یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با بیان اینکه سوء تغذیه بر ساختار و عملکرد ریه، توده عضلانی، قدرت و تحمل فشار، سیستم دفاعی ریه و کنترل تنفس اثر می‌گذارد گفت: سوئ تغذیه به نقص ایمنی و افزایش خطر عفونت‌های ریوی بیماران متجر می‌شود.

دکترمهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ارزیابی فردی تغذیه‌ای، تشخیص و مداخله همراه با پایش مداوم اجزا جدا نشدنی مراقبت از هر بیمار ریوی هستند، گفت: ارتباط بین سوء تغذیه و بیماریهای ریوی از مدت‌ها پیش شناخته شده است. 

وی با اشاره به اینکه سوء تغذیه بر ساختار و عملکرد ریه، توده عضلانی، قدرت و تحمل فشار، سیستم دفاعی ریه و کنترل تنفس اثر می‌گذارد، ادامه داد: بیماریهای ریوی سبب افزایش نیاز به انرژی شده و کاهش وزن ناشی از دریافت ناکافی انرژی به طور معنی داری با پیشگویی روند بیماری در ارتباط است. 

این متخصص تغذیه اظهار کرد: سوء تغذیه همچنین به نقص در ایمنی و افزایش خطر عفونت‌های ریوی در این بیماران منجر شده و بیماران ریوی مبتلا به سوء تغذیه مدت زمان بیشتری درشرایط بستری به سر می‌برند که خطر مرگ و میر نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد. 

وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از بیماری و درمان آن می‌تواند دریافت و هضم غذا را با مشکل مواجه کرده و جذب و متابولیسم بسیاری از مواد مغذی را نیز تحت تاثیر قرار دهد یادآور شد: در بیماریهای مزمن ریوی نیاز به انرژی ۵۰-۲۵درصد افزایش می‌یابد که این کودکان دچار عقب ماندگی رشد بوده و ممکن است به محدود کردن سدیم و مایعات نیاز داشته باشند. 

دکتر شادنوش با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به آسم تامین متعادل انرژی و مواد مغذی و تداخل خوراک دارو باید مورد توجه قرار گیرد گفت: اهداف تغذیه درمانی در بیماران COPD ایجاد شرایط مطلوب تغذیه‌ای، حفظ نسبت مناسب توده عضلانی به توده چربی، تصحیح تعادل مایعات، مدیریت تداخل خوراک- دارو و پیشگیری از استئوپروز است که نیاز به انرژی در این بیماران به علت انسداد مجاری تنفسی افزایش می‌یابد. 

وی افزود: بررسی ترکیب بدن برای ارزیابی شرایط تغذیه‌ای در این بیماران ضروری بوده و از آنجا که نیاز به انرژی در این بیماران ممکن است افزایش یا کاهش یابد، برای تخمین دقیق نیاز به انرژی در این بیماران کالریمتری غیر مستقیم نیاز است. 

این متخصص تغذیه ادامه داد: اهداف تغذیه درمانی در سیستیک فیبروز کنترل سوء هضم و سوء جذب و پیشگیری از هرگونه کمبود تغذیه‌ای است که تاخیر رشد، افزایش نیاز به سدیم و عدم تحمل لاکتوز از مشکلات پیش رو هستند. 

دکتر شادنوش در ادامه با بیان اینکه عادات نادرست غذایی، اضافه دریافت انرژی، عدم تحرک، تغییر متابولیسم، ژنتیک و وراثت از عوامل ایجاد کننده چاقی هستند تصریح کرد: کاهش شدید کالری عوارضی چون برادی کاردیا، کاهش فشار خون، پوست و موی خشک، خستگی زودرس، یبوست، مشکلات سیستم عصبی، افسردگی و مرگ را به دنبال دارد که پس از کاهش سریع وزن، بازگشت مجدد وزن دیده می‌شود.
 
وی یادآور شد: محدودیت کالری که به ۱ تا ۲ کیلو کاهش وزن در هفته بینجامد و فعالیت بدنی به مدت ۹۰-۶۰ دقیقه شامل ورزشهای هوازی و استقامتی برای کاهش وزن توصیه می‌شود. 

وی در رابطه با تغذیه درمانی در سلیاک ادامه داد: سلیاک اختلال مزمن اتوایمنی روده باریک است که به علت عدم تحمل پروتئین گلوتن ایجاد می‌شود که گندم، جو، چاودار و جو دوسر و همه محصولات غذایی و دارویی حاوی آن‌ها باید از رژیم غذایی این بیماران حذف گردند. 

دکتر شادنوش با اشاره به اینکه اسپاگتی‌ها، بیسکویت‌ها، فراورده‌های گوشتی، سوپهای آماده، کره بادام زمینی، پنیرهای خامه‌ای، مارگارین، بستنی، ماست‌های میوه‌ای، قهوه فوری، سرکه، دارچین، شکر قهوه‌ای و بسیاری مواد غذایی دیگر از جمله غذاهای ممنوع هستند. 

وی تغذیه درمانی در بیماریهای قلبی عروقی را از دیگر موارد قابل توجه خواند و گفت: اولین مداخله در تغذیه درمانی در بیماریهای قلبی عروقی کنترل LDL است که با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و کاهش وزن بیماران می‌توانند به اهداف کنترل چربی‌های خون و کاهش التهاب دست یابند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار