در آستانه سفر وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو ، روسیه گسترش روابط با ایران را خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای با اشاره به سفر محمدجواد ظریف ، به مسکو از قصد این کشور برای گسترش همه جانبه روابط با ایران خبر داد و افزود: در حال حاضر روابط ایران و روسیه به طور فعالانه گسترش می‌یابد و سرعت تماس میان مقامات دو کشور افزایش یافته است.

دراین بیانیه آمده است: روسیه از گسترش روابط با ایران بر اساس منافع دو طرف استقبال می‌کند و به همکاری ها در راستای ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه با تاکید بر اصل دوستی و  حسن همجواری در روابط میان ایران و روسیه افزوده است: توقع داریم با نگاه مثبت در همه حوزه‌ها همکاری های دو کشور گسترش یابد.

براساس این بیانیه، روسیه و ایران این توان را دارند تا با بهره گیری از ظرفیت‌های خود در جهت توسعه دو کشور گام های موثر بردارند و علاوه بر آن در تحولات خاورمیانه اثر بخشی مثبتی داشته باشند .

این بیانیه افزوده است: اقدام مشترک گروه 5+1 و ایران که در 24 نوامبر 2013 در ژنو به امضاء رسید امکان نزدیک شدن به حل یکی از پیچیده‌ترین مسایل بین المللی را پیرامون برنامه هسته ای ایران فراهم کرد و این توافق زیربنای محکمی را برای ادامه مذاکرات با ایران بنا کرده است .

وزارت خارجه روسیه ادامه داد : روسیه همچون گذشته برای حل و فصل نهایی این موضوع کمک خواهد کرد .

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود با اشاره به تلاش‌های سیاسی برای حل بحران سوریه تصریح کرد: مواضع روسیه و ایران بویژه در نبود جایگزین برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه بسیار به یکدیگر نزدیک است.

این بیانیه خاطرنشان کرده است: ازموضع روسیه همه طرف‌های تاثیرگذار بین المللی  و منطقه ای بر تحولات جمهوری عربی سوریه از جمله جمهوری اسلامی ایران باید در نشست بین المللی موسوم به ژنو 2 شرکت کنند.

روسیه بر آن است دستور کار بیانیه ژنو 2 بر اساس بیانیه ژنو مورخ سی ام ژوئن 2012 انجام شود و بر این اساس همه تصمیمات پر مسئولیت درباره آینده  سیاسی سوریه باید بر طبق توافق متقابل توسط خود سوری‌ها و بدون فشار خارجی گرفته شود.

همچنین همکاری روسیه و ایران می تواند انگیزه مضاعفی به حل مسایل میان کشورهای حوزه خزر بدهد و انتظار داریم در نشست سران کشورهای همسایه خزر در پاییز 2014 در آستاراخان روسیه اسناد مهم و موفقیت آمیزی امضاء شود .

در این بیانیه تصریح شده است: روسیه از  علاقمندی ایران به برقراری همکاری تنگاتنگ در افغانستان استقبال می‌کند و تلاش ایران در مقابله با قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان مثبت بوده است .

سفیر ایران در روسیه نیز با بیان اینکه دکتر ظریف وزیر خارجه شامگاه چهارشنبه وارد مسکو خواهد شد گفت : دکتر ظریف در این سفر با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه درباره مهمترین مسایل دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی از جمله نشست موسوم به ژنو 2 درباره سوریه و اقدامات انجام شده برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و 5+1 و همچنین گسترش همکاری های دو جانبه رایزنی می‌کند .  

دیدار با جمعی از نخبگان روس و همچنین گفتگو با رسانه‌های روسی از دیگر برنامه‌های دکتر ظریف وزیر خارجه در مسکو خواهد بود .

همزمان با سفر دکتر ظریف وزیر خارجه به مسکو آیین رسمی تقدیم استوارنامه مهدی سنایی سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار