فعالیت بدنی و رژیم غذایی متعارف و رعایت الگوی غذایی صحیح از بروز "سرطان" در افراد نقش باز دارنده را ایفا می‌کند.

دکتر تیر‌نگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که بیماری‌های بد خیم از دسته بیماری‌های مزمنی هستند که دلیل مشخص و معینی برای ابتلا به آن شناخته نشده و حتی متاسفانه درمان‌های قطعی‌ای برای آنها اندیشد‌ه نشده است گفت: طیف این بیماری‌ها بسیار گسترده است و به تعداد اندام ها و بافت‌هایی که در بدن داریم بالقوه می‌توانیم بیماری بد خیم داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: عواملی از جمله ژنتیک، دریافت ناصحیح ‌تشعش و پرتو‌های ین ساز از قبیل پرتو فرابنفش خورشید یا پر‌توایکس در رادیولوژی و ویروس‌های می‌توانند در ایجاد "سلول‌های سرطانی" دخیل باشند.

این متخصص اذعان داشت: در شیوه‌ی زندگی مسائلی مطرح می‌شود که هسته مرکزی و بخش مهم آن به آداب تغذیه و رژیم غذایی فرد بر می‌گردد.

به گفته‌ی وی در شیوه‌ ی زندگی عادات استفاده از دخانیات مصرف الکل، ورزش کردن یا نکردن را داریم که بیشمار بدخیم وجود دارد که فهم عادات غذایی در آن به طرز معنی داری گزارش شده است .

وی از جمله بیماری‌های بد خیمی که شایع تر است و در راس بیماری‌های قرار دارد و بروز وقوع آن در حال افزایش است را بیماری سرطان روده در طول آن "سرطان کلون" عنوان کرد :که ارتباط مستقیم و چشم گیری با عادات غذایی دارد.

وی کم مصرف کردن یا نکردن غذاهای فیبری و سبزیجات و میوه‌ها، مصرف مواد غذایی فرآوری شده از جمله کنسروی، انواع سوسیس و کالباس، که از نظر درصد بالای نمک و سدیم غنی است عوامل اصلی این سرطان روده بیان کرد .

نیستانی در ادامه مصرف روغن‌های جامد، انواع چربی‌های ترانس از افزایش وزن را از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به این بیماری‌ها دانست.

نیستانی از دیگر جنبه‌هایی مهم تغذیه ای که در فرد منجر به "سرطان" در افراد می‌شود را کمبود ویتامین ِدی‌ عنوان کرد به گفته‌ی وی این ویتامین منبع غذایی پایین دارد بیشتر در ماهی‌ها یافته می‌شود و به مقدار زیاد در پرتو فرا بنفش آفتاب دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ مانع ساخت ویتامین ‌d دانست و گاهی استفاده از ضد آفتاب در خانم‌ها، دریافت این ویتامین را به میزان بیشتری کاهش می دهد، وی مصرف مکمل ویتامین دی را به صورت بالقوه و سر خود مضر دانست چون باعث مسمومیت در فرد می‌شود.

نیستانی در ادامه عدم شستشوی صحیح سبزیجات و اثرات سو این آلودگی که بیشتر شیمیایی است از دیگر عوامل ایجاد بیماری بد خیم دانست.

وی با بیان این مطلب که هیچ غذایی جادویی وجود ندارد که بتواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند گفت: کنترل وزن، خود داری از مصرف دخانیات، استراحت کامل، خواب کافی،‌آرامش روانی و تغذیه‌ی سالم از قبیل مصرف کامل غلات خود داری از روغن‌های جامد، میوه‌ها و سبزیجات لبنیات کم چرب که در اغلب موارد لیوان، مصرف دو وعده در هفته گوشت سفید و ماهی سلامتی بخش است و تا حدودی در کنار فعالیت بدنی می‌تواند نقش باز دارنده را ایفا کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ورزش با اینکه برکات زیادی برای فرد دارد، به تنهایی نمی‌تواند عامل پیشگیری باشد چه بسا در جامعه افرادی را می‌بینیم که در کنار ورزش از یک رژیم غذایی نامناسب پیروی می کنند و از مساله مصرف دخانیات در کنار ورزش سطحی و بی اهمیت عبور می‌کنند که باید که باید جمیع این عوامل سلامتی را برای فرد فراهم کند نه اینکه بیشتر فرد را به بیماری هدایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، رژیم ، غذا ، روغن ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار