فلاحتیان گفت:افزایش 38 درصدی قیمت برق با وجود تائید آن از سوی از سوی مجلس در بودجه 92 همچنان اجرای آن نیازمند دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در دومین کنفرانس منطقه‌ای سیرد با بیان اینکه در حال حاضر مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور از مرز 70 هزار مگا‌وات فراتر رفته است، افزود: در حال حاضر این صنعت به حدود سی میلیون مشترک برق‌رسانی می‌کند. 

وی ادامه داد: 100 درصد جمعیت شهری و نزدیک به 99 درصد جمعیت روستایی از نعمت برق برخوردارند و تقریبا تمام تجهیزات صنعت برق اعم از بخش‌های توزیع، انتقال و نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود.

فلاحتیان اظهار داشت: براساس آمارهای مراکز بین‌المللی انرژی ایران به لحاظ قدرت نصب شده نیروگاهی و سایر شاخص‌های صنعت برق، در جهان رتبه 14 و در منطقه رتبه اول را دارا‌ست که باید با کار و تلاش بیشتر به حفظ و ارتقای این جایگاه و افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها اهتمام کرد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پیک تابستان امسال با رقمی حدود 47 هزار مگا‌وات بدون خاموشی سپری کردیم، تصریح کرد: برای تأمین برق در تابستان سال آینده با توجه افزایش 8 درصدی مصرف برق باید حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وارد مدار شود.

فلاحتیان ادامه داد: وزارت نیرو تمام توان خود را به کار گرفته تا تابستان سال آینده را با مشکلات کمتری سپری کند. با وجود وارد مدار شدن تعدادی از نیروگاه‌ها تا تابستان سال آینده مدیریت مصرف از جمله اقدامات دیگری است که باید از سوی شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای از هم اکنون دنبال شود.

وی گفت: کمبود شدید منابع مالی، وجود بدهی‌های هنگفت، عدم تناسب بین قیمت تمام شده تولید و برق قیمت فروش تکلیفی، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت کالا و خدمات، نرخ بالا و بی‌رویه رشد مصرف برق و موضوع یارانه برق از جمله مشکلاتی است که امروز صنعت برق ایران با آن دست به گریبان است.

فلاحتیان اظهار داشت: با وجود مشکلات فوق توسعه عملکرد بازار عمده‌فروشی، کاهش سالانه حداقل یک درصد تلفات برق، افزایش راند‌مان تولید، اجرای شبکه هوشمند اندازه‌گیری تمامی مشترکان برق و برق‌دار کردن روستاهای بالای 10 خانوار از جمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

وی همچنین توسعه علمی ارتقا و استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و بهره‌برداری، شکست انحصار‌ها و رشد بازارهای ملی و منطقه را از جمله تحولات اساسی صنعت برق عنوان کرد و افزود: در مسیر با استفاده از سند چشم انداز نظام و در جهت اجرای برنامه پنجم و اصل 44 قانون اساسی به مرحله نوینی در صنعت برق گام نهاده است.

فلاحتیان در خصوص دغدغه‌های وزارت نیرو نیز گفت: تأمین امنیت عرضه برق با کیفیت، تنوع بخشی منابع تولید کننده برق، توسعه فن‌آوری‌های تولید پراکنده، استفاده از منابع تجدید‌پذیر و ورود بیشتر بخش خصوصی به این حوزه از جمله این دغدغه‌هاست.

معاون وزیر نیرو همچنین از مطالعه مجدد نحوه واگذاری برخی از نیروگاه‌هایی که در گذشته صورت گرفته نیز سخن گفت و ادامه داد: در امر واگذاری شرکت‌های توزیع برق به بخش خصوصی و ارتقای ساختاری این شرکت‌ها نیز باید با دقت نظر خاصی صورت گیرد تا ضمن افزایش بهره‌وری هزینه‌ها و تلفات انرژی خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به مردم ارائه دهیم. قطعا این واگذاری با وجود حساسیت‌های خاص خود با دقت و تأمل و به دور از شتاب‌زدگی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر 50 درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی تأمین می‌شود و وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این امر حمایت لازم را خواهد کرد.

فلاحتیان در ادامه این همایش پیشرو بودن صنعت برق کشور را بهره‌مندی از تحولات و پیشرفت‌های عرصه جهانی و قدم برداشتن در مسیر بهره‌مندی از فناوری‌های نوین عنوان کرد و افزود: لازمه این امر تعامل بین صنعت و دانشگاه و مراکز پژوهشی در داخل و ارتباط با مجامع علمی معتبر است.

معاون وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی دانشگاه با صنعت برق باعث شده تا از آغاز تاکنون این صنعت در کشور به صورت فنی و تخصصی اداره شود.

*افزایش38 درصدی قیمت برق هنوز تائید نشده است

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در حاشیه همایش دومین کنفرانس منطقه‌ای سیرد در جمع خبرنگاران، گفت: با وجود امکان افزایش 38 درصدی تعرفه برق براساس قانون بودجه 92 وزارت نیرو تاکنون تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته و در این زمینه تابع تصمیمات دولت و سازمان هدفمندی یارانه ها خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بین درآمد و هزینه برق توازن برقرار نیست و با توجه به رویکرد این وزارت خانه مبنی بر تأمین خدمات با کیفیت با شرایط موجود و کمبود منابع ادامه این روند کمی مشکل خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر تصمیمی که در دولت گرفته شود وزارت نیرو آن را اجرا خواهد کرد، افزود: با توجه به رویکردها و سیاست های وزارت نیرو، برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف توزیع و شبکه در سال آینده منابع لازم نیاز داریم.

وی در پاسخ به اینکه اجرای هدفمندی یارانه ها در کاهش مصرف برق اثرگذار بوده است، گفت: در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها که در سال 89 آغاز شد، شاهد کاهش 3 درصدی مصرف برق بودیم.

وی افزود: ز آنجا که مرحله بعدی قانون هدفمندی یارانه ها به اجرا در نیامده است این امر سبب شد مصرف برق افزایش یابد و این امر به چالش اساسی در این حوزه تبدیل شده که امیدواریم با تدابیر دولت و مجلس شورای اسلامی و استفاده از کارشناسی های این بخش بتوان زمینه اجرای مراحل بعدی هدفمندی را فراهم کرد.

***افزایش سالانه قیمت انشعاب منوط به تصمیم وزیر نیرو

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط و زمان واگذاری انشعابات برق نیز گفت: شرکتهای توزیع برق به دنبال کاهش زمان ارائه انشعابات در بخش خانگی هستند و آمارها حکایت از اجرای موفقیت آمیز در این بخش دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 500 هزار انشعاب به مشترکین برق کشور افزوده می شود تصریح کرد: براساس آمار ماهانه حدود 130 هزار مشترک برق جدید داریم.

وی همچنین در خصوص قول وزیر نیرو به مجلس در خصوص تعدیل انشعاب برق نیز گفت: در حال حاضر هر مشترک روستایی 317 هزار تومان و هر مشترک شهری 860 تومان و مشترکان کلان شهرها یک میلیون و 170 هزار تومان بابت انشعاب برق پرداخت می کنند در حالی که هزینه تمام شده هر انشعاب برای وزارت نیرو دو میلیون و500 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: افزایش هزینه های انشعاب طبق قانون با نظر وزارت نیرو است ولی از سال 85 تا پانزدهم مهرماه سال جاری هیچگونه تغییر قیمتی صورت نگرفته و این در حالی است که هزینه های تمام شده انشعاب برای وزارت نیرو پنج تا 10 برابر شده است.

فلاحتیان گفت: همانطور که وزیر نیرو قبلا توضیح داد قیمتها نه تنها افزوده نشده بلکه کاهش هم یافته است و با شفاف سازی صورت گرفته تلاش شده تا به سلامت اداری افزوده شود.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه در قانون تصویب شده مجلس امکان افزایش انشعاب برق به طور سالانه وجود دارد، گفت: این اجازه به وزارت نیرو داده شده اما تصمیم مشخصی برای افزایش سالانه انشعاب برق تاکنون گرفته نشده است.

وی افزود: وزیر نیرو در این خصوص تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

***تحریم ها موجب کاهش کیفیت خدمات نشده است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین درخصوص لغو تحریم ها از 30 دی ماه چشم انداز صنعت برق را این طور ارزیابی کرد: با وجود تحریم ها در زمینه کیفیت خدمات در این بخش کاسته نشده که این امر نشان از تلاش همکاران ما در این حوزه است.

معاون وزیرنیرو با بیان اینکه دولت یازدهم در تلاش است تا در جهت رفع تحریم ها تعاملات با دیگر کشورها در زمینه برق و محصولات تولیدی بیشتر شود، افزود: در این زمینه انتقال تجربیات مفید و موثری صورت گرفته است.

***مشکلی در خصوص وصول مطالبات دیگر کشورها نداریم

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه که آیا تاجیکستان در ازای مصرف برق هزینه ای را پرداخت کرده یا خیر، گفت: در این باره با کشور تاجکستان صحبت هایی شده و مشکلات موجود در حال رفع شدن است.

وی همچنین درباره‌ی تجدید نظر درخصوص کشورهایی که مطالبات را به موقع پرداخت نمی کنند نیز گفت: مشکلی در زمینه وصول مطالبات مان با کشورها در زمینه مصرف برق نداریم.

وی همچنین از اتصال شبکه برق کشور به تمام کشورهای همسایه خبرداد و گفت: استراتژی ما براین است که برق به کشورهای دیگر صادر شود لذا برای این منظور مطالعاتی در دست بررسی داریم.

***تلاش برای برقدار کردن تمامی روستاها

معاون وزیر نیرو در پاسخ به اینکه برغم برگزاری جشن برقدار شدن روستاهای بالای 10 خانوار هنوز شاهد نداشتن برق برخی از روستاها هستیم، گفت: روستاهای بالای 10 خانوار همواره در حال تغییر هستند امارویکرد وزارت نیرو این است که تمام روستاهای بالای 10 خانوار برقدار شوند ولی در هر صورت با شرکت توانیر جلساتی در زمینه برقرسانی به روستاهای جدید انجام گرفته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: واگذاری ، توزیع ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار