در شهرستان محلات 700 واحدگلخانه ای نیمه مدرن و سنتی مشغول به فعالیت هستند و بیش از 900 هکتار از زمینهای این شهرستان به کشت گل و گیاه اختصاص دارد .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، براساس آمار دفتر گل و گیاهان زینتی در سال 89 در کشور 4763 هکتار زیر کشت گل و گیاهان زینتی بوده است که شامل 2176 هکتار گلخانه ای شیشه ای فلزی و چوبی 2587 هکتار فضای آزاد می باشد .
دررده بندی استانی، استان مرکزی با 1280 هکتار در رده اول و استان های تهران و البرز مجموعاً با1318 هکتار در جایگاههای دوم و سوم خوزستان به 569 هکتار چهارم و مازندران با 726 هکتار در جایگاه پنجم قرار دارد .
همچنین مطابق آمار مرکز آمار بین المللی گل و گیاه در سال 2012 میلادی در جهان 360 هزار هکتار سطح زیرکشت گل بوده که 150 میلیارد یورو حجم مبادلات تجاری آن بوده است .
کشورهای هلند ژاپن آمریکا ایتالیا و کلمبیا بزرگترین تولید کنندگان گل و گیاه در جهان هستند که قطبهای جدید چین هلند و تایلند در آسیا و کنیا مراکش و اتیوپی در آفریقا درحال ظهور هستند .
ارزش تولیدات گل و گیاهان زینتی ایران حدود 500 – 400 میلیون دلار است.
درحالیکه صادرات گل از تهران بالغ بر 45 میلیون دلار ،سهم محلات از بازار صادرات تنها 20 میلیون دلار است.
ایران با داشتن 2- 5/1 درصد سطح زیرکشت گل و گیاه کمتر از یک دهم درصد صادرات جهانی را دارد.
ابراهیمی رئیس اتحادیه گل و گیاهان کشور و عضو هیات رئیسه اتحادیه گل محلات می گوید در هفت ماهه نخست امسال 5/7 میلیون دلار گل به کشورهای آسیای میانه و عراق و روسیه از شهرستان محلات صادر شده است که این میزان نیست به مدت مشابه سال گذشته 20% رشد دارد .
وی عقیده دارد مشکلات صادراتی در بخش گل وجود ندارد بلکه مشکل در تولید گلهای صادراتی است چرا که بازار خوبی از جمله کشورهای عربی کشورهای CIS(آسیای میانه) روسیه و حتی پاکستان در اطراف ایران وجود دارد که همواره تشنه و خریدار گل ایران هستند .
ابراهیمی می گوید مشکل محلات ومراکزتولیدکشور تولید گلهای با کیفیت صادراتی است که بدلیل گرانی نهاده های تولید از جمله سم کود قلمه و تجهیزات گلخانه ایی و اخیراً مشکل سوخت موجب افزایش قیمت تمام شده تولیدمحصولات با کیفیت می شود و به همین دلیل تولید محصول با کیفیت صادراتی در شهرستان محلات و سایر شهرهای کشور به ندرت صورت می پذیرد.
ابراهیمی مشکلات دیگر بخش تولید گل را تورم عدم ثبات در بازار نابسامانی نرخ ارز، کمبود نقدینگی ،سنتی بودن واحدهای تولیدی، نیاز به سرمایه گذاری فراوان ،عدم همکاری بانک ها برای تخصیص وام، وجود مقررات دست و پاگیر ،مشکلات تحریم ونبود کودهای تخصصی و سموم مناسب در بازار ، نبود واحدهای صنعتی تولید خاک استریل مخصوص صادرات و وجود ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام کرد وافزود این مشکلات در صادرات تاثیر گذاروموجب کاهش چشمگیرصادرات شده است.
ابراهیمی بابیان اینکه متاسفانه مسئولان و رسانه ها تنها بدنبال مشکل صادرات هستند گفت مشکل اصلی تولید صادراتی است .
کیانپور پیشکسوت تولید گل در محلات و ایران نیز بالا رفتن هزینه های تولید و کاهش تقاضای بازار داخلی برای خرید گل را از مشکلات تولید دانست وافزود بایدبرای حفظ و افزایش تولید زمینه صادرات گل فراهم شود.
وی همچنین بالا بودن قیمت نهاده های تولیدی ،تجهیزات و سوخت را از مشکلات اساسی تولید بیان کردوگفت بیش از ده هزار نفر در شهرستان محلات به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت تولید وصادرات گل مشغول به کارندکه درصورت رکود تولید وبی توجهی مسئولان این افراد بیکارومشکلات اجتماعی بسیاری بوجودخواهدآمد .
