روزنامه کويتي به نقل از منبع نزديک به حسن روحاني نوشت: به رسميت شناختن ايران به عنوان کشوري هسته‌اي اکنون حق ايران شده است.

روزنامه الراي چاپ کويت در شماره امروز خود در اينترنت مدعی شد: "يک منبع نزديک به حسن روحاني گفت: مذاکرات ايران و آمريکا از زمان رياست جمهوري محمود احمدي نژاد رئيس جمهور سابق ايران آغاز شده است. هدف از اين تماسها،شکستن يخ بي اعتمادي ميان تهران و واشنگتن از طريق مذاکره برسر مسائل هسته اي به عنوان آزموني براي کسب حسن اعتماد متقابل بود."

این منبع افزود: ايران در آن زمان براي مذاکره برسر رآکتورهاي هسته اي و نظارت بين المللي بر آن اعلام آمادگي کرد مشروط بر آن که آمريکا حق ايران را براي غني سازي اورانيوم و ورود به باشگاه هسته اي به رسميت بشناسد.

اين منبع گفت:آمريکا تلاش کرده است متحدان اروپائي خود را متقاعد کند که پاي ميز مذاکره بنشينند و به آنچه ايران مي گويد گوش دهند تا از صلح آميز بودن برنامه اتمي ايران اطمينان حاصل کنند.

وي افزود: ايرن تلاش خواهد کرد پيشنهاد مناسبي ارائه کند و در ازاي آن آمريکا نيز به دنبال فريبکاري نباشد تا به اين شکل درباره برنامه هسته اي ايران اعتماد سازي صورت گيرد.

الراي به نقل از اين منبع افزود: به رسميت شناختن ايران به عنوان کشوري هسته اي اعم از اين که با روندي کند يا سريع صورت گيرد و صرف نظر از اين که غني سازي در چه سطحي باشد اکنون حق ايران شده است.

وي گفت : اميد مي رود که رئيس جمهور آمريکا با استفاده از اختياراتي که براي وتو کردن مصوبات کنگره دارد با اعمال تحريم جديد موافقت نکند و تحريم هاي فعلي را در چارچوب توافق نهائي لغو کند.

اين منبع گفت:تفاصيل طرح مشترک فعلي هنوز مبهم است و اين طرح فقط براي کوتاه مدت مفيد است و براي بلند مدت يا دائمي بودن مناسب نيست.بنابراين توافقنامه نهائي بايد با اتکا به جدول زماني محدودي باشد که مدت آن بيشتر از يکسال نباشد .البته مي توان بندهايي که بايد طي يکسال به اجرا درآيد تعيين نکرد تا تيم هاي ذيربط فرصت کافي براي مباحثه و توافق داشته باشند و بدون آن که تحت فشار باشند زمان کافي در اختيار داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار