به رغم آنکه ايران مي تواند نقش موثري در حل بحران سوريه و رسيدن به توافقنامه صلح در اين منطقه داشته باشد اما نام اين کشور در فهرست دعوت شدگان سازمان ملل متحد براي حضور در کنفرانس صلح سوريه در ژنو ديده نمي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال، سازمان ملل متحد در حالي از ايران براي شرکت در کنفرانس صلح سوريه در ژنو دعوت نکرده است که علاوه بر دعوت از جناح‌هاي درگير در سوريه، نمايندگان پنج عضو دائم شوراي امنيت ملي سازمان ملل متحد و حدود بيست کشور ديگر از جمله عربستان به اين کنفرانس دعوت شده اند.

کنفرانس صلح سوريه با هدف پايان دادن به درگيريها در سوريه و امضاي توافقنامه صلح بين طرفين درگير در بحران سوريه قرار است در بيست و دوم ژانويه جاري در ژنو سوئيس برگزار شود. اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه قويا" معتقد است که نقش کليدي و مهم ايران و عربستان ايجاب مي کند که حتما" از اين دو کشور براي شرکت در کنفرانس بيست و دوم ژانويه دعوت بعمل آورده شود. دولت روسيه و بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز معتقدند که ايران مي بايست از اين کشور براي شرکت در کنفرانس صلح سوريه دعوت بعمل مي آمد.

تحليلگران سياسي معتقدند فشار عربستان سعودي از يک طرف و تهديد گروه ائتلافي مخالف رژيم بشار اسد رئيس جمهور سوريه به شرکت نکردن در کنفرانس صلح سوريه در ژنو  و کنفرانس مقدماتي صلح در استانبول ترکيه در صورت دعوت از ايران باعث شده است تا سازمان ملل متحد از فرستادن دعوتنامه براي ايران خودداري کند. تحليلگران سياسي مي گويند نقش ايران در ژنو يک و مخالفت اين کشور با توافقنامه ژنو1 از ديگر دلايل مهمي است که سازمان ملل متحد از صدور دعوتنامه براي ايران امتناع کرده اند.

دولت آمريکا که تا هفته پيش از مخالفان حضور ايران در ژنو دو بود به يکباره تغيير موضوع داد و تلويحا" تمايل خود را براي دعوت شدن از ايران براي حضور در کنفرانس صلح اعلام کرد. جان کري وزير امور خارجه آمريکا در سفر به خاورميانه اعلام کرد که ايران حتي اگر به ژنو دو دعوت نشود ، نقش مهم و موثري در حاشيه توافقنامه صلح سوريه خواهد داشت.

مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که هيچ پيش شرطي را براي دعوت شدن به مذاکرات ژنو 2 نخواهند پذيرفت. جان کري وزير امور خارجه آمريکا پيشنهاد کرده است که ايران مي‌تواند در حاشيه مذاکرات ژنو به روند گفتگوها کمک کند. تحليلگران سياسي مي‌گويند پذيرش ايجاد دولت انتقالي در سوريه از سوي ايران مي توانست کمک زيادي به دعوت شدن از ايران در ژنو دو نمايد.

قرار است وزراي امور خارجه آمريکا و روسيه درباره حضور ايران در مذاکرات ژنو دو  با يکديگر در سيزدهم ژانويه ديدار و گفتگو کنند. سخنگوي سازمان ملل متحد ابراز اميدواري کرد توافقي بين آمريکا و روسيه براي ارسال دعوتنامه رسمي از ايران انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۲
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
جعفرپور
۱۱:۵۶ ۱۷ دی ۱۳۹۲
تو قضیه سوریه یا حرف ایران باید بشه یا عربستان(همون اسراییل و آمریکا بهتره بگیم) و این یعنی زورگوها از بقیه هرگز حرف شنوی ندارن و این قضیه تو جنگ باید حل بشه تازه اون وقتم اونا باز ول کن قضیه نخواهند بود
آخرین اخبار