مدیر جهاد کشاورزی محلات هم میزان تولیدات شهرستان را ازابتدای امسال 90 میلیون گل شاخه بریده 350 میلیون فصلی نشایی 15 میلیون درخت و درختچه و 3 میلیون گلدان آپارتمانی اعلام کرد.
صفری از واگذاری 90 قطعه زمین به فارغ التحصیلان کشاورزی برای ساخت گلخانه در سالهای اخیر و پیشرفت فیزیکی 60 درصدی ساخت این واحدها به عنوان اقدامی اساسی برای گذار از تولید سنتی به تولید صنعتی و مکانیزه خبرداد وافزود با راه اندازی واحدهای مکانیزه تولید گل در شهرستان یکی از موانع صادرات که نبود گل با کیفیت صادراتی است بر طرف خواهد شد.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان سازمان هواپیمایی کشور، در حال حاضر 90 درصد پروازهای سیستم حمل و نقل هوایی در کشور تنها در 12 درصد از فرودگاه های موجود انجام می گیرد و 77 درصد فرودگاه های کشور معادل 42 فرودگاه ، عملکرد غیر اقتصادی دارند.
فرودگاه اراک از جمله فرودگاه های غیراقتصادی افتتاح شده در سالهای اخیراست که برای راه اندازی وفعالیت آن تبلیغات بسیاری از سوی مسوولان انجام شد اماتعطیلی وراه اندازیهای چندباره این فرودگاه گلکاران راناامید کرده است.
به دلیل موقعیت ممتاز استان مرکزی در زمینه تولید گل و گیاه در شهرستان محلات، به منظور تسهیل در صادرات گل و گیاه از این شهرستان، فرودگاه اراک به عنوان پایانه صادراتی گل و گیاه به تصویب رسید ولی به نظر می رسد به دلیل نبود سردخانه مناسب و امکان حمل و نقل گل و گیاه از محلات به فرودگاه اراک، عملا فرودگاه اراک از هدف اصلی خود دور مانده است به گونه ای که از زمان اعلام فرودگاه اراک به عنوان پایانه گل و گیاه، تنها یک پرواز صادرات گل و گیاه به امارات متحده عربی جهت ارسال 850 کیلوگرم بار مورد استفاده قرار گرفته است که این میزان بار با توجه به زمان فعالیت فرودگاه به عنوان پایانه گل و گیاه، بسیار ناچیز است.
راه اختصاصی محلات به اراک و فرودگاه اراک نیز آنگونه که بایدتوسعه نیافته است.
جشنواره ونمایشگاههای بین المللی هم درمعرفی تولیدات،بازاریابی ورایزنی برای صادرات نقش مهمی دارند ، هرساله شرکت های تعاونی گل و گیاه در سراسر کشور در جشنواره محلات تولیدات وابتکارات خود رابه نمایش درآورده وعرضه می کردند، اما عدم برگزاری جشنواره ونمایشگاه بین المللی گل وگیاه محلات ، قطارصادرات گل رامتوقف کرده است.
غلامعلی یارمحمدی، فرماندار شهرستان محلات، درزمینه برگزاری جشنواره گل و گیاه در محلات، گفت: این جشنواره همه ساله در شهریور ماه برگزار می شود و از دوره سوم، برگزاری این جشنواره به بخش خصوصی و شرکت تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات واگذار شده است.
ابراهیمی مدیر شرکت تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات نیز با اشاره به هزینه بالایی که بخش خصوصی برای تأمین محل برگزاری این نمایشگاه متحمل می شود گفت: از آنجا که شرکت تعاونی از پس پرداخت هزینه برگزاری این نمایشکاه بر نمی آید؛ دو سال است که نمایشگاه گل و گیاه محلات برگزار نمی شود.
وی همچنین از عدم حمایت های مالی سازمانهای دولتی ازاین جشنواره خبر داد و افزود: شهرداری و سازمان میراث فرهنگی استان هم برخلاف جشنواره ونمایشگاه های قبلی به علت کمبود بودجه هیچ گونه حمایتی از برگزاری این جشنواره نداشتند.
با این وجودباید به امید روزی بود که با ایجاد زیرساختهای سخت افزاری ونرم افزاری زمینه صادرات گل محلات فراهم شود و رتبه صادرات استان مرکزی وکشور افزایش یابد./س
/

برچسب ها: تولید ، صادرات ، گل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.