فردا و پس از گذشت ۴۱ روز دومین جلسه رسیدگی به شکایت ۹ شاکی از رئیس جمهور سابق کشور در دادگاه کیفری استان تهران برگزار می‌شود اما باید منتظر ماند و دید آیا احمدی نژاد به دادگاه خواهد رفت یا مانند پنجم آذر غایب خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از فارس 27 خردادماه سال جاری بود که خبر احضار محمود احمدی‌نژاد به دادگاه کیفری در رسانه‌ها منتشر شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اولین سایت خبری بود که خبر احضار رئیس جمهور سابق را بر روی خروجی خود قرار داد و دلیل این احضار را شکایت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد.

از سوی دیگر مجتبی ملک افضلی، مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس درباره رسیدگی به پرونده شکایت از محمود احمدی نژاد گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و در ماده 19 قانون تعیین حدود وظایف سیاست جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره شده است که رسیدگی به جرائم رئیس جمهور باید مستقیم به دادگاه ارجاع شده و دادسرا دخالتی در این موضوع ندارد، بنابراین این جلسه تنها رسیدگی به تحقیقات مقدماتی است.

حضور شخص احمدی‌نژاد در دادگاه الزامی است

مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد 9 شاکی دارد، ادامه داد: کمیسیون اصل نودم مجلس شاکی حقوقی این پرونده است و دیگر شاکیان حقیقی هستند.

وی با بیان اینکه دادگاه احمدی نژاد 5 آذر و در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار می شود، تصریح کرد: از حضور احمدی نژاد دراین دادگاه اطلاعی ندارم.

اما در این میان یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس با اشاره به این مطلب که به طور قطع دادگاه در روز 5 آذر ماه برگزار خواهد شد گفت: از انجا که براساس قانون رسیدگی به این پرونده هر چند در دادگاه است اما در حکم تحقیقات اولیه قلمداد می‌شود.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گویم تحقیقات اولیه یعنی باید متهم در جلسه رسیدگی حاضر شود و به اتهاماتی که به وی نسبت داده شده پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: ممکن است این جلسات که در حکم تحقیقات اولیه است چندین جلسه به طول بیانجامد و سپس دادگاه در مقام قضاوت و نه در مقام تحقیق بازپرسی تشکیل جلسه بدهد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: به هر تقدیر حضور احمدی نژاد در جلسه روز پنجم آذر ماه الزامی است و باید شخص خودش در دادگاه نسبت به اتهامات مطرح شده پاسخگوی هیئت قضایی باشد.

اما پنجم آذرماه خبری از رئیس جمهور سابق در دادگاه کیفری نشد و قاضی مدیرخراسانی از تجدید وقت برگزاری دادگاه محمود احمدی نژاد خبر داد.

عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه پنجم آذر

محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران هم در حاشیه جلسه رسیدگی به اتهامات رئیس جمهور سابق با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بعنوان اولین جلسه تحقیقات مقدماتی، شکاتی که دعوت شده بودند اظهارات خود را بیان کردند اما در این جلسه نه احمدی‌نژاد و نه وکیل وی حضور پیدا نکردند و جلسه خاتمه پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: این جلسه با حضور 3 قاضی با سابقه از جمله قاضی مدیرخراسانی، قاضی جلالی و قاضی ملکی برگزار شد و تصمیم قضایی بعدی زمانی اعلام می‌شود که هیئت قضایی شکایت شکات را بررسی و دلایل و مستندات آنها را ارزیابی کند.

وی در پایان اظهارداشت: بخشی از شکات حقوقی و برخی دیگر حقیقی بودند ضمن اینکه در رسیدگی مقدماتی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نمی‌شود، تصمیم نهایی هیئت قضایی از طریق سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌شود.

16 دی ماه احضار مجدد احمدی نژاد به دادگاه

سخنگوی دستگاه قضا در پنجاه و ششمین نشست خبری خود از برگزاری جلسه دوم دادگاه محمود احمدی‌نژاد در 16 دی ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر، بنابراین وی را دوباره در تاریخ 16 دی ماه به دادگاه احضار کرده‌ است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده مواردی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیامده است و لایحه هم داده نشده است دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد.

دست قاضی برای جلب متهم و محاکمه غیابی باز است

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص اینکه در صورت عدم حضور احمدی نژاد، آیا دادگاه می تواند حکم جلب صادر کند؟ گفت: در زمان اقامه دعوا دادسرا یا دادگاه مکلف است بحث جزایی یا عدم جزایی بودن موضوع را بررسی کند.

وی با تأکید بر اینکه دستور جلب یکی از ابزارهای قاضی برای احضار متهم در جلسه است، افزود: اگر دادگاه به این نتیجه برسد که حضور متهم الزامی بوده و متهم در دادگاه حاضر نشده، می‌تواند حکم جلب او را صادر کند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: دادگاه همچنین می‌تواند بنا بر دلایل موجود، قرار مجرمیت را به صورت غیابی صادر کند و رسیدگی را ادامه دهد.

وی در پایان گفت: همچنین در صورتی که ابلاغ قانونی باشد و متهم از حضور در دادگاه امتناع کرده باشد قاضی می‌تواند متهم را به صورت غیابی محاکمه کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس جمهور سابق فردا به دادگاه می‌آبد یا باز هم ماجرای پنجم آذر تکرار می‌شود؟
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار