به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، فراخوان برگزاری دوره فرا خواندن به نام «متاریدینگ» توسط موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث را در خبرها خواندم و متوجه شدم که دورهای برای درک بهتر و سریعتر دروس است. علاقمند شدم که اگر واقعا چنین نتیجهای در پی دارد این دوره را بگذرانم و از طرفی خود موسسه برای آشنایی بیشتر علاقهمندان با متاریدینگ روز سهشنبه جلسه آشنایی برگزار میکرد. فرصت را برای ارزیابی بهتر این دوره که به صورت رایگان هم برگزار میشد غنیمت شمرده و تصمیم گرفتم حتما در آن شرکت کنم.
وقتی به همکاران و دوستان از برگزاری این دوره خبر میدادم، میگفتند «ای بابا، خواندن که دوره نمیخواهد فقط باید تمرکز کرد و دقیق خواند...». این حرفها مرا از رفتن ناامید میکرد اما برای کنجکاوی هنوز مشتاق بودم که جلسه آشنایی را شرکت کنم بنابراین روز سهشنبه ساعت سه راهی ساختمان دارالحدیث شدم. هرچند که رفتن به این موسسه علمی فرهنگی آسان هم نبود و حتی همین مسئله موجب شد که عدهای به همین دلیل از آمدن پشیمان شوند.
معدود افرادی در تالار علامه مجلسی موسسه دارالحدیث حضور داشتند، بعد از دقایقی قاری با خواندن آیاتی چند از کلامالله مجید صورتی رسمی به جلسه داده و اینگونه مراسم آغاز شد. قریب به 100 نفر در سالن حضور داشتند، با صحبتها و بیمیلیهایی که از قبل افراد مختلف در مورد دوره داشتند با حضور این تعداد در جلسه کمی خوشبینتر شدم که البته تعداد آقایان از خانمها نیز بیشتر بود.
بعد از تلاوت قرآن، سرود ملی کشور در تالار طنین انداز شد در ادامه مجری توضیحات مختصری در این باره بیان کرد که البته مشخص بود حتی مجری هم از چند و چون ماجرا و درون مایه این دوره خبری نداشت. وی به دور از پرچانگیهای همیشگی مجریان دکتر حسن فراهانی، مبدع و مدرس متاریدینگ را به روی سن احضار کرده و رشته کلام را به وی سپرد.
دکتر فراهانی «متاریدینگ» را معادل بین المللی فراخواندن عنوان کرد و گفت: متاریدینگ بخشی از طرح پرورش نابغههاست که 19 سال پیش چراغ خاموش شروع و سه سال و 9 ماه پیش نتیجه داده است.
فراهانی بیان کرد: این طرح تا به حال روی هزار نفر انجام و اکنون نیز چهار هزار نفر در حال پرورش هستند.
وی شروع این آموزشها را از دوران جنینی اعلام کرد و گفت: به محض تولد نوزاد این آموزشها ادامه یافته تا این کودکان استفاده از تمام هوشها را یاد بگیرند، به این صورت که تا سه سالگی خواندن و نوشتن را یاد گرفته و تا قبل از 6 سالگی بر چند زبان مسلط می شوند.
مبدع متاریدینگ یادآور شد: طرح متا برای کودکان طراحی شده بود اما در یک سال گذشته با ایجاد تغییراتی در آن برای بزرگسالان نیز از این طرح استفاده میکنیم.
وی اظهار داشت: به طور طبیعی مقاومت مغزی بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر بوده و کودکان راحتتر میتوانند یاد بگیرند به همین دلیل از ابتدا این طرح برای کودکان طراحی شده بود.
فراهانی گفت: بعد از عید نوروز پرورش غیر حضوری نابغههای کوچک را شروع خواهیم کرد، البته درصدد ایجاد شعبههایی در شهرهای دیگر به جز تهران نیز هستیم.
وی هدف این طرح را تولید نابغه بیان کرده و گفت: تعداد نخبگان زیاد ولی نابغه بسیار کم است، نابغه علم را تولید اما نخبه علم را ترویج میکند.
وی افزود: ویژگی نابغههای برجسته جهان چند رشتهای بودن آنهاست، عالمان و نابغههای جهان بر چندن علم تسلط داشتهاند و با روندی که در دانشگاههای ما طی میشود افراد بیش از یک یا دو رشته نمیتوانند یاد بگیرند بنا بر این باید سیستمی ایجاد شود که از همان سنین پایین نابغه پروری داشته باشیم.
فراهانی بیان کرد: المپیادیها نابغه نبوده بلکه نخبه هستند چون اینها خلاقیت ندارند بلکه محفوظات بالایی دارند، ایران کسانی را میخواهد که مسئلهها را حل کند، نخبگان به سوال پاسخ میدهند در صورتی که نوابغ مسئلهها را حل میکنند لذا باید کسانی را پرورش دهیم که توانایی حل مسائل موجود در جامعه را داشته باشند.
وی برای محقق شدن چنین طرحی گفت: نوابغ باید بر چندین دانش تسلط داشته باشند و لازمه این کار دور زدن زمان است یعنی وقتی زمان را دور بزنیم لینکهای اطلاعاتی را به دست میآوریم. مقصود نهایی این طرح ایجاد راهی کوتاهتر برای یادگیری دانشهاست تا نوابغ به راحتی بتوانند بر چندین رشته تسلط داشته باشد.
مبدع متاریدینگ اذعان داشت: این سیستم در هیچ جای دنیا وجود نداشته و به وجود آمدن این سیستم نیز با سختیهای زیادی همراه بوده است و درصدد ثبت این روش هستیم.
وی در ادامه افزود: نظام آموزشی باید پوست اندازی کند و این زمانی میسر میشود که ما بدانیم و مطالباتی از سیستم آموزشی داشته باشیم، نظام کنونی ما را از موهبت نیم کره راست محروم کرده در صورتی که برای آموزش و یادگیری پایدار باید زبان نیم کره راست مغز را بدانیم.
****
همه مبهوت صحبتهای دکتر بودیم و اصلا متوجه نشدیم که قریب به دوساعت از شروع جلسه گذشته است. حرفها و تزهای جدید، شرکت کنندگان در جلسه را با سئوال بزرگی روبه رو کرده بود که آیا چنین چیزی شدنی است که افراد بتوانند در عرض یک یا دو ماه با توجه به ادعای استاد حافظ قرآن شوند؟ یا با گذراندن این دوره نیم کره راست مغز را راه اندازی کنیم و یا با این روش بتوانیم نابغه تحویل جامعه دهیم؟
دکتر از افراد خواست تا سئوالهایشان را مطرح کنند، باور کردنی نبود سالن مملو از جمعیت بود و آنقدر محو صحبتهای وی شده بودیم که متوجه ورود افراد نبودیم و حتی طبقه بالای تالار هم پر شده بود. سئوالهای مطرح شده همگی نشان از بهت حضار در سالن داشت و عدهای هم در این بین خواستار نشان دادن نمونههایی برای این طرحی که بیشتر به اعجاز شباهت داشت، بودند. در این طرح افرادی تربیت شده بودند که در قرآن بی متنی که فقط مکان آیهها در آن مشخص شده بود قادر بودند بر روی این برگه سفید بگویند که چه کلمهای در این نقطه صفحه است، به قول دکتر این طرحی است که افراد به جای خواندن، کتاب را بخورند.
در پایان جلسه برخلاف تمام همایشها و سمینارها که همه با سرعت هرچه تمام تر به بیرون از سالن میروند به طرف سِن پیش دکتر فراهانی مبدع و مدرس این طرح میرفتند تا سئوالات بی شمار خود را از وی بپرسند تا کمی از این بهت و ناباوری کمتر شود.
سخن آخر، اگر متاریدینگ بتواند واقعا نابغه پرور باشد باید بگوئیم چشم اندازی بس روشن برای ایران و ایرانی در راه است./ش
ثبت نام کنم.
دوره متاریدینگ روی انها تاثیر خوبی گذاشته بود
من از شاگردان ایشون هستم ادعاهای ایشان کذب محض هستش فقط نمی دانم چه کسانی پشت قضیه هستند که دارند با ذهن مردم بازی می کنند و هیچ کس نمی تونه جلوی این قضیه را بگیرد و خدا می داند چه پولی دارند به جیب می زنند