رئیس انتقال خون ایران از ناهماهنگی شاخص‌های اهدای خون در سازمان انتقال خون با مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر‌پور فتح ا... رئیس انتقال خون ایران در مراسم روز ملی خون‌های نادر با اشاره به اهمیت خون نادر و نقش راهبری آن در ارتقاء طب انتقال خون گفت: در حال حاضر تا الان ما توانسته‌ایم ۱۵۰ هزار لیتر پلاسمای مازاد را به دارو تبدیل کنیم و این یعنی صرفه جویی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار که با این رویه توانسته‌ایم بیش از دو سوم اعتبار سازمان را برگردانیم. 

وی افزود: اما بحث ما بحث اقتصادی نیست، سازمان انتقال خون امنیت سلامت خون را تامین می‌کند و در حال حاضر از رگ دهنده تا جوینده فرآیند انتقال خون در حال پیگری است که برنامه گروه‌های خونی نادر هم می‌تواند تحول بزرگی در طب انتقال خون ایجاد کند. 

وی تصریح کرد: طب انتقال خون دارای دو بخش تهیه خون و فراورده‌های خون و همچنین چرخه استفاده در بیمارستان‌ها است اما متاسفانه این دو بخش هماهنگ عمل نکرده‌اند. 

وی در ادامه افزود: ما در انتقال خون اهدا کنندگان خوبی داریم و شاخص‌های ما نسبت به شاخص‌های جهانی بی‌نظیر است اما این شاخص‌ها در بحث بیمارستانی فاجعه بار است. 

وی همچنین گفت: شاخص انتقال خون خودی در جهان ۱۰ درصد است که این آمار در ایران متاسفانه صفر است و بیشتر انتقال خون ما انتقال خون دیگری ست. 

رئیس انتقال خون ایران با بیان این مطالب تصریح کرد: ادبیات مصرف خون باید در بیمارستان‌ها تغییر کند و نباید اینگونه باشد که هر پزشک برای رفتن به اتاق عمل بگوید تا ۶ واحد خون نباشد به اتاق عمل نمی‌روم ما در حال حاضر دچار فقر انتقال خون بیمارستانی هستیم و باید در پی بهبود این وضعیت باشیم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار