان از آن بهره‌برداری کنند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: در مورد نیات واقفین باید گفت ممکن است برای برخی این سؤال مطرح شود که چگونه سازمان اوقاف، موقوفات را اداره و بر آن نظارت دارد. باید گفت، برای اولین بار در تاریخ اوقاف که 100 سال از آن می‌گذرد این سازمان تمام اسناد را بعد از ثبت و ضبط به مدیران ابلاغ کرده و آنها موظفند مطابق نیات واقفان به آن عمل کنند. همه کسانی که در سازمان هستند، ‌معتقدند که این اقدام جدید و پسندیده است. بنا داریم به یاری خداوند متعال نیات واقفین به صورت کشوری اقدام کنیم.
 
وی ادامه داد: در سال جاری دو مورد از نیات واقفین به این صورت بوده است. بیش از 1100 خانواده که قصد ازدواج داشتند مورد حمایت واقفین قرار گرفتند و در مورد دوم 700 نفر از زائران علی‌بن‌الموسی‌الرضا(ع) از عواید موقوفات به مشهد مقدس اعزام شدند.
 
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: در آینده برای کمک به محرومان و نیازمندان از نیات واقفین عمل می‌کنیم بر این اساس از نیمه اسفند سال جاری از نیات موقوفات برای خدمات درمانی و معالجه بیماران اقدام خواهیم کرد و به آنها اطمینان می‌دهیم طبق وظیفه قانونی‌مان به نیات واقفان توجه خواهیم کرد.
 
وی در مورد نظارت مردم بر اوقاف و امور خیریه، گفت: اینکه مردم معتقدند که خودشان بر اوقاف و امور خیریه نظارت کنند، حرف درستی است، ما هم به این قائلیم که موقوفات بوسیله مردم اداره شود و یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف نیز همین است.
 
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: واقف می‌تواند خودش یا شخص دیگری را برای تولیت موقوفه‌اش قرار دهد و سازمان اوقاف تنها موقوفات فاقد متولی را اداره می‌کند که این از وظایف حکومتی است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حیطه کار متولیان دخالتی نداریم بلکه آنها را حمایت می‌کنیم، سازمان اوقاف حافظ موقوفات مردم است. طبق قانون موقوفه نزد واقف دفترخانه و سازمان اوقاف باقی می‌ماند. با ثبت سند وقف در 3 جا دیگر کسی نمی‌تواند آن را حیف و میل کند.
 
وی افزود: برخی موقوفات که سند آن در اختیار خود متولی و وارثین آن بوده، حیف و میل شده است.
 
حجت الاسلام محمدی گفت:‌ کمیسیونی داریم که از علما و فقها تشکیل شده و این موارد را مورد بحث قرار می‌دهند و بر این اساس سازمان ثبت سند ملکی را باطل و سند وقفی را صادر می‌کند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار