موفقیتهای حاصله در اجرای طرح بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس در استان فارس نمونه ای الگو و کارآمد برای اجرا در سایر استانها و حتی کشورهای منطقه می تواند باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ دکتر مورالی نماینده UNDP (برنامه عمران ملل متحد ) طی بازدید یک روزه از محدوده پایلوت طرح زاگرس در بخش کر و کامفیروز (استان فارس) بازدید کرد.

در پایان این بازدید مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با دکتر مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در ایران و همراهانشان نشستی داشتند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس طی این نشست ضمن معرفی ویژگی های منحصر به فرد استان فارس از همکاری فی مابین تقدیر کرده و از جمله کارکردهای مهم طرح زاگرس را ارتقاء سطح دانش مردم محلی و همچنین همکاری و مشارکت مسوولین محلی دانست و ادامه داد: تصاویر 10 سال قبل منطقه ای که بازدید کردید بیانگر تغییرات مثبتی است که از یک تخریب کامل به احیا کامل در این منطقه رسیده ایم .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی همچنین به مواردی همچون اصلاح و تغییر واریانس مسیر آزاد راهی که در این منطقه در طراحی اولیه از قلب منطقه حفاظت شده بهشت گمشده رد می شد و اکنون از حاشیه آن عبور می کند، رفع تصرف یک هزار و 244 هکتار از زمینهای حوزه تالابهای استان طی 4 سال اخیر ، هزینه هایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص گسترش اکوتوریسم در این منطقه انجام داده و ... اشاره کرد و ادامه داد: قطع درختان منطقه کر و کامفیروز در گذشته به وفور مشاهده می شد اما امروز ما شاهد این هستیم که قطع درختان به ندرت انجام می گیردو همچنین طی برنامه های همسو سازی مقرر شده که گاز رسانی به روستاهای این منطقه صورت پذیرد که در این صورت استفاده از سوخت سلولزی به حداقل ممکن خواهد رسید.

دکتر مورالی نماینده UNDP ضمن قدردانی از همکاران این اداره کل، طرح زاگرس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح در استان فارس یکی از بهترین طرحهایی بود که بازدید کردم و این طرح می تواند نمونه ای الگو و کارآمد برای اجرا در سایر استانها و حتی کشورهای منطقه باشد.

نماینده UNDP از مشارکت داوطلبانه کشاورزان و جامعه محلی که گزارشات مربوطه را خود ارائه کردند گفت و ادامه داد: بهسازی رودخانه و استفاده از گیاهان طبیعی برای پایدارکردن سیستم، نمونه خوبی بود که به منظور آبگیری زمینهای کشاورزی به خوبی در این منطقه انجام شده است.

مورالی همچنین افزود: باید ارزشیابی در خصوص میزان هزینه و منافعی که بهسازی رودخانه در برداشته صورت بگیرد چرا که بسیاری از کشاورزان منطقه نیز با مشکل سیلابهای زمینهای کشاورزی مواجه هستند که در این صورت این مدل می تواند به سایر استان ها و کشورهای منطقه تعمیم داده شود.

وی بیان کرد: من ماموریت طرح زاگرس را با این حس که کارهای بسیار بزرگی در این طرح صورت گرفته است خاتمه می دهم و امیدوارم در بازدید بعدی از تالاب پریشان نیز دیدن کنم.

مورالی با اشاره به اینکه بدون همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس انجام این طرح امکانپذیر نبود پیشنهاد کرد که تجارب موفقی که استان فارس در زمینه این طرح و طرحهای بهداشتی داشته را می توان جهانی کرد و از طریق وب سایتUNDP به دنیا منعکس کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین پیشنهاد برگزاری برنامه های فرهنگی را مطرح کرد که مورد استقبال دکتر مورالی قرار گرفت.

همچنین به پیشنهاد ابراهیمی کارنامی مقرر شد چندین طرح دیگر برای همکاری های بین المللی در استان فارس تعریف شود.

طرحهایی همچون تثبیت کانون های ایجاد ریزگرد ها، مبارزه با خشکیدگی بلوط، حمایت از گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض مانند گورخر ایرانی ، طرحهای احیاء و توسعه زیست بوم های حساس مانند منطقه حفاظت شده بهرام گور که این موارد مورد استقبال نماینده UNDP قرار گرفت و ایشان قول پشتیبانی و حمایت از اجرای این طرحها در استان فارس را داد و مقرر شد تا نسبت به ارسال مشخصات فنی این طرحها اقدام شود.

ابوالقاسمی مدیر طرح زاگرس در ایران نیز در این نشست ضمن تقدیر از اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و کلیه دستگاههای همکار در این طرح در استان فارس دستاوردهای آن را حاصل یک تلاش جمعی و هم افزایی علمی و اجرایی دستگاههای فعال در سطح منطقه دانست.

وی اجرای مطلوب برنامه های پیش بینی شده در طرح را در سطح استان فارس الگویی قابل استفاده برای سایر استانها دانست.

طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با هدف توانمند سازی نظام مناطق حفاظت شده و ارتقا آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست و توانمند سازی جامعه محلی برای مشارکت فعال در برنامه ریزی و مدیریت پایدار منابع زیست محیطی در سطحی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار هکتار از طریق تلفیق ملاحظات مربوطه به حفظ و بهره برداری پایدار از منابع زیست محیطی در بخشهای تولیدی عمده کشاورزی ، منابع طبیعی ، آب و طبیعت گردی در حال اجرا است.

این طرح از اردیبهشت ماه 1385 در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویر احمد به عنوان استانهای هدف آغاز شده است./س

انتهای پیام/


برچسب ها: موفقیت ، حفاظت ، زاگرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.