"دیودونه" طنزپرداز فرانسوی سال‌هاست مطالب و نمایشنامه‌هایی در محکومیت اشغالگری‌های صهیونیست‌ها به رشته تحریر در می‌آورد و در سرتاسر کشور فرانسه نیز در مورد جنایات این رژیم غاصب سخنرانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن، اخیرا شاهد ممنوعیت روی پرده رفتن نمایش‌نامه‌های "دیودونه" طنزپرداز آمریکایی تبار فرانسه هستیم، شورای حکومتی فرانسه که عالی‌ترین نهاد قضایی اداری این کشور محسوب می‌شود در توجیه این تصمیم اعلام کرد: بیم آن می‌رود که اجرای این نمایش علاوه بر ایجاد اختلال در نظم عمومی، به شرافت انسانی نیز لطمه وارد کند.




وکلای مدافع و طرفداران "دیودونه امبالا" موضع‌گیری خصمانه دستگاه‌های حاکم را برضد این طنزنویس چهل و هفت ساله و سانسور نمایش او موسوم به «دیوار» را محکوم کرده‌اند.


این نمایش پیش از این در پاریس و برخی شهرهای دیگر فرانسه و همچنین سوئیس به اجرا درآمده است،"دیودونه" در این نمایش بارها به یهودیان حمله کرده است.





"مانوئل والس" وزیر کشور فرانسه تاکید کرد که مصمم است مبارزه با سخنان یهودستیز را ادامه دهد، "والس" پیش از این بخش‌نامه‌ای تهیه کرده و در آن از بخش‌داران مناطق مختلف خواسته است مانع از اجرای نمایشنامه دیودونه شوند.





"دیودونه" طنزنویس فرانسوی سال‌هاست مطالب و نمایشنامه‌هایی در محکومیت اشغالگری‌های صهیونیست‌ها به رشته تحریر در می‌آورد و در سرتاسر کشور فرانسه نیز در مورد جنایات ایین رژیم غاصب سخنرانی می‌کند.



 
وی بارها در زمان اجرای نمایشنامه‌هایش، "روبر فوریسون" پژوهشگر ضد صهیونیسم فرانسوی را به روی صحنه دعوت کرده است تا برای مردم سخنرانی کند،"فوریسون" از جمله افرادی است که وجود اتاق‌های گاز نازی‌ها برای کشتن یهودی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم را نفی می‌کند.

همچنین شایان ذکر است فرانسه با حدود شش ميليون مسلمان، مقام اول را به لحاظ دارا بودن بيشترين تعداد مسلمانان در ميان کشورهاي اروپايي دارد.

در سال 2004 اين کشور استفاده از حجاب در مدارس را ممنوع اعلام کرد و در سال 2011 نيز استفاده از روبنده در اماکن عمومي ممنوع اعلام شد.



"حسن عابدینی" کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ممنوعیت نمایش‌نامه‌های "دیودونه" در کشور فرانسه که مدعی آزادی بیان است، گفت: دولت فرانسه طی روزهای گذشته نمایش‌های "دیودونه" را در بسیاری از شهرهای این کشور را ممنوع کرده است. 
 


وی ادامه داد: "دیودونه" تلاش می‌کند تا با اتهام افکار نژادپرستانه‌ای که به او نسبت دادند مقابله کند و اخیرا اعلام کرد که میان یک گروه سیاسی به نام صهیونیست که مذهب یهود را به گروگان گرفته با دین یهود که یک دین الهی است تفاوت وجود دارد. 
 

عابدینی تصریح کرد: این در حالی است که فرانسه خودش را مدعی آزادی جلوه می‌دهد و به گونه‌ای هر جایی که کوچکترین موضوعاتی در این زمینه باشد این کشورها را محکوم می‌کند.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در رابطه با این نمایش‌نامه چند نکته قابل تحلیل است نکته اول این که در این نمایش به گونه‌ای گفته شده که حرکت دست‌ها بازتاب‌دهنده و تداعی کننده حرکت سلامی است که در زمان هیلتر انجام می‌گرفته و چون تداعی کننده آن سلام است بنابراین می‌تواند ضد صهیونیستی باشد در حالی که این حرکت یک حرکت نمایشی بوده و هیچ ارتباطی با آن نوع سلام نداشته و دقیقا عکس حرکت مذکور است. 
 
وی در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر این که فرانسه در دوران "سارکوزی" و "اولاند" خود را پیش قراول حمایت از صهونیسم بین‌الملل کرده به گونه‌ای که شاهد هستیم در هشت سال گذشته به شدت با کسانی چون "روژه دای دامرگو"که تحقیقاتی در حوزه هلوکاست انجام داده برخورد کرده است. 
 
عابدینی تاکید کرد: نکته سوم این است که در فرانسه کاریکاتورهای توهین‌آمیز بازتولید می‌شود یا در قبال اهانت به یک و نیم میلیارد مسلمان آن‌ها سکوت پیشه می‌کنند اما با کوچک‌ترین حرکتی که رژیم صهیونیستی رامورد انتقاد قرار دهد به طور جدی برخورد می‌کنند.  
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم ادعای بحث آزادی بیان از سوی فرانسه، شاهد هستیم این کشور شبکه تلویزیونی "پرس تی وی" و "العالم" را صرفا به خاطر اینکه دیدگاهی متفاوت از دیدگاه غربی در قبال تحولات بین‌المللی از جمله رژیم صهیونیستی دارند از ماهواره حذف کرده‌اند، در نتیجه باید گفت کشور فرانسه دچار یک تعارض رفتاری و دیدگاه دوگانه است.

لازم به ذکر است؛ در بعضی از شهرهای فرانسه به دلیل اعتراضاتی که صورت گرفت این ممنوعیت لغو شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صهیونیزم ، یهود ، دین ، طنز ، دیودونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار