دبیر انجمن آسم و آلرژی گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه مبتلا به رینیت آلرژیک هستند که آمار مبتلایان به آسم نصف این رقم است که ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان در سنین دبستان و راهنمایی مبتلا به آسم می‌شوند.

دکتر محمد قره گزلو دبیر انجمن آسم و آلرژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حدود دو دهه است که بیماران مبتلا به آلرژی بینی شانس ابتلا به آسم بالای دارند، گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به آسم، مبتلا به رینیت آلرژیک هستند. 

وی با اشاره به اینکه از کارافتادگی، غیبت از کار و تحصیل ازجمله مشکلاتی است که مشکلات تنفسی از جمله آسم و رینیت آلرژیک ایجاد می‌کنند، ادامه داد: هیچ شخصی در برابر ابتلا به آلرژیهای تنفسی، آلرژی بینی و آسم مصون نیست و حتی ممکن است از زمان تولد این مشکل وجود داشته باشد. 

دبیر انجمن آسم و آلرژی بروز علائم آلرژِی دستگاه فوقانی را بیشتر مربوط به دهه دوم زندگی افراد دانست و تصریح کرد: در مواردی شاهد بروز علائم آسم در افراد کمتر از ۵ سال نیز هستیم ولی علائم آلرژی‌های فوقانی و رینیت آلرژی به مرور و در سنین دهه دوم بروز می‌نماید. 

وی یادآور شد: ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه مبتلا به رینیت آلرژیک هستند که آمار مبتلایان به آسم نصف این رقم است که ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان در سنین دبستان و راهنمایی مبتلا به آسم می‌شوند. 

دکتر قره گزلو، عطسه، خارش بینی و چشم، آبریزش بینی و گرفتگی بینی را از جمله علائم اصلی آلرژی بینی دانست و گفت: آلرژی‌ها مانند همه بیماریهای مزمن شامل فشار خون، دیابت، چربی خون و... درمان قطعی نداشته و بیشتر درمان کنترلی دارند. 

وی با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر به دنبال تحریم‌ها در حوزه داروهای بیماران مبتلا به آسم دچار مشکلاتی بوده‌ایم که نبود و کمبود دارو‌ها از جمله این موارد بوده است گفت: در این دوره از داروهای در دسترس استفاده می‌کردیم به طوری در مواردی شاهد مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته و با کیفیت پایین بودیم که خوشبختانه طی ماههای اخیر با ترخیص داروهای در گمرک مانده، وضعیت دسترسی به دارو‌ها بهتر شده است.

دبیر انجمن آسم و آلرژی یادآور شد: یکی از مشکلات امروزی افزایش دو تا چهار برابری داروهای بیماران مبتلا به آسم است و نابسامانی وضعیت بیمه‌ها این مشکل را تشدید می‌کند به طوری که دو بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی رفتار یکسانی در این حوزه ندارند و پوشش بیمه‌ای داروهای آسم در ابهام است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.