معاون سازمان انتقال خون ایران در خصوص تبلیغات بی‌سرانجام درخواست فرآورده‌های خونی در اینترنت هشدار داد و روند ثبت HlA را تشریح کرد.

محمد فرانوش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از بیماران سرطانی که نیاز به شیمی درمانی دارند بر اثر انجام شیمی درمانی به دریافت مکرر پلاکت نیاز پیدا می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از این بیماران تحت شرایط خاص نیاز به پیوند در آینده دارند لذا دریافت "پلاکت" از دهندگان محدود در پروسه درمانی آینده این بیماران تأثیرگذار خواهد بود، به همین علت پزشکان برای این بیماران از خانواده فرد مبتلا تقاضای همکاری دارند و کسانی که خون هم گروه دارند پس از انجام آزمایش برای گرفتن پلاکت سینگل دونور از یک دهنده منفرد به سازمان انتقال خون ارجاع داده می‌شوند چون حجم پلاکت سینگل دونور 5 تا 6 برابر حجم یک "پلاکت" معمولی است و همچنین عوارض دریافت پلاکت در آن کمتر است و احتمال پس زدن پیوند هم کاهش پیدا می‌کند.

فرانوش در ادامه توضیح روند پلاکت گیری گفت: همراه بیمار که گروه خونی مشابه دارد پس از تأئید سلامت خون برای انجام آزمایش‌های لازم به "سازمان انتقال خون" ارجاع داده می‌شوند تا پلاکت گیری صورت گیرد، بنابراین تا اینجا طبق توضیحات هیچ تبلیغات اینترنتی انجام نمی‌شود.

روند ثبت HLA در بانک‌های HLA بدون هزینه است

فرانوش با انتقاد از انتشار خبر هزینه HLA از سوی برخی خبرگزاری‌ها تصریح کرد:

در حال حاضر ما یک بانک ذخیره بندناف و یک بانک ثبت HLA داریم که بانک HLA یکی در بیمارستان شریعتی است و دیگری در "سازمان انتقال خون ایران" است و هیچ مرکز درمانی و بیمارستان دیگری این بانک را در اختیار ندارند و مردم برای ثبت HLA خود فقط باید به "سازمان انتقال خون" مراجعه کنند.

وی درخصوص روند ثبت HLA گفت: HLA یک رمز ژنتیکی است که برای هر فرد اختصاصی است. با توجه به پائین آمدن جمعیت خانواده‌ها احتمال اینکه بتوانیم برای بیماران نیازمند به پیوند از خویشاوندان نزدیک HLA دریافت کنیم بسیار کم است.

بنابراین چند سالی است که از زمان تأسیس بانک HLA از مردم تقاضا می‌کنیم HLA خود را ثبت کنند که این کار هیچ هزینه‌ای ندارد و افراد همانطور که خون اهدا می‌کنند از آنها تقاضا می‌شود که HLA خود را نیز ثبت کنند تا اگر کسی نیازمند پیوند باشد ما در این بانک جستجو کنیم و در صورت پیدا کردن تشابه میان رمز ژنتیکی فرد دهنده با گیرنده وی را به پزشک معالج بیمار برای استفاده از سلول‌های بنیادی وی برای درمان بیمار استفاده کنیم.

فرانوش با اشاره به اینکه ثبت HLA هیچ هزینه‌ای ندارد اذعان داشت: هزینه 600 تا 700 هزار تومانی که برخی خبرگزاری‌‌ها اعلام کرده‌اند هزینه پلاکت و ست است که بیمار باید خریداری کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون ایران تأکید کرد: تبلیغات اینترنتی خون و فرآورده‌های خونی  امری غیر واقع است و اگر خانواده‌ای قصد تهیه پلاکت دارند با مراجعه به "سازمان انتقال خون ایران" می‌توانند این کار را انجام دهند چرا که حتی اگر خودشان هم اقدام به درخواست پلاکت در فضای مجازی کنند این اقدام بی سرانجام خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: پلاکت ، انتقال ، خون ، بانک ، سلول ، بنیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار