جان كری و لوران فابیوس در رابطه با درگیری‌های آفریقای مركزی با یكدیگر دیدار و گفتگو می‌كنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانس پرس ، یك دیپلمات آمریكایی دیروز جمعه اعلام كرد: وزیر خارجه آمریكا ، جان كری با همتای فرانسوی‌اش لوران فابیوس در مورد درگیری‌ها در آفریقای مركزی در طی سفری كه كری به پاریس در روز یكشنبه و دوشنبه به پاریس خواهد داشت گفتگو و مذاكره خواهد كرد.

این مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریكا گفته است : مسولانی كه در مقر وزارت خارجه در پاریس برای نشستی با نمایندگانی از مخالفان دولت سوریه دیدار خواهند كرد ، در مورد اوضاع و حوادث اخیر در آفریقای مركزی نیز بایكدیگر گفتگو می‌كنند.

شایان ذكر است فرانسه به بهانه ایجاد ثبات در این كشور نیروهای نظامی خود را در این كشور مستقر كرده است.

روز گذشته در پی استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر جمهوری آفریقای مركزی ، نیروهای فرانسوی تانك‌های خود را در مقابل كاخ ریاست جمهوری و دیگر سازمان‌های دولتی در سراسر كشور آفریقای مركزی مستقر كردند.

استقرار این تانك‌ها پس از آن رخ داد كه میشل جودوتیا رئیس جمهور موقت و نیكلاس تینگایه نخست وزیر این کشور آفریقایی بعد از نشستی در چاد از مقام خود استعفا دادند.

آنها در پی فشارهای زیاد به دلیل ناتوانی دولت جهت متوقف کردن خشونت‌های مرگبار قومی استعفا دادند. ژ ان-ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه خواستار تعیین فوری جانشین برای جوتودیا شد.
جوتودیا رهبر سابق شورشیانی است که بعد از کودتای مارس ۲۰۱۳ قدرت را در جمهوری آفریقای مرکزی بدست گرفت.

یک گروه شبه نظامی در ماه دسامبر تحت حمایت فرانسوا بوزیزی رئیس جمهور برکنار شده جمهوری آفریقای مرکزی به بانگی پایتخت این کشور حمله کرد.

درپی خشونت‌های متعاقب این حمله، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و حدود یک میلیون تن آواره شدند.
بعد از اینکه شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن پاریس و اتحادیه آفریقا اجازه پیدا کردند به جمهوری آفریقای مرکزی نیرو اعزام کنند، فرانسه ۵ دسامبر ۲۰۱۳ به مستعمره سابق خود حمله کرد.

آفریقای مركزی از جمله كشورهایی است كه به دلیل داشتن منابع طلا والماس همواره مورد طمع كشورهای استعمارگر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار