طی یکسال گشت دریایی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دستاوردهای بخش شیمی این گشت معرفی شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، در فاصله یکسال گشت دریایی که در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفت نتایج این دستاورد‌ها در بخش شیمی به شرح زیر است تعداد ۱۰۴۵ نمونه آب دریا از ۱۱۴ ایستگاه در خلیج فارس و دریای عمان مورد آنالیز مواد مغذی (نیترات، نیتریت، فسفات و سیلیکات) قرار گرفت. اندازه گیری‌ها منجر به نتایج زیر خواهد شد: تهیه نقش پراکنش مواد مغذی در آب‌های ایرانی خلیج فارس و دریای عمان. پیش بینی پتانسیل افزایش تولیدات اولیه و احتمال وقوع کشند قرمز در آب‌های منطقه از نتایج این طرح بوده است 

براساس این گزارش، پارامتر قلیاییت (کربنات، بیکربنات و هیدروکسید) در ۱۱۶ نمونه آب دریا از ۱۱۴ ایستگاه در خلیج فارس و دریای عمان مورد اندازه گیری قرار گرفت. اندازه گیری‌ها منجر به نتیجه زیر خواهد شد:
 تعیین شیمی کربنات آب‌های منطقه جهت بررسی اثرگذاری تغییرات آن بر پدیده‌های جهانی تغییرات آب و هوا و اسیدی شدن اقیانوس‌ها. پارامتر کلروفیل-a در ۳۰۰ نمونه آب دریا مورد اندازه گیری قرار گرفت که نتایج این اندازه گیری منجر به تهیه نقشه پراکنش کلروفیل-a در آب‌های منطقه، اعتبارسنجی داده‌های ماهواره‌ای موجود برای این پارامتر و در انت‌ها پیش بینی پتانسیل افزایش تولیدات اولیه و احتمال وقوع کشند قرمز در منطقه خواهد شد. همچنین پارامترهای pH، اکسیژن حل شده (DO) و تغییرات دمایی از سطح به عمق در ۱۰۴۵ نمونه آب دریا در ۱۱۴ ایستگاه به صورت می‌دانی ثبت شدند که نتایج این داده‌ها منجر به بررسی تغییرات پارامترهای فیزیک و شیمیایی تاثیرگذار بر رفتار فیزیولوژیک آبزیان در آب‌های منطقه خواهد شد و البته در ادامه میزان آلاینده‌های نفتی و فلزات سنگین در رسوبات ایستگاههای نمونه برداری، تحت اندازه گیری هستند که نتایج آن تا انتهای سال ۱۳۹۴ آماده بهره برداری خواهد بود.

دستاوردهای بخش فیزیک دریا در گشت اقیانوس شناسی PG-GOOSمعرفی شد 
در یکسالی که گشت دریایی برگزار شد نتایج و دستاوردهای درخشانی را نشان داد که از جمله آن دستاوردهای بخش فیزیک دریا بوده که به شرح زیر است:
 اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و هیدرودینامیک آب به منظور درک و شناخت بهتر پدیده های فیزیکی در حوضه آبی خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز انجام شد. در 8 مرحله از گشتهای انجام شده در PG-GOOS به تعداد 180 ایستگاه CTD نمونه برداری شده است.

در این ایستگاه ها پارامترهای دمای آب، هدایت الکتریکی (شوری)، عمق آب، اکسیژن محلول، کلروفیل- آ، اسیدیته، چگالی و سرعت صوت اندازه گیری شده است. همچنین اندازه گیری جریان آب و جزر و مد در 4 ایستگاه ثابت انجام شد. مهمترین دستاوردهای بدست آمده با استفاده از داده های پارامترهای فیزیکی آب به شرح زیر است:شناسایی توده ها و لایه های مختلف آب در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز.توزیع عمودی و افقی پارامترهای فیزیکی آب از جمله دما، شوری و چگالی .شناخت جریان های ناشی از جزر و مد در محدوده تنگه هرمز.شناخت جزر و مد در محدوده تنگه هرمز بوده است. 


دستاوردهاي گشت PG-GOOS (بخش زمین¬شناسی دریا)معرفی شد 
طی برگزاری نشست خبری که در پزوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، مسولین این پژوهشگاه به معرفی آخرین دستاوردهای گشت دریایی اشاره کردند که به شرح زیر است:

 تعداد 116 نمونه از رسوبات سطحي بستر دریای عمان و خلیج فارس و تعداد 32 نمونه‌ي مغزه از توالي رسوبات بستر منطقه مورد مطالعه برداشت شد. تمامي نمونه‌هاي سطحي به لحاظ ویژگی‌های بافتی و همچنین میزان کربنات کلسیم و ماده‌ی آلی بررسی شد كه نتايج آن به قرار زير است:
براساس این گزارش تهيه‌ نقشه‌ی پراکندگی نوع رسوبات بستر خلیج فارس و درياي عمان .تهيه نقشه توزيع ميزان كربنات كلسيم موجود در رسوبات سطحي بستر خليج فارس و درياي عمان و تهيه نقشه توزيع ميزان ماده‌ آلي كل در رسوبات سطحي منطقه‌ي مورد مطالعه از دیگر دستاوردهای این گشت بوده است. 

در ادامه این گزارش آمده است، سایر ویژگی‌های رسوبات سطحي كه در حال اندازه‌گيري يا در برنامه‌ قرار دارد شامل اندازه‌گيري ویژگی‌های ژئوشیمیایی و خواص کانی‌شناسی رسوبات است كه به طور عمده در تهيه‌ي نقشه‌ي پراکنش کانی‌ها در سطح بستر درياهاي مورد مطالعه و انتشار اطلس كاني‌شناسي رسوبات سطحي درياهاي جنوبي ايران به كار گرفته خواهد شد، همچنین تعداد محدودي از اين مغزه‌ها در حال حاضر در اختيار دانشجويان تحصيلات تكميلي از دانشگاه‌هاي داخلي قرار داده شده كه نتايج اوليه نشان دهنده‌ي تغييرات عمده‌ي محيطي، بوم‌شناختي و آب و هوايي در طي چند هزار سال گذشته در خليج فارس است.  


انتهای پیام/



برچسب ها: گشت ، شیمی ، دریا ، اقیانوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار