طرح بکارگيري پزشکان نيروهاي مسلح در معاينه اوليه مشمولان به زودي در تهران اجرايي خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار " ابراهيم کريمي " جانشين سازمان وظيفه عمومي ناجا در خصوص تغيير روند معاينه اوليه مشمولان گفت: با تصويب قانون جديد وظيفه عمومي در سال 90، مقرر شد که در بحث معاينه اوليه مشمولان،بکارگيري پزشکان بيمارستان هاي نيروهاي مسلح (ارتش ،سپاه و ناجا) در اولويت اول قرار گيرند تا غربالگري بهتري را در تشخيص مشمولان سالم از بيمار داشته باشيم. 

سردارکريمي از اجرايي شدن اين طرح به صورت پايلوت در تهران به زودي خبر داد و گفت: براساس اين طرح، مشمولان متقاضي اعزام به خدمت و ساير معافيت ها براي انجام معاينه اوليه پزشکي، از طريق دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي( پليس +10) فرم مخصوص را دريافت و به صورت سيستمي به يکي از پزشکان تعيين شده در نزديکي محل سکونتشان ارجاع داده مي شوند.
 
وي افزود: پزشکان تعيين شده که همگي از آيين نامه پزشکي اطلاع کافي دارند، با دقت مشمولان بيمار را از سالم غربالگري و در صورت بيماري مشهود، مشمول را به شوراي پزشکي وظيفه عمومي معرفي مي نمايند. 

اين مقام مسئول گفت: انشاءا... در آينده نزديک ،با ايجاد ارتباط سيستمي پزشکان با سازمان وظيفه عمومي ، نتايج معاينات اوليه از طريق سيستم به اين سازمان واصل و امکان هرگونه جعل احتمالي در اين رابطه نيز حذف خواهد شد. 

وي اذعان داشت: با راه انداري سامانه سنجش سلامت که توسط سازمان وظيفه عمومي طراحي و با همکاري وزارت بهداشت مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت ، پرونده پزشکي مشمولان به صورت الکترونيکي در اختيار پزشکان معاين قرار مي گيرد و همچنين سوابق حاصله از معاينه مشمولان نيز به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد. 

سردار کريمي با اشاره به اينکه معاينه اوليه مشمولان تقريبا تا سال82 به صورت متمرکز در حوزه هاي وظيفه عمومي انجام مي شد، يادآور شد: براين اساس، مشمول پس از ارائه درخواست اعزام، برگ آماده به خدمت از مراکز وظيفه عمومي را دريافت کرده و در همان مراکز توسط پزشکان، معاينه مي شد که البته با توجه به حجم بالاي مراجعات ، اين نوع معاينات اوليه به عنوان يک ابزار غربالگري کاربرد نداشت و اين عمل منجر مي شد تا حجم زيادي از مشمولان به شوراي پزشکي ارجاع داده شوند. 

کريمي خاطرنشان کرد: از سال 82 به بعد با تغيير نحوه معاينات اوليه مشمولان، آنان ديگر به سازمان وظيفه عمومي مراجعه نکرده بلکه توسط پزشکان عمومي در سطح کشور معاينه مي شوند که به دليل عدم آگاهي پزشکان فوق از آيين نامه پزشکي، اين شيوه نيز مشکلاتي را به همراه دارد چرا که برخي از مشمولان با وجود بيماري، اشتباها به يگان خدمتي براي انجام خدمت مقدس سربازي معرفي مي شوند. 

وي افزود : همچنين برخي از مشمولان به اشتباه و به دليل عدم دقت در معاينه اوليه در مسير رسيدگي به معافيت پزشکي قرار مي گيرند که اين مسئله صرف هزينه و وقت فراوان براي مشمولان و سازمان وظيفه عمومي را به همراه دارد. 

جانشين سازمان وظيفه عمومي، خاطرنشان کرد: اميدواريم با بکارگيري پزشکان نيروهاي مسلح در معاينات اوليه مشمولان، گامي مثبت در جهت رفع مشکلات فوق برداريم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار