شیر مادر این ماده غذایی مفید اگر در هر زمانی که نوزاد به آن نیاز دارد و در اختیار او قرار گیرد نوزاد به هیچ ماده غذایی دیگری حتی آب نیاز نخواهد داشت زیرا این تغذیه موجب تضمین سلامت شیرخوار امروز و کودک و نوجوان و حتی سالمند آینده خواهد شد.

دکتر محمد نیلفروشان فوق تخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از شیر گرفتن شیر خوار به طور ناگهانی گرچه توصیه نمی‌شود ولی‌گاه اقدام به این کار اجتناب ناپذیر است مثلا مادری که دچار بیماری شدید و صعب العلاج می‌شود مانند بیماری‌های خونی، سرطان‌ها و... و یا مجبور به سفر و دور شدن از نوزادش می‌گردد، گرچه در این مواقع قدرت تولید و ترشح شیر کاهش می‌یابد ولی مطالعات نشان داده‌اند این غدد تا ۴۵ روز پس از قطع تغذیه نیز مجدد تولید شیر کنند. 

وی افزود: در مادرانی که تصمیم به قطع یکباره شیردهی گرفتند وقتی شیر دو شیره شده آن‌ها در روزهای اول تا ۴۵ مورد تجربه قرار گرفت، نشان داد که قند و و پتاسیم آن کاهش ولی چربی، پروتئین و سدیم آن افزایش یافته است با همه این‌ها دیده شد که شیرخواران از این شیرشور هم استفاده می‌کنند. 

وی تصریح کرد: قطع ناگهانی شیر مادر مسلما برای شیر خوار سخت و با بی قراری، کم غذایی و حتی بیماری توام خواهد بود اما برای مادر این مسئله جدی‌تر است به طوری که اگر در ۴ تا ۶ هفته اول بعد از زایمان اتفاق می‌افتد موجب تب و لرز و درد و کوفتگی عمومی شده و ۳ تا ۴ روز به طول می‌انجامد. 

وی در پایان اظهار داشت: کاهش ترشح هورمونهای شیرساز به خصوص پرولاکتین نقش بسزایی در بروز افسردگی در مادر دارد، افسردگی زمانی جدی و شدید‌تر می‌شود که قطع ناگهانی شیر ناخواسته و اجباری اتفاق افتاده باشد که در این صورت مادر باید بیشتر مورد توجه و مراقبت واقع شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.