"واشنگتن پست" نوشت: باید اجازه داد تا دیپلماسی هسته ای اوباما در قبال ایران ادامه یابد تا به پیروزی یا شکست برسد بعد کنگره وظیفه دارد در خصوص لغو یا تشدید تحریم‌ها اقدام کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: اوباما بیست و سوم نوامبر در سخنرانی تلویزیونی سراسری توافق با ایران را اعلام کرد. در عین حال ، طرح اجرایی این توافق موقت اوایل هفته نهایی شد. در این اثناء، مذاکره کنندگان ایرانی یک بار به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند. هشدارهای اسرائیل مبنی بر اینکه این توافق می‌تواند موجب فروپاشی باقیمانده تحریم ها شود نیز خبر از اتفاق‌های آینده می دهد: بر اساس گزارش ها روسیه در حال مذاکره در خصوص یک توافق بزرگ در خصوص مبادله نفت با کالاست  و صاحبان صنایع فرانسه نیز در حال رزرو کردن بلیط برای سفر به تهران هستند.

به نوشته واشنگتن پست، اجرای این توافق موقت باید جلوی بالاترین سطح از غنی سازی اورانیوم در ایران را و جلوی نصب دستگاههای سانتریفوژ بیشتر  را بگیرد. با وجود این ، همانطور که مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز دوشنبه در توصیف مفاد این توافق گفت: هیچ تاسیساتی تعطیل نمی شود ، غنی سازی ادامه می یابد ، تحقیقات کیفی و هسته ای گسترش خواهد یافت و همه تحقیقات در مورد نسل جدید دستگاههای سانتریفوژ ادامه می یابد. حتی اگر رژیم تحریم‌ها دست نخورده باقی بماند ، ایران از کاهش تحریم ها که دولت آمریکا ارزش آن را هفت میلیارد دلار اعلام کرده است بهره می‌برد.

 "واشنگتن پست" نوشت: بسیاری در کنگره نگرانند ایران از انزوای ناشی از تحریم‌ها خارج شود  بدون اینکه تاسیسات زیر بنایی  هسته ای خود  را به میزان مهمی کاهش دهد. این نگرانی‌ها موجب شده اند 59 سناتور از جمله 16 دموکرات از طرح مورد حمایت سناتور رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و مارک کرک جمهوریخواه حمایت کنند. بر اساس این طرح ، اگر توافق نهایی حاصل نشود، تحریم های تازه و گسترده ای بر ضد ایران اجرا می شود.

منندز هفته گذشته در یادداشتی در واشنگتن پست ، لایحه خود را « سیاست تضمین دیپلماتیک « خواند که با مشخص کردن دقیق پیامدها در صورت شکست این توافق ، ایرانی ها را تشویق می کند با جدیت و صادقانه مذاکره کنند.

به نوشته این روزنامه، سناتورها احتمالا تاکنون نهایت تعداد مناسب طرفداران را با پیشنهاد این طرح بدست آورده اند و به این شکل ، فشار بر دولت آمریکا و ایران افزایش می‌یابد. تصویب این طرح که احتمالا نیازمند غلبه کردن بر وتوی رئیس جمهور است ، مشکل ساز خواهد بود. علاوه بر این ، این طرح با اعلام مفادی که باید در توافق نهایی گنجانده شود، احتمالا کنگره را نیز وارد این مذاکرات می کند.این دیپلماسی ، ابتکار اوباما بوده است. اوباما باید اجازه یابد به این دیپلماسی ادامه دهد تا به پیروزی یا شکست برسد. بعد کنگره وظیفه دارد در خصوص لغو یا تشدید تحریم ها اقدام کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار