كميسيون مستقل انتخابات "افغانستان"، به برخی از سازمان‌ها و ناظران جهاني دعوت‌نامه فرستاده تا روند انتخابات رياست جمهوري این کشور را نظارت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران‌، كميسيون مستقل انتخابات "افغانستان" گفت: اين کمیسیون به برخي از سازمان‌ها و ناظران جهاني دعوت‌نامه فرستاده تا از روند انتخابات رياست جمهوري و شوراي‌هاي ولايتي كه قرار است در روز شانزدهم  فروردین ماه سال آينده برگزار شود ، نظارت كنند.

همچنین اين نهاد برگزار كننده انتخابات، از نامزدان انتخابات رياست‌جمهوري  درخواست کرد تا دقيق و درست از اين روند نظارت كرده و ناظرانشان را به اين كميسيون براي اخذ اعتبار‌نامه معرفي  کنند.

در حال حاضر بيش  از 100 نهاد و بيش از 1000 تن براي نظارت از انتخابات اعتبار‌نامه داده‌اند، نظارت از انتخابات يك اصل مهم براي چگونگي شفافيت اين روند است. 

در حالي كه كمتر از 100 روز به برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شورا‌هاي ولايتي باقیمانده ،نهادهاي ملي و بين‌المللي براي نظارت از انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي آمادگي  خود را اعلام کرده‌اند.

"ضياء‌الحق امرخيل"رئيس دبير‌خانه كميسيون انتخابات، گفت: هر نهاد بين‌المللي كه می‌خواهد  انتخابات را نظارت كند مي‌تواند با كمسيون مستقل انتخابات در  تماس باشد و كمیسيون موضوعات را برايشان تشريح خواهد کرد.
 
در حال حاضر كميسيون مستقل انتخابات از نامزدهای انتخابات رياست جمهوري مي‌خواهد تا براي نظارت جدي از انتخابات آمادگي داشته و ناظرانشان را  به كميسيون معرفي كنند.
 
امرخيل افزود: از كانديداها مي‌خواهيم نمايندگان و ناظرين خود را به طور دقيق تعيين كنند،  كمیسيون نظر به تجربه انتخابات قبل، تجربه خوبي حاصل كرده ، هر نماينده‌اي  كه كانديد معرفي مي‌كند، كمیسيون با مشورت كانديد، ناظرشان را به يك مركز مشخص معرفي مي‌كند.

كميسيون مستقل انتخابات از تمامي نهادهايی كه مدارك كافي و دقيق براي نظارت از انتخابات دارند خواست تا به اين نهاد براي گرفتن اعتبار نامه مراجعه  کنند.

گذشته از بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، اتحاديه اروپا نيز براي نظارت از انتخابات آمادگي نشان داده و ناظران اين اتحاديه نيز از انتخابات رياست جمهوري و شورا‌هاي ولايتي نظارت خواهند كرد.


انتهای پیام/

منبع: افغان‌نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار