خبرگزاري رويترز در مقاله اي با اشاره به اختلافات امريكا و عربستان سعودي نوشت منافع اين دو كشور در منطقه در حال فاصله گرفتن از يكديگر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛  "يان برمر" ستون نويس خبرگزاري رويترز در مقاله اي با اشاره اختلاف  آشكار ميان واشنگتن و رياض  در عرصه سياست خارجي نوشت : اين دو كه سالهاي سال منافع مشتركي در منطقه داشتند اكنون هر يك منافع جداگانه اي را دنبال مي كنند.

در اين مقاله كه تحت عنوان " منافع سعود و امريكا در خاورميانه از هم فاصله گرفته" آمده است: سرمقاله ولادیمیر پوتین در نیویورک تایمز درمورد  سوریه به تاکتیک جدیدي برای رهبران خارجی كه امیدوارند بر افکار عمومی آمریکا تاثير بگذارند، تبديل شده است.

در هفته های اخیر ، نخبگان سیاسی عربستان سعودی راه پوتین را دنبال كرده اند ، و با استفاده از رسانه های آمریکایی تنفر خود را از سیاست خارجی غرب، به خصوص سیاست های آنان در مورد سوریه و ایران ابراز كرده اند. در روزنامه وال استریت ژورنال ، ترکی الفیصل شاهزاده عربستانی ایالات متحده  را به دليل توافق با ایران در مورد برنامه هسته ای اش بدون  شركت دادن عربستان سعودی  در مذاكرات ، و عدم تمایل واشنگتن به مخالفت با ریاست جمهوری "بشار اسد" تقبیح كرد.

سفیر عربستان سعودی در بریتانیا هم  با سرمقاله اي در نیویورک تایمز با عنوان " عربستان سعودی به تنهایی  وارد عمل خواهد شد"  اين راه را پي گرفت. سعودی ها به وضوح از تصميم بندر بن سلطان رئیس سرويس اطلاعات رياض در ماه اکتبر براي" تغيير سياست" و دوري از ایالات متحده حمايت مي كنند.

با توجه به اقدامات اخیر دولت اوباما ، بسیاری از متحدان نیز نا امید و سردرگم شده اند و حتی در واکنش به سیاست خارجی غیر قابل پیش بینی ایالات متحده احتياط را در دستور كار خود قرار داده اند . اما دربين همه کشورهای ناامید ، هیچ كشوري بیشتر از عربستان سعودی مايوس تر نيست .

دلیل اين ياس و نا اميدي این است که دو کشور در طول تاریخ منافع مشترک داشته اند و این منافع به تازگی از هم فاصله گرفته اند . اول اين كه ، سابقه امریکا درخاور میانه در سال های اخیر تخم بی اعتمادی را پاشیده است . پس از تيرگي روابط رياض- واشنگتن در مورد انقلاب های عربی در منطقه كه واشنگتن از انتخاباتي که یک دولت اخوان المسلمیني را در مصر بر سر كار آورد حمايت كرد و پس از آن در مخالفت با تلاش ارتش مصر برای حذف محمد مرسی ، صحبت كرد ، خاندان سلطنتی سعودی  از خود مي پرسيدند اگر ناآرامی های مشابه اي در خاک آنها رخ دهد واشنگتن چه موضعي خواهد گرفت.

دوم ، در حالی که تجارت نفت در طول تاریخ منافع ایالات متحده و عربستان را به هم پيوند داده است ،دستیابی به موفقیت هاي غیر متعارف در حوزه انرژی در شمال امریکا این مسئله را زیر سوال مي برد . ایالات متحده و کانادا از انكسار هیدرولیک و تکنیک های حفاری افقی، استفاده مي كنند كه منجر به افزایش تولید انرژی داخلی شده است. اين پيشرفت امریکا را به طور قابل توجهی کمتر به نفت خاور میانه وابسته مي سازد و به تغيير منافع و عدم دخالت ایالات متحده در منطقه کمک مي كند.  از طرف ديگر عربستان سعودی نفوذ خود را در واشنگتن از دست مي دهد- بسیاری از مدیران ارشد آمریکایی در صنعت نفت شد بهترین كانال هاي سعودي ها بودند . 

نفت بخش جدایی ناپذیري از اقتصاد عربستان سعودی است. نفت هنوز هم 45 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان ، 80 درصد از درآمد بودجه، و 90 درصد از صادرات اين كشور به حساب  مي آيد. در ماه های آینده ، انتظار می رود ، به دليل بهبود توليد نفت عراق و لیبی عرضه جدید نفت از ميزان تقاضاهای جدید پیش بيفتد. در پایان سه ماهه اول سال 2014 ، به احتمال زیاد عربستان سعودی برای حفظ ثبات قیمت ها مجبور به کاهش تولید نفت خود خواهد شد. و تمایل به عرضه بیشترنفت ،توافق هسته ای جامع ایران را که لغو تحریم ها و ورود نفت خام ایران به بازارهای جهانی را در پي خواهد داشت، به حساب نمي آورد.

این مذاکرات هسته ای با ایران  تهدید اصلی برای اتحاد ایالات متحده و عربستان سعودی است. توافق با ایران ،رهبری عربستان سعودی بر دیگر کشورهای خلیج فارس را از بين مي برد ، زيرا دیگر اعضاي شورای همکاری خلیج فارس ( GCC) مانند کویت و امارات متحده عربی ازافزايش مجدد تجارت با ایران استقبال خواهند كرد. در عین حال ، ایران رقیب اصلی برای نفوذ در سراسر منطقه خواهد شد،  و به عنوان  محور اتصال قدرت شیعي عمل مي كند. سعودی ها به طور مستقیم از این تجدید حیات شیعه در کشور همسایه، بحرین ، احساس تهديد مي كنند. بحرين كشوري شیعه نشين است كه تحت حکومت یک رژیم سنی که توسط خاندان سلطنتی سعودی است حمايت مي شود.

 خلاصه كلام اين كه عربستان سعودی برای نفوذ در سراسر خاورمیانه به طور جدی با ایران رقابت مي كند. به همین دلیل سعودی ها از هر گونه کاهش تحریم ها علیه ایران ، هرگونه عادی سازی روابط با غرب ، و یا هر موفقیت هسته ای که به ایران برگ برنده امنیتی مي بخشد، احساس خطر مي كند . سعودی ها از عدم حضور ايران در صحنه های بین المللی اقتصادي، بيشترين  سود را برده اند و حاضر نيستند اين منافع را از دست بدهند. در نهایت، هر توافقنامه اي که در ازاي امنیت اقتصادی ایران برنامه هسته ای تهران را به تاخير اندازد، یک مشکل اساسی برای عربستان سعودی است .

به این دلایل ، اگرچه ایالات متحده سال ها نفت عربستان را خواهد خرید و همچنان  به سعودی ها سلاح خواهد فروخت، اكنون سیاست آمریکا در خاور میانه، ایالات متحده را بیش از هر کشور مهم دیگري خارج از اين منطقه، نسبت به منافع عربستان دشمن كرده است. به همین دلیل است كه سعودی ها تا اين حد گستاخانه در مورد شکست سیاست هاي آمریکا سخن گفته اند.

نویسنده در انتهای مقاله خود خاطرنشان  کرد :‌ عربستان سعودي در تمام اين مناقشات دست دارد. اين نقاط بحراني خاورميانه فارغ از موضع ايالات متحده همچنان آشفته و درهم باقي خواهد ماند عربستان اين اوضاع آشفته و به هم ريخته را ترجيح مي دهد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار