معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مصمم است، گفت: از بین بردن بسترهای فساد در نظام مالی و پولی اهمیت بسیاری دارد که این امر جز با کمک و همکاری سه قوه امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که ظهر امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: تحلیف یک امر تشریفاتی نیست بلکه یک انشا و میثاق با خدا، پیامبر(ص)، رهبری معظم و ملت بزرگ ایران است.
 
وی با بیان اینکه این میثاق الزاماتی دارد، تصریح کرد: علم و دانش و عدالت دو عنصر محوری در پایبندی به میثاق است که افراد مورد نظر با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا وارد عرصه کارآموزی شده‌اند و در عرصه قضا این علم بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  
 
رئیسی ادامه داد: همواره باید خود را نیازمند دانش‌افزایی بدانیم چرا که قاضی مطلع کسی است که به آخرین یافته‌های قضایی اگاه باشد و این در حالی است که آخرین یافته‌های قضایی مربوط به شرکت در برخی دوره‌ها نبوده بلکه مدیریت دانش در این حوزه اهمیت بسیاری دارد.
 
معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: مدیریت دانش به معنی دانشی خلق شده در سازمان است یعنی در این جا سخن از استاد و دانشجو مطرح نیست بلکه خلاقیت‌ها و ابتکارات و تجربیاتی است که سازمان به عنوان سرمایه از آن بهره‌مند است.  
 
وی افزود: قاضی، مهندسی اجرای قانون را برعهده دارد و باید بتواند قوانین را بر روی یک پرونده، اجرایی کند که این مهم با استناد به یک دانش سازمانی و استفاده از تجربیات فراهم می‌شود.  
 
رئیسی تصریح کرد: امروز رای متقن در دستگاه قضا برنامه جدی است که باید دنبال شود چرا که مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه طی حکمی تاکید کردند که باید برای اتقان احکام تلاش کنیم.
 
معاون اول دستگاه قضا در ادامه افزود: 40 درصد از قضات ما بهره‌مند از دانش‌های حوزوی و دانشگاهی هستند.
 
رئیسی با بیان اینکه عدالت یکی از الزامات پای‌بندی به میثاق است، گفت: هیچ فقیهی از عدالت عدول نکرده است چرا که همواره بر این فرض تاکید شده که قاضی باید عادل باشد.  
 
وی اضافه کرد: خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌های اقتصادی و رسیدگی به پرونده‌ها دادیاران و بازرپرسان هستند بنابراین هر چه سلامت در این مجموعه و نفوذناپذیری بیشتر باشد به اجرای عدالت کمک خواهد شد چرا که زمینه‌های لغزش در خط مقدم بیشتر از سایر مکان‌هاست.  
 
رئیسی خاطر نشان کرد: قاضی همواره باید به عدالت پای‌بند باشد که این مهم در گرو این است که حق را بشناسیم و تقوای الهی و پایداری در حق وجود داشته باشد که این امر برای قضات اهمیت بسیاری دارد.  
 
وی بیان کرد: هیچ مقامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مصونیتی در مقابل قانون ندارد و قاضی نیز مستثنی از این امر نیست و این در حالی است که برای صیانت از جایگاه قضات به آن‌ها استقلال قضایی داده شده است و حقوق و تکالیفی برای آن‌ها مشخص شده است.  
 
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در کشور ما مهمترین عنصر امنیت ملی، مردم هستند، تصریح کرد: اقتدار نظام در گرو افزایش اعتماد مردم است و چنانچه قضات خوب عمل کنند به طوری که پرونده‌های ما اطاله دادرسی نداشته باشند موجب افزیش اعتماد اعضای جامعه خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: دستگاه قضا نسبت به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مصمم است، از بین بردن بسترهای فساد در نظام مالی و پولی کاهش حجم ورودی‌های پرونده‌های قضایی اهمیت بسیاری دارد که این امر جز با کمک سه قوه امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که پرونده‌ها کمتر شود و در نظام پولی و مالی و صادرات و واردات نیز چنانچه افرادی انگیزه جرم داشتند نتوانند مرتکب جرم شوند.  
 
گفتنی است؛ عبداللهی مدیرکل اداره کارگزینی قضات در این مراسم اعلام کرد که بیش از 9 هزار قاضی داریم که از این تعداد 8 هزار 300 نفر مرد و 700 نفر قاضی زن هستند همچنین بیش از 40 درصد آنان دارای مدارک ارشد و دکترا هستند.

به گفته عبداللهی 50 درصد نیروها در 15 سال اخیر جذب شده‌اند و تا امروز 9 دوره کارآموزی برگزار شده و تا پایان امسال باید 30 دوره کارآموزی نیز برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار