سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت متعهد شد که تا پایان زمان رسیدگی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق، جزئیات هدفمندی یارانه‌ها را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به جلسات امروز و دیروز این کمیسیون گفت: در جلسات دیروز و امروز ابعاد کلان لایحه بودجه سال 93 مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی افزود: رشد اقتصادی در سال 91، 5.7- درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 92 به 0.8- درصد برسد و آن‌گونه که در لایحه بودجه سال 93 درباره رشد اقتصادی آمده قرار است این شاخص اقتصادی به سه درصد افزایش پیدا کند.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه  پیش‌بینی می‌شود رشد سرمایه در سال 93 به دو درصد برسد تصریح کرد: همچنین در بودجه سال 93 نرخ تورم به 25 درصد می‌رسد، آن‌گونه که نرخ تورم در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 40 و 30 درصد بودند.  
 
کاتب همچنین با اشاره به نرخ بیکاری ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه در پایان این برنامه باید رشد بیکاری به 7 درصد کاهش یابد که این میزان در سال‌های 91 و 92، 12.6 درصد بود ولی در بودجه سال 93 پیش‌بینی شده که نرخ بیکاری به 12 درصد کاهش یابد.  
 
وی همچنین با اشاره به نرخ رشد سرمایه‌گذاری غیرنفتی تصریح کرد: براساس لایحه بودجه 93 قرار است که نرخ رشد سرمایه‌گذاری غیرنفتی به 10 درصد برسد.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر رویکردهای ویژه در لایحه بودجه سال 93 بیان داشت: در لایحه بودجه سال 93 قانون‌مداری به طور کامل رعایت شده و تمام ارکان پیش‌بینی شده در این لایحه بودجه ارکان دائمی بالادستی هستند که عملیاتی خواهد شد.  
 
کاتب گفت:‌ همچنین در بودجه سال 93، 31 درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌َشود.  
 
وی همچنین با اشاره به رویکرد پاسخگویی دولت در لایحه بودجه سال 93، تصریح کرد: اولین بار است که دولت در این لایحه بودجه مکلف شده عملکرد سال 92 و 91 را در سه جلد آماده و به کمیسیون برنامه و بودجه تحویل داده است.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: همچنین به همراه لایحه بودجه 93 دولت برنامه یکساله خود را نیز ارائه کرده است و از آنجایی که دولت مکلف بود اهداف کمی و کیفی خود را نسبت به برنامه پنجم توسعه تقدیم مجلس کند این کار را نیز انجام داده است.  
 
کاتب تاکید کرد: همچنین دولت باید براساس برنامه پنجم توسعه در سال سوم این برنامه بودجه عملیاتی دستگاه‌ها را در لایحه بودجه بگنجاند، از این رو دولت تاکنون بودجه عملیاتی 7 دستگاه را پیش‌بینی کرده و برای مابقی دستگاه‌ها نیز این اقدام را انجام خواهد داد.  
 
وی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات از نظارت بر بودجه کل کشور تصریح کرد: دولت به گونه‌ای لایحه بودجه سال 93 را تنظیم کرده که دیوان محاسبات بتواند نظارت خود را به خوبی عملیاتی کند.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه شفافیت، رویکرد دیگر دولت در لایحه بودجه سال 93 است، بیان داشت: از آنجایی که همواره ردیف‌های متفرقه بودجه‌ها در حال افزایش بود دولت در لایحه بودجه سال 93 ردیف‌های متفرقه را 22 درصد کاهش داده است.  
 
وی تاکید کرد: همچنین درآمدهای خصوصی‌سازی و درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت پنهان نیست و همگی مشخص است.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تلفیق گفت: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق وابستگی به درآمدهای نفتی مورد دسترسی قرار گرفت و از آنجایی که درآمدهای غیرنفتی سال 92 به 91 از 63 درصد به 58 درصد رسیده، دولت پیش‌بینی کرده که در سال 93 درآمدهای غیرنفتی به 65 درصد برسد.  
 
کاتب افزود: همچنین امروز ابتدا دولت نیم ساعت درباره کلیات بودجه توضیح داد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز 40 دقیقه گزارش خود را از کلیات لایحه بودجه ارائه داد، مرکز پژوهش‌ها نگرانی‌های خود را درباره عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده بیان کرد، همچنین درباره تامین منابع درآمدهای غیرنفتی نیز در این جلسه نظر خود را اظهار داشت.
 
وی گفت: همچنین دیوان محاسبات نیز در جلسه امروز گزارش خود را درباره لایحه بودجه ارائه داد، همچنین نقش بخش خصوصی در لایحه بودجه نیز افزایش پیدا کرده است و در این راستا یکی از اعضای اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در جلسه امروز شرکت کرد و نظرات این اتاق را به کمیسیون ارائه داد.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: همچنین سه موافق و سه مخالف صحبت کردند و رای‌گیری درباره کلیات بودجه به بعدازظهر موکول شده است.  
 
کاتب در پایان درباره تعیین تکلیف تبصره هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 93 خاطرنشان کرد: دولت متعهد شده که تا پایان زمان رسیدگی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق، جزئیات این تبصره را ارائه می‌دهد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار