مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: مالیات در بخش دولتی بیشتر متوجه حقوق بگیران است و در بیشتر موارد حتی مالیات از حقوق کارمندان بیشتر از مشاغل آزاد با درآمدهای بالا همچون طلا فروشی‌ها وصول می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،یداله شاولی‌پور، منطقه ایلام، اظهار کرد: با توجه به نبود فرهنگ پرداخت مالیات و فرار مالیاتی در کشور، در استان ایلام نیز وصول نشدن درآمدهای مالیاتی استان را شاهد هستیم. شرکت‌هایی که در ایلام مشغول فعالیت هستند اکثرآ درآمدهای مالیاتی را به صورت ملی به خزانه کشور واریز می‌کنند و سودی برای درآمد استان ندارند.

وی تصریح کرد: تعدادی از فعالین اقتصادی استان درآمد بالایی دارند و برخی از درآمد میلیاردی سود می‌برند اما باز هم با متوسل شدن به راه‌های فرار از مالیات کمکی به دولت و استان نمی‌کنند در حالی که امکاناتی که دولت در اختیار آنان قرار داده باعث شده این همه درآمد عاید آنها شود.

شاولی‌پور در تشریح جرایم فرار مالیاتی، تصریح کرد: جرایم مالیاتی بعضی از کشورها از جمله اتریش به ارزش 200 درصد مالیات کتمان شده و آمریکا از 20 تا 75 درصد مالیات قابل پرداخت یا کتمان شده است که همگی غیر قابل بخشش هستند در صورتی که در ایران این جرایم بین 2 تا 20 درصد است که با مراجعه مودی مالیاتی در مراحل مختلف تا 95 درصد آن بخشوده می‌شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام تاکید کرد: در راهکارهای پیشنهادی، وصول مالیات به صورت الکترونیکی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از روش‌های جلوگیری از فرار مالیاتی بوده که اجرایی شدن آن از سوی مرکز در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: شرکت‌هایی که در ایلام مشغول فعالیت هستند اکثرآ درآمدهای مالیاتی را به صورت ملی به خزانه کشور واریز می‌کنند و برای استان درآمدزا نیستند.

شاولی‌پور اظهار کرد: بودجه‌ریزی در کشور بر اساس شاخص جمعیتی پیش‌بینی شده و با توجه به جمعیت کم استان، ما نیز از سهم کمتری از بودجه ملی داریم به گونه‌ای که بودجه استان به اندازه یک شهرستان از استان‌های برخوردار دیگر کشور نیست که این وضع عادلانه به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: استان‌های توسعه یافته که در سال‌های جنگ تحمیلی برخوردارتر شده‌اند شرایط متفاوتی با استان‌های محروم و جنگ زده مانند ایلام دارند، این در حالی است که به علت نبود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در استان طی سنوات گذشته، ایلام از درآمدهای استانی نیز محروم شده است. این امر عامل دیگر کسری اعتبار در بودجه استان است. استان از نداشتن زیرساخت‌هایی که لازمه‌ جذب سرمایه‌گذار است رنج می‌برد.

شاولی‌پور اضافه کرد: در بودجه استانی سال 92، سقف مصوب درآمدهای دولت غیرواقعی بوده و با توجه به مشکلات مذکور، قابل وصول نخواهد بود و تنها از طریق کمک‌های ملی به افزایش سقف مصوب درآمدهای استانی می‌توان کسری بودجه را جبران کرد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: ایلام ، مالیات ، طلا فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.