دامپزشک کلینیک باز پروری پردیسان گفت: سازمان محیط زیست باید به قسمت حیات وحش بیشتر توجه کند چرا که بیشتر آسیب می بینند که خیلی از آنها جبران ناپذیرند.

 دامپزشک کلینیک باز پروری پردیسان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با تشریح جزئیات پلنگ زخمی تنکابن گفت:" البرز"  پلنگ زخمی که از تنکابن به تهران منتقل شد برای همیشه فلج شده است. 


 
دکتر ایمان معماریان ادامه داد: این حیوان را در نزدیکی تنکابن یکی از افراد بومی مشاهده و به محیط بانی گزارش داده است و دامپزشکی از ساری برای مداوای آن به تنکابن می رود اگر چه کار مشکلی بوده اما توانسته در شب او را بیهوش و برای ادامه درمان به تهران منتقل کند.  
 وی با اشاره به نبود امکانات مناسب در انتقال حیوان گفت: با توجه به اینکه وسیله مناسبی برای انتقال نبوده همچنین قفسی هم که حیوان را در آن گذاشت مناسب نبوده زمانی که حیوان به هوش می آید با گاز گرفتن قفس به چند تا از دندانهایش آسیب می رساند.


 
دامپزشک کلینیک باز پروری پردیسان ادامه داد: پس از انتقال به تهران "البرز" به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد و در عکس رادیوگراف و سی تی اسکنی که از او گرفته شد مشاهده کردیم تعداد بسیار زیادی تیر در بدنش بوده که به دو زمان متفاوت برمی گردد همچنین یکی از دستانش در زمان دورتری در تله گیر کرده و انگشتانش را نیز از دست داده است.  
 
دکتر معماریان ادامه داد: اما گلوله هایی که به تازگی با او برخورد کرده صدمات بیشتری به او وارد کرده به گونه ای که یکی از گلوله به مهره L5 برخورد کرده و تا مهره  L6 مسیرش را ادامه داده به طوری که نخاع را به طور کامل از بین برده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به سی تی اسکن انجام شده آسیب نخاعی بسیار وسیع است و بدون شک حیوان فلج شده است و با این شرایط زنده نگه داشتن آن تنها باعث عذاب کشیدنش می شود. 
 
وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست تعیین کننده شرایط آن خواهد بود افزود: گزارش کارشناسی دانشکده دامپزشکی ارسال شده و سازمان باید تصمیم بگیرد که حیوان زنده بماند و یا معدوم شود؛ هرچند اگر هم زنده بماند تنها کاری که می شود انجام داد این است که از او اسپرم و سلول بگیریم. 


 
دامپزشک کلینیک باز پروری پردیسان با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست اظهار داشت: بعد از اینکه پلنگ زخمی را از دانشکده دامپزشکی به پردیسان منتقل کردیم رفتیم جلوی سازمان و خواستیم با خانم دکتر ابتکار صحبت کنیم  اما ایشان حتی به خود زحمت ندادند تا برای دیدن پلنگ از اتاقشان خارج شوند.  
 
دکتر معماریان ادامه داد: در همین راستا معاون طبیعی سازمان به ما قولهایی در خصوص فرهنگ سازی مردم و برخورد قاطع با شکارچیان داد که امیدواریم عملی شود چرا که علاوه بر آماری که به طور رسمی اعلام می شود خیلی از این تلفات رخ می دهد اما به خاطر اینکه به گوش محیط زیست نمی رسد و جایی ثبت نمی شود  از آن اطلاعی نداریم.   
 
 وی خاطر نشان کرد: سازمان باید به قسمت حیات وحش بیشتر توجه کند چرا که بیشتر آسیب می بینند که خیلی از آنها جبران ناپذیر‌ند و ما وقتی این گونه ها را از دست بدهیم مثل شیر ایرانی و ببر مازندران برای همیشه منقرض خواهند شد. 



 
انتهای پیام/
برچسب ها: پلنگ ، تلفات ، دامپزشکی ، ابتکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.