توانمندی در حوزه سینما اعم از تولید یا نقد و بررسی در صحنه هستند که علاوه بر داخل کشور در صحنه بین الملل هم خوش درخشیده اند. با این وصف هیئت انتخاب فیلم فجر از حضور زنان خالی است. امید این که این کم لطفی نسبت به زنان در هیئت داوری فیلم تکرار نشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، توانمندی در حوزه سینما اعم از تولید یا نقد و بررسی در صحنه هستند که علاوه بر داخل کشور در صحنه بین الملل هم خوش درخشیده اند. با این وصف هیئت انتخاب فیلم فجر از حضور زنان خالی است. امید این که این کم لطفی نسبت به زنان در هیئت داوری فیلم تکرار نشود.

توران ولی مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان نامه ای را از طرف کمیته هنر و ادبیات این ائتلاف خطاب به دبیر ۳۲مین جشنواره فیلم فجر منتشر کرد. متن کامل این نامه به قرار زیر است:

 

برادر گرامی جناب آقای علیرضا رضاداد

دبیر محترم ۳۲مین جشنواره فیلم فجر


با سلام و تحیات؛


ضمن عرض تبریک حضور مجدد حضرتعالی در مقام سکان داری فیلم فجر و رایحه بازگشت امید و تدبیر به امور جاری کشور اجازه می خواهم نکته مورد نظر را معروض دارم.

بیش از سه دهه است که راه حضور فعال زنان بر مبنای کرامت انسانی در جهت توانایی و دانش و مدیریت باز شده و زنان در این سال ها در همه زمینه ها به سرعت خوش درخشیده اند. وادی هنر و ادبیات یکی از این وادی هاست و زمینه های مختلف هنری از جمله سینما هم مسیری که زنان در آن راه را باز کرده و توانایی های خود را به صحنه آورده اند.


سینمایی که در نظام استبدادی زن را ابزاری برای جلب نظر مردان مشتری در خود جا می داد در نظامی که مبنایش کرامت انسانی است بنا را بر رشد و تعالی و کمال زنان قرار داد. این نگاه حاکم بر هنر و ادبیات و سینما فرصتی شد برای بالندگی و حضور زنان هنرمند و صحنه ای برای نمایش قهرمانی زنان و زنان قهرمان و دیدن زنان در زندگی از زاویه نگاه خودشان.

 

در این سال ها زنان راه حضور خود را باز کردند و نخبگان از آنان در هر بعدی نگاه کردند از نگاه زنان و سخن گفتند از زبان زنان. به نمایندگی از زنان در کنار مردان در قدرت جای گرفتند و در ضمن این که به عنوان یک هنرمند خود درخشیده اند راه ها را هم باز کرده اند. در راه رشد زنان از میان چالش ها و تقابل ها در مقابل زنان نگاه خودبین خودخواه مردسالار مردمحور یکی از مهمترین چالش ها و تقابل ها بوده است که با آن روبرو بوده اند. نگاهی که حضور زنان را تاب ندارد و شاید بلکه اصلا نمی بیند که آن ها هم هستند تا در عین اثبات توانایی های خود، نظر، رای و حضور هم داشته باشند.

این حقیر به واسطه ارتباط کاری و آشنایی شخصی، شما را برادری خوش فکر، آزاد اندیش، با تدبیر و در نهایت صبر و حوصله می دانم. از شما نهایت احترام به خانم ها را تجربه کرده ام و تجربه کرده ام که رای و نظر خانم ها را محترم می دارید و راه را برای حضور آنان باز می کنید. همین آشنایی این اجازه را به این حقیر داد که سوالم را به صراحت در ارتباط با هیئت انتخاب فیلم فجر با شما در میان بگذارم.

 

سوال این است که چرا هیئت انتخاب فیلم فجر شما از وجود خانم ها خالی است؟ چه شده که دولت تدبیر و امید که به زنان وعده داده است تا با باز کردن راه های اختصاصی، تبعیض هایی را که بر زنان روا داشته شده جبران کند خانمی را شایسته حضور در این هیئت ندیده؟ چه اتفاقی افتاده که با وجود خانم های توانمند در حوزه سینما از تولید تا نقد و بررسی این جشنواره سینمایی حتی یک صندلی برای خانم ها در هیئت انتخاب فیلم، این رویداد گرانسنگ سینمایی قرار نداده است؟ با امید به این که این اتفاق در هیئت داوری تکرار نشود.

 

به طور قطع فقط یک خانم است که می تواند از زاویه نگاه یک زن ببیند، حس کند و نظر بدهد. همین رای هاست که جهت می دهد تولیدات هنری را در آینده.


با درود بی پایان. برای موفقیت یکدیگر دعا کنیم

 

با احترام توران (فرشته) ولی مراد

از طرف کمیته هنر و ادبیات ائتلاف اسلامی زنان

 

رونوشت:

- سرکار خانم شهیندخت مولاوردی معاون محترم ریاست جمهور در امور زنان و خانواده

- سرکار خانم عفت شریعتی مشاور امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع:خبرآنلاین
برچسب ها: رضا داد ، ولی مراد ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.